Mottagning Lung allergi Solna, Karolinska Universitetssjukhuset

Mottagning Lung allergi Solna, Karolinska Universitetssjukhuset

, Solna

Gävlegatan 55,NB3:01,Solna, 17176

Lung och Allergimottagning Solna är en öppenvårdsmottagning som erbjuder specialiserad och högspecialiserad utredning och behandling av alla typer av lung och allergisjukdomar utom lungcancer. Patienter med lättare symptom hänvisas till andra specialistmottagningar inom regionen. Här bedrivs även dagvårdsveksamhet för patienter som får behandling med biologiska läkemedel samt självständiga sjuksköterskemottagningar. För att komma till oss krävs remiss.
Till oss kommer patienter, över 18 år, som har en misstänkt svår astma eller svår KOL, en nyupptäckt lungsarkoidos eller lungfibros, utretts eller utreds för sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH), har återkommande luftvägsinfektioner med eller utan bronkiektasier och är i behov av vidare utredning med bronkoskopi , har återkommande allvarliga allergiska reaktioner och eller misstänkt mastocytos, har allergi och är i behov av allergen immunterapi (AIT) främst mot insektsallergi. På sjukhuset bedrivs omfattande undervisnings -och forskningsverksamhet. Det kan därför hända att du träffar personer under utbildning när du kommer hit, vi utbildar läkare och sjuksköterskor. Eventuellt blir du tillfrågad om att delta i någon av våra forskningsprojekt. Deltagandet är alltid frivilligt

Informationen uppdaterades 05:32 - 13 dec, 2023

Lungsjukvård, Internmedicin, Allergologi, Endokrin kirurgi