Rättspsykiatri avdelning 4

Sala

Den rättspsykiatriska behandlingen börjar med en vistelse på en av basenhetens avdelningar. Här utförs en fördjupning av diagnostiken samt en kartläggning av patientens behov av stöd och behandling inom olika områden.

När en person har överlämnats till rättspsykiatrisk vård har domstolen bedömt att denne har begått ett grovt brott under under påverkan av en allvarlig psykisk störning och därmed visat sig inte klara att ta ansvar för sina handlingar. Därför tar samhället över ansvaret och bestämmer var han eller hon ska vistas och vilka behandlingsinsatser som ska sättas in.

När en person åtalas för ett brott och det finns anledning att misstänka att gärningsmannen lider av en psykisk störning, kan domstolen begära att den åtalade ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning (RPU).

Om personen befanns ha en allvarlig psykisk störning när brottet begicks och störningen kvarstår vid undersökningstillfället, överlämnas personen till rättspsykiatrisk vård med så kallad särskild utskrivningsprövning (SUP).

Min Doktor – Vårdcentral i fickan

Telefon 0224 - 585 88 Växelnummer021 - 17 30 00
Norrängsgatan 26 - visa på karta

Det är tillåtet att ha mobiltelefonen påslagen.

Rättspsykiatrisk vård, Specialistsjukvård

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

Till toppen

Hälsoanalys via blodprov

Hälsoanalys via blodprov - Werlabs

Helhetsbild av sitt hälsotillstånd

Under det senaste året hade Linn ändrat sina träningsrutiner och sin kost. Via ett enkelt blodprov fick hon en helhetsbild av sitt nuvarande hälsotillstånd och hur förändringen påverkat kroppen.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Hälsokontroller på nätet

Werlabs

Hälsokontroll via blodanalys

Werlabs erbjuder hälsoanalyser via blodprov som du enkelt beställer på nätet. Dina värden och resultat sparas i en onlinejournal som du kan använda för att följa dina värden över tid. Det gör att du tidigt kan fånga upp eventuell ohälsa.

Vården.se i samarbete med Werlabs.

Enklare väg till terapi

Enklare väg till terapi - Ahum

Svårt att veta vilken terapeut du ska boka?

Ahums unika system matchar dig med legitimerade psykologer och psykoterapeuter utifrån dina behov, frågeställningar och önskemål – så att du kan hitta den terapeut som passar dig bäst.

Vården.se i samarbete med Ahum.

Vårdcentral i fickan

Logga - Min Doktor

Träffa en läkare när och var du vill

Vården.se i samarbete med Min Doktor.

Lindra akut bihåleinflammation

Otrivin

Lider du av akut bihåleinflammation?

Otrinex är en receptfri nässpray som inte bara lindrar nästäppa vid förkylning utan lindrar också snabbt vid akut bihåleinflammation. Otrinex gör att du kan andas lättare redan inom några minuter!

Vården.se i samarbete med Otrinex.

Otrinex 1 mg/ml nässpray är ett receptfritt läkemedel för nästäppa vid förkylning och akut bihåleinflammation som innehåller xylometazolin. Läs bipacksedeln noggrant. Bör ej användas längre än 10 dagar i följd. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Sluta röka med Nicotinell

Sluta röka Nicotinell Advertisement

Positiva effekter när du slutar röka

Det kan vara svårt att sluta röka när vårsolen kommer fram och uteserveringarna öppnar upp. Därför berättar vi om de kortsiktiga effekterna som du vinner genom att sluta röka.

Vården.se i samarbete med Nicotinell.

Nicotinell (nikotin) är ett receptfritt läkemedel som används för rökavvänjning. 18 års åldersgräns. Gravida rökare rekommenderas att sluta röka helt utan nikotinersättning. Läs bipacksedeln noggrant. Se även www.nicotinell.se. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com.se.gsk.com

Tandtrådsskola med Plackers

Tandtrådsskola med Plackers

Kom igång!

Vården.se i samarbete med Plackers.

Behandlingar av munsår

Munsår - Zoviduo

Dubbelverkande effekt vid munsår

Har du fått de välbekanta stickningarna eller har ditt munsår redan brutit ut? Zoviduo är den första och enda munsårssalvan med 2i1-effekt som både förebygger utbrott och läker munssårsblåsor.

Vården.se i samarbete med Zoviduo.

Zoviduo® (aciklovir och hydrokortison), kräm, är ett receptfritt läkemedel. Används för behandling av tidiga tecken och symtom vid munsår på läppar och i ansiktet för att minska risken att ett munsår utvecklas till blåsor. 12 års åldersgräns. Använd endast Zoviduo® på munsår på dina läppar eller i ditt ansikte. Använd inte Zoviduo® i ögat, på insidan av munnen eller på könsorganen. Använd inte under längre tid än 5 dagar. Läs bipacksedeln noggrant. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare A/S, se.gsk.com

Unik linsoperationsteknik

Novius

Korrigera synfel eller operera grå starr?

Novius Ögonklinik är först ut i Sverige med sin unika operationsteknik och Dick Lindgren är en av de patienter som har fått uppleva denna.

Vården.se i samarbete med Novius Ögonklinik.

• Solna Husläkarmottagning i Frösunda Bästa vårdcentral och bästa läkare. - Familj Isaksson
    • Sätra Din hälsocentral Jag blev hundbiten av en okänd hund i måndags och förstod att jag behövde träffa en läkare och även få en stelkramsspruta. Jag gick då in ... - Elisabeth Wike
    • Novakliniken Tomelilla Fantastiska människor som arbetar i Tomelilla Novakliniken. Alltid lika glad lugnande sköterskan Maria. Kvinnlig doktor tyvärr tappat na... - Anetta Jönsson
    • Rosa Gynekologmottagning Tack för väl omhänder tagande och mycket professionell gyn läkare - Atyaf Yahia
    • Aktivera Kiropraktik och Privatvård Tillgängligheten verkar bättre hos er än konkurrenter men ni har mycket bokat. - Gustav Cedenholm