Tideliusgatan 12, plan 4 - Visa på karta

Logo Kiropraktor Eva Eastwood

Södermalm, Stockholm

Kiropraktor Eva Eastwood har arbetat med kiropraktik sedan sin examen 1986. Hon har en akademisk utbildning och många års erfarenhet, vilket gör henne intresserad av att kontinuerligt uppdatera sina kunskaper för att på bästa sätt kunna hjälpa sina kunder.

De som kommer till Eastwoods Kiropraktik har oftast ont någonstans i kroppen där rygg-, nack- och axelbesvär hör till de vanligaste åkommorna. Kiropraktor Eva Eastwood arbetar främst med neurologi, kranio-sakral teknik, Network Spinal analys och X-cels ledarskapsprogram.

”Jag jobbar med hela kroppen, alla problem utgår egentligen från nervsystemet och det är det jag kan justera om det är i obalans någonstans.” - Eva Eastwood

Eastwoods Kiropraktik använder sig av erkända och framgångsrika undersökningsmetoder för att lokalisera varifrån besvären kommer och vilka störningar som orsakar dem. Är det kiropraktiken som är den mest lämpliga behandlingsformen bokas en tid för att påbörja behandling.

Skulle det visa sig att någon annan form av behandling är mer lämplig, ser Eastwoods Kiropraktik till att du kommer i kontakt med rätt typ av vård.

Informationen uppdaterades 01 oktober 2015 av Vården.se

Behandlingar hos Kiropraktor Eva Eastwood

Kiropraktorbehandling hos Kiropraktor Eva Eastwood i Stockholm

fr. 600 kr 20 min återbesök 500 kr

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom att behandla leden förbättras både nervsystemets funktion och muskulaturens spänningstillstånd medan smärta och värk lindras.

Ryggen består av många leder mellan kotorna och det är ofta ryggen som kiropraktorn behandlar även om den upplevda smärtan sitter utanför ryggraden.

Före en kiropraktorbehandling

Du behöver inte förbereda dig inför ett besök hos mig.

Under kiropraktorbehandlingen

Besöket inleds med att jag gör en ordentlig undersökning för att förstå vad ditt besvär är och vad det beror på. Behandlingen utförs främst med händerna och en behandlingsmetod som många känner till är kiropraktisk justering.

När kiropraktorer justerar en led kan gas som finns mellan lederna frigöras och på grund av tryckutjämningen kan då ett ljud, ett ”knäpp”, uppstå.

Efter kiropraktorbehandlingen

Det flesta upplever att besväret minskar redan under behandlingen. Ibland kan man uppleva en känsla som påminner om träningsvärk efter en behandling men detta är ingen fara. Ofta kan det vara bra att ta det lugnt någon dag efter behandlingen men det är från fall till fall.

Hur många gånger behöver man genomgå en kiropraktorbehandling?

Svaret på detta är individuellt men mellan 3-6 gånger är vanligt.

Välkommen att kontakta mig!

fr. 600 kr

Nackspärr hos Kiropraktor Eva Eastwood i Stockholm

fr. 600 kr 20 min återbesök 500 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan jag, kiropraktor Eva Eastwood, hjälpa dig med det genom mina behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta mig!

fr. 600 kr

Hälsporre hos Kiropraktor Eva Eastwood i Stockholm

600 kr 20 min återbesök 500 kr

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen man går efter stillasittande. Exempelvis när man kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen. Smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos mig, kiropraktor Eva Eastwood, kan jag hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första man kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta mig för mer information!

Tennisarmbåge hos Kiropraktor Eva Eastwood i Stockholm

600 kr 20 min återbesök 500 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos mig, kiropraktor Eva Eastwood, kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta mig för vidare information!

Ryggskott hos Kiropraktor Eva Eastwood i Stockholm

600 kr 20 min återbesök 500 kr

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfrestning såsom ett lyft eller en vridning. Smärtan är oftast ofarlig men kan vara påfrestande.

Att få hjälp bidrar till att lindra och snabba på läkeprocessen.

Vilka symtom brukar förekomma?

Många gånger kommer smärtan väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande. Ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta. Ofta ökar då smärtan gradvis.

Vad kan jag själv göra om jag har fått ryggskott?

• Värme kan lindra smärtan en aning. Ta hjälp av till exempel en värmedyna, en varm dusch eller bastu.

• Kyla kan också vara lindrande, använd exempelvis en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.

• Att röra sig är alltid bra. Blodcirkulationen kommer då igång vilket är bra för hela kroppen. Så om möjligt överväg promenader.

Välkommen att kontakta mig för mer information om hur jag kan hjälpa dig!

Eva Eastwood

Leg. kiropraktor

Karta - Tideliusgatan 12, plan 4

• 10:49 - 18 nov, 2017

• Fråga ställd 16:43 05 mar 2016

Går era behandlingar på högkostnadsskyddet?

Kiropraktor Eva Eastwood svarar:

Hej Alice,

Nej , besöken går inte på landstingets högkostnadsskydd.

Med vänlig hälsning Eva Eastwood