• 08-55 09 18 80

Östra Kanalgatan 2, Södertälje - Visa på karta

4,6

Logo Telge Rehab

Södertälje

Välkommen till Telge Rehab i Södertälje!

Telge Rehab är en fullskalig rehabiliteringsmottagning som erbjuder sjukgymnastik, kiropraktik, arbetsterapi och dietist. Vi finns centralt i Södertälje med bra kollektiva förbindelser och gångavstånd till centrum.

Kliniken är integrerad i Sydpoolens lokaler och ger dig rehabilitering i en lugn och harmonisk miljö med möjligheter till rehabiliteringsträning i ett stort och välutrustat gym och terapibassäng.

Vad vi kan hjälpa dig med

Vi har som mål är att återställa funktion, reducera värk samt smärta för att öka din livskvalitet. Till oss kan du komma för rehabilitering efter skada, vid smärta eller vid försämrad rörlighet. Vi kan även hjälpa dig som har olika typer av funktionshinder såsom ledbesvär eller olika neurologiska sjukdomar.

Nu finns även Specialistcenter Scandinavia hos Telge Rehab

Specialistcenter är en klinik med ortopedisk inriktning och landstingsavtal. Huvudkliniken är placerad i Eskilstuna där alla operationer sker. Vi utför framför allt artosskopisk kirurgi (titthållskirurgi i axlar, knän, höfter och fotleder), avancerad och lättare fotkirurgi, ryggkirurgi och behandlar idrottskador.

Telge Rehab Ronna

Vi har en lite mindre systermottagning i Ronna på Robert Anbergsväg 33 som öppnade i slutet av juli 2015.

Telge Rehab har vårdavtal med Stockholms läns landsting

Vi har vårdavtal med Stockholms läns landsting vilket innebär att du betalar sedvanlig patientavgift och att frikort gäller.

Informationen uppdaterades 04 juni 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Telge Rehab

Sjukgymnast hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

När ska jag vända mig till en sjukgymnast? En sjukgymnast vänder du dig till om du behöver bedömning och behandling av besvär från muskle...

När ska jag vända mig till en sjukgymnast?

En sjukgymnast vänder du dig till om du behöver bedömning och behandling av besvär från muskler, leder och skelett. Syftet kan vara att förbättra funktion, få bort smärta eller upprätthålla din fysiska förmåga.

Hos oss på Telge Rehab kan vi exempelvis hjälpa dig med rehabiliteringen efter en olycka eller vid en arbetsskada.

Sjukgymnastik fungerar bara om du är aktiv själv

Hjälpen hos sjukgymnasten förutsätter att du är aktiv själv. Sjukgymnastiken går ut på att du ska lära dig hantera dina besvär och hitta sätt att ta hand om dig själv samt bli medveten om hur din kropp fungerar.

Hos sjukgymnasten får du reda på hur dina besvär kan ha uppstått och hur du skulle kunna förebygga dem. Det kan till exempel vara att du behöver tänka på din hållning, arbetsställning och andning.

Dietist hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Vad är en dietist? En dietisten har specifik kunskap, akademisk utbildning och legitimation, för att utreda och behandla näringsproblem. ...

Vad är en dietist?

En dietisten har specifik kunskap, akademisk utbildning och legitimation, för att utreda och behandla näringsproblem. Dietistens uppgift är att med kunskapen om kostens betydelse kunna förebygga, lindra eller bota sjukdomar.

Arbetsområden inbegriper bland annat livsstilsrelaterade sjukdomar såsom åldersdiabetes och övervikt, men även födoämnesallergi, höga blodfettvärden, sväljsvårigheter och sjukdomar i mage och tarm.

Vilka kan en dietist hjälpa?

Dietisten arbetar inom alla åldersgrupper, allt från råd till gravida till äldre som är undernärda.

Arbetsterapeut hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Telge Rehabs arbetsterapeuter kan stödja dig i att förebygga, bevara och/eller återta fysiska, kognitiva och sociala funktioner, vanor, roller, färdigheter och förmågor.

Vi arbetar med hela människan i alla åldrar och med alla typer av behov, både enskilt och i grupp.

