Lilla Nygatan 19, Stockholm - Visa på karta

4,9

Logo Gamla Stans Kiropraktik

Södermalm, Stockholm

Gamla Stans Kiropraktik - en kiropraktorklinik för alla!

Ditt nervsystem (hjärna, ryggmärg, nerver) är ansvariga för att kontrollera, styra och sköta alla funktioner i kroppen. Hos Gamla Stans Kiropraktik hjälper vi dig att bygga upp nervsystemet så att du kan fungera optimalt och slippa oro, smärta och ohälsa.

Tuukka Kaukoniemi tog över mottagningen på Lilla Nygatan i Gamla Stan den 1 juli 2016.

Varje individ behöver individuell vård

Vi kan hjälpa till att identifiera, behandla och förebygga grundorsaken till dina funktionella besvär i rörelseapparaten och nervsystemet, istället för att bara behandla symtomen.

Det är vanligt att våra behandlingar ger positiva förändringar i form av:

• Bättre balans
  • Förbättrad hållning
  • Ökad koncentrationsförmåga
  • Mindre sömnproblem
  • Förbättrad funktion i mage och tarm
  • Ökad prestationsförmåga t.ex. vid jobb och idrott
  • Förbättrad immunitet, ork och energi
  • Välbefinnande och hälsa

Vi specialiserar oss i funktionell neurologi

Funktionell neurologi är den del av kiropraktik som hjälper patienter med funktionella neurologiska besvär (åkommor på nervsystemet) som kan vara svåra att rehabilitera. Det kan till exempel vara hjärnskakning, yrsel, huvudvärk, whiplash, smärtor och domningar.

Vi har också stort fokus på behandling av kroppshållning och stress.

Varmt välkommen att kontakta oss för att boka en tid!

Informationen uppdaterades 16 oktober 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Gamla Stans Kiropraktik

Diskbråck hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

fr. 500 kr Nybesök 650 kr, Återbesök 500 kr. Priset kan anpassas efter vårdbehov.

Diskbråck drabbar i huvudsak ländrygg och/eller nacke. Det är oklart vad som orsakar diskbråck men det är större risk att få diskbråck om någon i släkten har det.

Vad innebär diskbråck?

Vid diskbråck har en disk som ligger mellan ryggradens kotor brustit och buktar in mot ryggradskanalen. Det gör oftast inte ont men om disken trycker mot ryggmärgen eller nervrötterna kan det hända att du får ont i ryggen eller i ischias. Smärtan kan komma mycket snabbt eller utvecklas under en längre tid.

Typiska symtom vid diskbråck är smärta ned i benet med/utan smärta i ländrygg. Ibland kan du även ha känselbortfall på vissa områden i benet och svaghet i specifika muskelgrupper.

Hur går behandlingen till?

Besöket inleds med att kiropraktorn undersöker din rygg och funktionalitet samt försöker hitta den bakomliggande orsaken till din smärta. Därefter lägger vi upp en plan för din behandling så att vi kan minska din smärta, öka muskelstyrkan och motverka att du får diskbråck igen.

Varmt välkommen att boka tid hos Gamla Stans Kiropraktik för behandling av diskbråck!

Ischias hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Hos Gamla Stans Kiropraktik kan vi hjälpa dig som har problem med ischias. Ischias är kroppens största och längsta nerv som går från ryggraden ner i benet, och det finns många orsaker till att den kommer i kläm och orsakar smärta.

Symtom som förekommer vid ischias

Om du har smärta i ländrygg/säte som strålar ner och ut i benet är det symtom på ischias. Känslan är ofta mer ett obehag än smärta och många kan ha "myrkrypningar" eller domningar i benet.

Äkta och falsk ischias

För att skilja på orsaken till problem med ischias så delas de upp i två grupper; äkta och falsk. Vid äkta ischias kommer orsaken till smärtan inne i ryggraden och vid falsk ischias kommer smärtan från att nerven av någon orsak blir irriterad utanför ryggraden. Vid falsk ischias är smärtan lindrigare och mer diffus, och det är sällsynt att den fortsätter nedanför knäet.

