Frejamottagningen, Östersund

Frejamottagningen

, Östersund

Kyrkgatan 14,831 83 Östersund, Östersund

De flesta gravida känner någon gång under graviditeten oro över något kring graviditeten eller förlossningen. Mödrahälsovården är till för att hjälpa dig och ofta kan det räcka med att du får lite extra tid med din barnmorska. För några kvinnor kan rädslan inför förlossningen vara så stor att den överskuggar förväntans glädje. Ångest och oro inför förlossningen är inget ovanligt, ungefär 6-10 procent av alla gravida kvinnor lider av en förlossningsrädsla som påverkar hela deras vardag. Då är det viktigt att du får bearbeta dina känslor. Inom Kvinnokliniken har vi en Frejaverksamhet dit kvinnor som känner stark oro och rädsla inför graviditet och förlossning kan vända sig. Du som söker vår hjälp erbjuds enskilt samtal med en barnmorska.
Målsättningen är att förmedla kunskap och trygghet kring födandet oavsett förlossningssätt. I samtalen berör vi tidigare förlossningsupplevelser och orsaker till den oro som finns inför en kommande förlossning. Vi hjälper er att förbereda er inför födelsen och gör också ett besök på förlossningsavdelningen.Målsättningen är att förmedla kunskap och trygghet kring födandet oavsett förlossningssätt. I samtalen berör vi tidigare förlossningsupplevelser och orsaker till den oro som finns inför en kommande förlossning. Vi hjälper er att förbereda er inför födelsen och gör också ett besök på förlossningsavdelningen. Vi har ett nära samarbete med Föräldra-Barn-Hälsan (FBH). Vid behov erbjuds kvinnor både samtal hos barnmorska, socionom eller psykolog. Du kommer i kontakt med frejaverksamheten genom MVC-barnmorskan, läkare på specialist-mödravården eller FBH.

Informationen uppdaterades 01:30 - 1 okt, 2022

Gynekologi, Förlossningsverksamhet, Sjukhus (BT)