Vad våra arbetsterapeuter kan hjälpa dig med:

• Utreda dina specifika behov
  • Sätta upp mål tillsammans med dig
  • Träna, behandla, prova ut och anpassa hjälpmedel
  • Bedöma, behandla, träna, prova ut och tillverka ortoser vid handproblematik
  • Vara behjälplig i bostadsanpassningsfrågor
  • Erbjuda dig återkommande uppföljningar
  • Ge stöd och råd till anhöriga och vårdpersonal

Vi på Telge Rehab samarbetar ofta med sjukgymnast, dietist, sjuksköterska, logoped och läkare för att stödja helhetssynen i din rehabilitering.

Kiropraktor hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Vad kan en kiropraktor hjälpa till med? Telge Rehabs kiropraktorer kan hjälpa dig när du har ont och upplever nedsatt funktion i rörelsea...

Vad kan en kiropraktor hjälpa till med?

Telge Rehabs kiropraktorer kan hjälpa dig när du har ont och upplever nedsatt funktion i rörelseapparaten. Vårt mål är att vara ett stöd för dig att uppnå en förbättrad hälsa och livskvalité.

Kiropraktorer med lång erfarenhet

Våra kiropraktorer har lång erfarenhet från diagnostik, behandling och rehabilitering av rygg- och nackbesvär. Vi har även erfarenhet med besvär från extremiteter, armar och ben.

Massage hos Telge Rehab i Södertälje

fr. 300 kr Ingår inte i högkostnadsskyddet

Varför massage? Den primära effekten av massage är att lösa upp spända muskler och öka rörelseförmågan så att musklerna blir mjuka, smidi...

Varför massage?

Den primära effekten av massage är att lösa upp spända muskler och öka rörelseförmågan så att musklerna blir mjuka, smidiga och flexibla. Massage kan även öka blodcirkulationen, frigöra endorfiner som har en smärtlindrande effekt och hormonet oxytocin som kallas ”lugn-och-ro-hormon”.

När är massage inte bra?

En kraftig och djupgående helkroppsmassage kan vara olämpligt för personer med högt blodtryck, pågående infektion med feber, cancer, hjärtsjukdom, blodpropp, benskörhet eller andra svåra sjukdomar. Nästan alla kan däremot få mjuk och lätt massage.

Välkommen att boka din tid hos våra massörer Britta Hausman och Robin Andersson!

fr. 300 kr

Ingår inte i högkostnadsskyddet

Boka här

Stötvågsbehandling hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Stötvågbehandling kallas även för shockwave therapy. Behandling med stötvåg är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på skador och besvär i muskler och senor. Stötvågsbehandling påskyndar läkningsprocessen och är en behandling utan biverkningar.

Exempel på skador/besvär där stötvågsbehandling är lämplig:

• Tennisarmbåge
  • Kalkaxel
  • Hopparknä
  • Hälsporre
  • Tendinos
  • Hälseneinflammation

På Telge Rehab använder vi fokuserad stötvåg vilket innebär ett ett högt tryck på ett bestämt djup och en mindre yta.

Vilka effekter har stötvågsbehandling?

• Ökad blodgenomströmning
  • Ökad återbyggnad av vävnad
  • Ökad cellmetabolisk aktivitet
  • Reducering av fibrös vävnad
  • Smärtlindring

Gör det ont?

Stötvågsbehandling kan ibland upplevas något smärtsam. Men behandlingen är snabb och normalt känner man inget efter behandlingen.

Lymfterapi hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Lymfödem är en svullnad som ofta uppkommer i en arm eller ett ben. Svullnaden innehållandes lymfvätska beror oftast på att lymfknutor eller lymfkärl har tagits bort eller skadats i samband med operation eller strålbehandling vid cancer. Om lymfödemet tilltagit och stannar kvar behandlas detta med så kallad lymfterapi.

Lymfterapin består av flera delar

• En kompressionsstrumpa provas ut och den svullna kroppsdelen bandageras.

• Lymfmassage ökar kapaciteten i kvarvarande lymfbanor och mjukar upp förhårdnader samt bidrar till manuellt lymfdränage.

• Du får träna upp rörligheten för att hålla svullnaden borta.

• Lära dig andningsteknik.