Falsk ischias är mycket vanligare än äkta och kan behandlas med en kiropraktisk behandling. Kiropraktorn använder sig av kontrollerade behandlingstekniker som kan vara ett effektivt sätt att minska smärtan.

Varmt välkommen att boka tid hos Gamla Stans Kiropraktik för behandling av ischias!

Ryggskott hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Plötsliga smärtor eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av en påfrestning som exempelvis ett lyft eller en vridning. Smärtan är oftast ofarlig men upplevs ofta som påfrestande.

Vilka symtom brukar förekomma vid ryggskott?

Ryggskott innebär smärta och stelhet i ländrygg/säte och kan vara kopplad till nerver, leder, diskar och/eller muskler eller bindväv. Många gånger uppstår smärtan akut och känns då skärande eller huggande. Men ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta som ofta ökar gradvis.

Att uppsöka en kiropraktor vid ryggskott

När du får akuta besvär från ryggen ska du så snart som möjligt kontakta din kiropraktor för att få en relevant undersökning av dina problem. Att du får snabb hjälp och behandling för dina besvär påskyndar läkningen och gör att du snabbt kan återgå till ditt vanliga liv.

Välkommen till Gamla Stans Kiropraktik för att få hjälp med ditt ryggskott!

Nackspärr hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när du vrider på huvudet. V...

Vid nackspärr har lederna mellan kotorna i nacken fastnat och musklerna runt omkring är i kramp. Ofta blir området svullet och irriterat och smärta kan börja stråla ut i axeln eller armen.

Få hjälp med din nackspärr

När du får akuta besvär från nacken är det bäst att kontakta oss så snart som möjligt för att få en undersökning och kiropraktisk behandling. Kiropraktisk behandling innebär ofta snabba, specifika tryck eller justeringar där de låsta ledernas rörlighet förbättras och återställs. Det finns även mjukare metoder att behandla lederna med där stretching och uppmjukning av de spända musklerna ingår.

Att få snabb hjälp och behandling för dina besvär påskyndar läkningen och gör att du snabbt kan återgå till ditt vanliga liv.

Förebygga nackspärr, går det?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på din arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om du ofta vaknar med stel nacke kan du behöva skaffa dig en bättre sovkudde. Även stress kan utlösa en nackspärr.

Många av våra patienter med återkommande nackspärr besöker oss regelbundet för att lösa upp mindre låsningar i nacken - innan de blir akuta besvär som kan behöva många täta besök och orsaka onödig smärta och lidande.

Välkommen att kontakta Gamla Stans Kiropraktik!

Tennisarmbåge hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Tennisarmbåge är ett vanligt besvär som folk kommer med till oss på Gamla Stans Kiropraktik. Varför uppstår tennisarmbåge? En tennisa...

Varför uppstår tennisarmbåge?

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position.

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden.

Vilka symtom finns vid tennisarmbåge?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen kan också förekomma och göra det svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Kontakta oss på Gamla Stans Kiropraktik för hjälp med tennisarmbåge!

Yrsel hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Varför får man yrsel? Yrsel kan ha många olika orsaker och alla har varit tillfälligt yra i huvudet någon gång, till exempel när du åkt k...

Varför får man yrsel?

Yrsel kan ha många olika orsaker och alla har varit tillfälligt yra i huvudet någon gång, till exempel när du åkt karusell, druckit för mycket alkohol eller fått blodtrycksfall för att du rest dig för hastigt.

Yrsel kan också uppkomma om du varit med om en olycka. Slag, fall eller annat trauma mot huvudet såsom whiplash, kan leda till snedställningar och låsningar i nackens muskler och leder, vilka i sin tur blockerar nervsignalerna till innerörat. Många år kan gå innan yrsel uppstår efter en sådan olycka.

Triggerpunkter i muskler som stabiliserar halsryggen kan också vara en orsak till yrsel.

Hur kan kiropraktorn hjälpa till vid yrsel?

När det är fastställt att yrseln beror på ett spänningstillstånd i nacke/axlar är kiropraktik den effektivaste metoden att återställa funktionen i leder och muskler.

Besöket inleds först med en grundlig undersökning av strukturer i övre halsryggen, käkar och kraniet, därefter läggs en behandlingsplan upp.

Välkommen att kontakta Gamla Stans Kiropraktik för behandling av yrsel!

Spänningshuvudvärk/Migrän hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Att bli av med en besvärlig huvudvärk kan ibland vara så enkelt som att ta en skogspromenad, andas lite frisk luft, dricka vatten och vila. Men det fungerar inte alltid, mycket på grund av att vi inte vet var huvudvärken kommer ifrån och därför inte heller kan påverka orsaken. För att ta reda på orsaken till din huvudvärk kan vi på Gamla Stans Kiropraktik hjälpa dig!

Vad är spänningshuvudvärk?

90% av all huvudvärk är spänningshuvudvärk och människor i alla åldrar drabbas, även barn. Spänningshuvudvärk upplevs oftast som en molande värk och intensiteten i smärtan är ofta mild till måttlig, men den kan också bli så intensiv att du varken fungerar hemma eller kan gå till jobbet.

Vad beror spänningshuvudvärk på?

Oftast upplevs spänningshuvudvärk som ett tryck eller band runt hjässan. Den bakomliggande orsaken är vanligtvis spända, ömma muskler och muskelfästen i huvud, nacke, skulderparti eller tinningar.

Vanliga orsaker till spänningshuvudvärk kan till exempel vara:

• Brist på sömn
  • Dålig arbetsställning
  • Felaktig kroppshållning
  • Högt blodtryck
  • Migrän
  • Negativa känslor som stress, oro eller ängslan
  • Whiplashskada
  • Tandgnissel

Behandling av din huvudvärk hos kiropraktorn

Att ta en huvudvärkstablett kan hjälpa för tillfället men tar inte bort orsaken till problemet. Vanligt är att leder och muskler i nacken är stela och därför är det viktigt att behandla det området.

Hos oss på Gamla Stans Kiropraktik kan vi förbättra rörligheten av lederna och minska belastningen på musklerna, vilket lindrar huvudvärken och hindrar den från att återkomma.

Man kan ha fler än en typ av huvudvärk

Det finns de som drabbas av både spänningshuvudvärk och migrän. Dessa går att skilja åt därför att de beter sig annorlunda. Migrän är ofta hormonrelaterat och kan vara svårt att påverka eller bota med en kiropraktisk behandling, medan spänningshuvudvärk kan gå över helt med en sådan behandling.

Välkommen att få hjälp med din spänningshuvudvärk hos Gamla Stans Kiropraktik!

Stress hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Kan kiropraktik hjälpa vid stress? För vissa är en orolig mage, allergiska reaktioner eller känslighet för kemikalier tecken på stress. A...

Kan kiropraktik hjälpa vid stress?

För vissa är en orolig mage, allergiska reaktioner eller känslighet för kemikalier tecken på stress. Andra får återkommande huvudvärk, spänningar i nacken, värkande rygg eller spända muskler. Oavsett hur du reagerar på stress så aktiveras ditt nervsystem och därför kan kiropraktisk behandling hjälpa dig.

Kiropraktik som behandling mot stress

Dagligen möter vi stress i olika former såsom dålig hållning, för mycket sittande, bilolyckor eller en gammal skada, som alla kan ge samma effekter på kroppen som mental stress. Men det är först när kroppen inte längre kan hantera eller kompensera stressen som vi utvecklar värk, smärta, stelhet, sömnproblem, trötthet, irritation eller nervositet.

Kiropraktiska behandlingar kan naturligtvis inte ta bort alla stressmoment ur din vardag, men den kan hjälpa dig att minska effekten som stressfaktorer har på din kropp.

Varmt välkommen att boka en tid hos Gamla Stans Kiropraktik!

Dålig hållning hos Gamla Stans Kiropraktik i Stockholm

Dagens stillasittande livsstil är ett stort problem för vår kropp eftersom vår rygg älskar variation och rörelse. Stillasittande orsakar nämligen en överbelastning av ryggraden och skapar ett stressat nervsystem och spända inflammerade muskler.