Ortoped hos Telge Rehab i Södertälje

350 kr Högkostnadskort gäller

Nu finns Specialistcenter Scandinavia hos Telge Rehab Specialistcenter är en klinik med ortopedisk inriktning och landstingsavtal. Huvudk...

Nu finns Specialistcenter Scandinavia hos Telge Rehab

Anvarig för mottagningen i Södertälje är ortopedspecialist Göran Ohlén, med lång erfarenhet inom artroskopisk kirurgi och idrottsrelaterade problem.

Din vårdcentral kan skriva remiss till oss eller du kan själv skriva en "egenremiss" som vi sedan bedömer.

350 kr

Hudterapeut hos Telge Rehab i Södertälje

Huden är en spegel av hur kroppen mår på insidan och hur den tas om hand på utsidan. Genom en grundlig diagnostik av huden kommer vi fra...

Genom en grundlig diagnostik av huden kommer vi fram till vilka produkter och behandlingar som bäst passar dig.

Varmt välkommen till Telge Rehab!

Boka här

Ultraljudsdiagnostik hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Ultraljudsdiagnostik är ett effektivt sätt att få ett snabbt svar om vad som kan vara orsaken till din smärta. Ultraljudsdiagnostik rikta...

Ultraljudsdiagnostik riktar sig främst mot problematik i leder, senor samt muskler.

Kontakta gärna oss på Telge Rehab för mer information om ultraljudsdiagnostik.

Bedömning av skada hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Har du ont i rörelseapparaten? Hos Telge Rehab arbetar fysioterapeut, kiropraktor och ortoped som alla kan hjälpa dig att bedöma skador i...

Har du ont i rörelseapparaten?

Hos Telge Rehab arbetar fysioterapeut, kiropraktor och ortoped som alla kan hjälpa dig att bedöma skador i rörelseapparaten. Det kan exempelvis vara smärta och skador i:

• Nacke
  • Axel
  • Rygg
  • Arm
  • Höft
  • Knä
  • Fot

Beroende på vilken diagnos som ställs kan vi erbjuda behandling och rehabilitering hos oss eller hänvisa dig vidare till annan vårdgivare.

Kontakta oss för att boka en tid!

Ryggskott hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Ryggskott innebär smärta i ländryggen och kan vara kopplad till nerver, leder, diskar och/eller muskler eller bindväv. Ryggskott är vanligt förekommande och drabbar de flesta någon gång i livet.

Vanliga symtom vid ryggskott

Ryggskott kan uppstå akut och då ofta i samband med en rörelse, ofta så "hugger det till" i ryggen. Ryggskott kan också uppstå gradvis och komma smygande. Då sitter smärtan i ländryggen men en diffus smärta kan också breda ut sig mot säte, höft och lår.

Kontakta Telge Rehab för att få hjälp med ryggskott!

Nackbesvär hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Har du ömhet, stelhet, värk eller smärta i nacken? Smärta och muskelspänningar i nacke och axlar, så kallad gamnacke vid kontorsarbete, g...

Har du ömhet, stelhet, värk eller smärta i nacken?

Smärta och muskelspänningar i nacke och axlar, så kallad gamnacke vid kontorsarbete, generell stelhet i nacken eller nackspärr/låsning i nacken, är alla vanliga besvär som du kan få hjälp med hos oss på Telge Rehab.

Kontakta oss för att boka en tid!

Ländryggsbesvär hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Upplever du besvär och smärta i ländryggen? Smärta i ländryggen kan bero på olika orsaker och två vanliga former av ryggont är rygginsuff...

Upplever du besvär och smärta i ländryggen?

Smärta i ländryggen kan bero på olika orsaker och två vanliga former av ryggont är rygginsufficiens och lumbago (ryggskott). Rygginsufficiens kännetecknas av trötthet i ryggen, obehagskänsla eller smärta som uppträder vid upprepade rörelser eller när du gör något som är ansträngande för ryggen.

Lumbago är värk i ländryggen som kan komma akut eller gradvis och ibland strålar den ned över skinkorna eller höfterna. I det akuta stadiet ökar ofta smärtorna vid alla sorters rörelser. I det mer kroniska skedet ökar de framför allt vid vissa rörelser och ansträngningar som särskilt berör ländryggen.

På Telge Rehab kan vi hjälpa dig som har ländryggsbesvär, kontakta oss för att boka en tid!