En bra hållning ger en bra hälsa

Genom att tänka på vårt sätt att hålla kroppen när vi sitter, står och går kan många rygg- och muskelbesvär undvikas. En bra kroppshållning ger dessutom en bra utstrålning!

Hos Gamla Stans Kiropraktik arbetar vi mycket med kroppshållningen och kan hjälpa dig upplever problem.

Vad kan kiropraktorn göra för min kroppshållning?

Hos Gamla Stans Kiropraktik påverkar vi din kroppsställning genom behandling och personliga råd. Vid besöket letar vi efter störningar i ryggens leder, snedställning i höfter och bäcken, nedsjunkna fotvalv och framåtskjutna axlar. Vi tittar också på om axlarna är jämna, om de har samma höjd och om benen är lika långa. Många av dessa avvikelser har orsaker som kan korrigeras.

Välkommen att kontakta Gamla Stans Kiropraktik för att få hjälp med din hållning!

Tuukka Kaukoniemi

Tuukka Kaukoniemi

Legitimerad Kiropraktor
Doctor of Chiropractic (MChiro), England

Tuukka har en bakgrund som alpinskidåkare på internationell nivå innan han reste till England för att utbilda sig till kiropraktor. De mesta av Tuukkas entusiasm och passion för hälsa och optimerad prestation kommer från hans egna upplevelser i sin idrottskarriär.

Tuukka talar svenska, engelska och finska.

Mats Flodin

Mats Flodin

Kiropraktor
Doctor of Chiropractic (BSc, MSc), England

Mats specialitet är att ta bort störningar i nervsystemet som påverkar kroppens medfödda funktion att läka sig själv. Det bästa med hans jobb är när en persons liv blir totalt förändrat av kiropraktik. Det kan vara allt ifrån att patienten kan ta på sig strumporna på morgonen igen, till att kunna känna förbättring av långstående sjukdomar och andra hälsoproblem.

Mats har stor erfarenhet med att hjälpa nyfödda, barn och gravida.

Karta - Lilla Nygatan 19, Stockholm

4,9

• 10:21 - 15 jan, 2018 skrev:

Bra,pedagogiskt,härligt att få hjälp med mig själv o mina barn.

• 13:00 - 08 jan, 2018

• 12:58 - 08 jan, 2018

• 08:36 - 22 dec, 2017

• 12:47 - 20 okt, 2017

• 15:18 - 19 okt, 2017 skrev:

Skönt att få kroppen i ordning inför hösten.
    Alltid effektiv och lyckad behandling !

• 10:24 - 18 okt, 2017 skrev:

Vänlighet

• 11:20 - 17 okt, 2017

• 11:14 - 11 okt, 2017 skrev:

Längtar hit. Mår bra av behandlingen.

• 15:47 - 09 okt, 2017 skrev:

Väldigt bra bemötande och superbra behandlingar.

• 15:06 - 04 okt, 2017

• 13:29 - 03 okt, 2017 skrev:

Ett toppbesök som alltid !

• 08:42 - 02 okt, 2017

Trygg miljö!

• 16:17 - 13 sep, 2017 skrev:

• 10:06 - 08 sep, 2017

• 15:34 - 07 sep, 2017 skrev:

Har gått här i flera år och "njuter" varje gång!

• 09:05 - 07 sep, 2017

• 08:42 - 06 sep, 2017 skrev:

Mycket bra! Rekommenderas

• 09:32 - 05 jul, 2017 skrev:

Riktigt trevligt att komma och hälsa på!

• 15:01 - 04 jul, 2017 skrev:

Väldigt bra!

• 14:11 - 04 jul, 2017 skrev:

Det känns mycket bra med kontinuiteten och den kunniga och engagerade behandlaren.

• Fråga ställd 11:15 29 jun 2018

Är ni anslutna till försäkringskassan?

Gamla Stans Kiropraktik svarar:

Hej Nils-Olov,

Vi är inte anslutna till försäkringskassan utan är helt privata.

Mvh,
    Gamla stans kiropraktik