Tennisarmbåge hos Telge Rehab i Södertälje

200 kr Högkostnadskort gäller

Vad är tennisarmbåge? En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Orsaken till tennisarmbåge kan vara...

Vad är tennisarmbåge?

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden.

Vilka symtom brukar förekomma vid tennisarmbåge?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge, ömhet på utsidan av armbågen samt stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan eftersom man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

På Telge Rehab kan vi hjälpa dig som har fått tennisarmbåge, kontakta oss för att boka en tid!

Anti-Gravity Treadmill hos Telge Rehab i Södertälje

fr. 200 kr

Telge Rehab är unika i Sverige med att erbjuda Anti-Gravity Treadmill. Anti-Gravity Treadmill kan användas för löpträning, viktminskning och vid rehabilitering. Ett pass är 30 eller 60 minuter och kan antingen bokas privat eller genom din fysioterapeut.

Hur fungerar Anti-Gravity Treadmill?

Anti-Gravity Treadmill tar bort en del av din vikt så att du lättare kan röra dig. Eftersom belastningen på kroppen minskar får du mindre stress på lederna samtidigt som aerob träning kan utföras. Det gör att metoden passar bra för patienter som vill träna utan att förvärra eventuella skador.

Metoden kan också användas som funktionell rehabilitering efter en skada eller operation såsom höft, knä, fotled eller fot.

Kontakta oss på Telge Rehab för mer information eller för att boka en tid!

fr. 200 kr

Karta - Östra Kanalgatan 2, Södertälje

4,6

• 13:37 - 18 mar, 2018

• 18:33 - 14 jan, 2018

• 00:36 - 24 mar, 2017 skrev:

Sen jag kom till er och verkligen fick hjälp, av era fantastiskt duktiga och trevliga terapeuter har läkningen av min brutna handled och hur illa jag mådde då, bara gjort framsteg! :-)

• 12:40 - 16 sep, 2016 skrev:

Bästa bemötandet. Fantastisk personal. De lägger ner energi, hittar lösningar och kan verkligen skräddarsy behandling där ingen annan kunnat hjälpa ❤❤❤ Allt detta med entusiasm och positiv inställning som smittar av sig.
    Går nu på terapeutisk yoga hos Petra Kalla och det är rena magin! Tack!

3,8

• 20:06 - 01 feb, 2016

4,2

• Fråga ställd 20:22 22 sep 2018

Hej jag har en axel som är lägre än den andra axeln jag somnade på soffan sen har den vart ca 2 cm lägre än den andra går det att rätta till

Telge Rehab svarar:

Hej Johan, ska inte va något problem, men ring oss för att boka en tid på telefon 55091880 eller 55091870. /Med vänlig hälsning Anki

• Fråga ställd 00:24 22 sep 2018

Jag stukade foten för 9 mån sedan. Röntgades direkt ua, tog flera månader innan jag gick normalt igen. Hade ändå ont, sjukgymnast föreslog träning (3 mån sedan). Då svullnade foten igen, så jag struntade i det. Under sommaren har jag haft ont i hälen till och från. Nu har smärtan intensifierats, och ibland svullnar området nedanför-bakom yttre fotknölen. Det gör ont i själva hälbenets baksida, så pass mycket att jag haltar ibland. Är det relaterat till stukningen? Eller är det artros (finns i släkten)? Ska jag träna fast det gör ont? Finns det mer hjälp att få?

Telge Rehab svarar:

Hej Ulrika, svårt att säga något så här utan att tittat på foten.
    Vi rekommenderar att du ringer och bokar upp en tid med fysioterapeut Mats Käll som har mycket kunnig på fötter. / Med vänlig hälsning Anki

• Fråga ställd 03:35 06 maj 2018

Glömt min massage tid ?

16/5 kl 15.30

• Fråga ställd 16:07 29 jan 2018

Få man byta personal om man inte är nöjd med den man får?

Ja det får man.

• Fråga ställd 23:05 02 jan 2018

Är ett besök hos er gratis för 14 åringar ?

Telge Rehab svarar:

Ja, högkostnadsskyddet börjar gälla först när patienten fyllt 18 år, innan dess är besöket gratis.