Lovisinsgatan 3,SÖDERTÄLJE - Visa på karta

Logo HÖRAB Södertälje

Södertälje

Välkommen till HÖRAB Södertälje!

Hos oss kan du få hjälp med att testa din hörsel, prova ut hörapparater och andra hörtekniska tillbehör. Om du upplever besvär med din hörsel är du välkommen in på ett kostnadsfritt hörseltest!

Vi på HÖRAB Södertälje erbjuder:

• Hörseltest
  • Hörapparater
  • Service och justering av hörapparater
  • Hörselskydd
  • Arbetsplatsanpassningar (hörhjälpmedel)

Välj din hörapparat själv - vi är leverantörsoberoende!

HÖRAB är helt leverantörsoberoende. Det innebär att vi erbjuder ett brett utbud av hörhjälpmedel inom den senaste tekniken. Du kan välja bland landstingets urval av hörapparater eller bland subventionerade hörapparater. Då får du ett bidrag från landstinget, så du kan välja vilken hörapparat du vill.

Varmt välkommen till HÖRAB Södertälje!

GILLA OSS GÄRNA PÅ FACEBOOK!

Informationen uppdaterades 21 juni 2018 av Vården.se

Behandlingar hos HÖRAB Södertälje

Hörseltest hos HÖRAB Södertälje

Hos oss på HÖRAB Södertälje kan du göra ett kostnadsfritt hörsletest, utan krav på remiss. Hur går hörseltestet till? Testet tar cirka...

Hur går hörseltestet till?

Testet tar cirka en timme och utförs av en audionom, som utifrån det gör en bedömning av dina behov. Du får information om din hörsel och tillsammans med audionomen planerar du eventuella rehabiliteringsåtgärder.

Audionomen rekommenderar dig hörapparater som passar för just dina behov och din hörselnedsättning. Du bestämmer själv om du vill beställa en hörapparat med en gång när du är på plats hos oss eller om du vill avvakta.

Varmt välkommen att kontakta HÖRAB Södertälje om du har frågor om vårt hörseltest!

Hörapparater hos HÖRAB Södertälje

Hos HÖRAB Södertälje får du hjälp att hitta rätt hörapparat! Vi är inte bundna till någon enskild leverantör, utan hos oss kan du få prov...

Hos HÖRAB Södertälje får du hjälp att hitta rätt hörapparat!

Vi är inte bundna till någon enskild leverantör, utan hos oss kan du få prova vilken modell av hörapparat du vill. Det gör att vi kan erbjuda dig den bästa och senaste tekniken bland hörapparater.

Du kan antingen välja bland de modeller som ingår i landstingets urval, eller subventionerade hörapparater. För de subventionerade hörapparaterna får du ett bidrag från landstinget, så du kan välja precis vilken hörapparat du vill.

Hur går utprovningen av hörapparater till?

Första besöket
Du får göra ett hörseltest och beskriva dina önskemål och behov. Efter det får du välja ut vilka hörapparater du vill prova. Du får sedan information om vad det finns för tekniska hjälpmedel som kan komplettera dina hörapparater, både på arbetet och privat.

Andra besöket
Audionomen anpassar dina hörapparater efter din hörsel och går igenom hur de fungerar och hur du ska sköta om dem. Du får också med dig ett startpaket som innehåller eventuella tillbehör och batterier.

Tredje besöket
Vid det tredje besöket får du beskriva din upplevelse av prövotiden med hörapparaterna. Om det behövs, justerar audionomen hörapparaterna efter det du beskrivit. Vi kan också göra tester för att säkerställa hörapparaternas effekt.

Service av hörapparater

Du är alltid välkommen till oss för att serva dina hörapparater. Vid behov kan vi hjälpa dig att justera dem, och att köpa tillbehör till apparaterna, till exempel tekniska hjälpmedel till tv och telefon.

Välkommen att boka en tid hos HÖRAB Södertälje!

Arbetsplatsanpassningar hos HÖRAB Södertälje

Hos HÖRAB Södertälje kan du få hjälp med arbetsplatsanpassningar. När behöver man extra hörhjälpmedel? Om dina hörapparater inte räcke...

Hos HÖRAB Södertälje kan du få hjälp med arbetsplatsanpassningar.

När behöver man extra hörhjälpmedel?

Om dina hörapparater inte räcker till kan extra hörhjälpmedel vara aktuellt. Det är ofta vanligt för till exempel telefonsamtal, möten eller tv-tittande

Om du är yrkesverksam och har svårt att klara av arbetet med enbart hörapparater har du rätt att få ersättning för extra hörhjälpmedel från Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.

Kontakta oss på HÖRAB Södertälje om du har några funderingar kring hur vi kan hjälpa dig!

Hörselskydd hos HÖRAB Södertälje

Hos HÖRAB Södertälje kan du få hjälp med flera olika typer av hörselskydd. Vi samarbetar med ledande leverantörer av hörselskydd. Hörsels...

Hörselskydd som vi erbjuder:

• Passiva hörselskydd med eller utan dämpningsfilter.
  • Elektroniska hörselskydd som tillverkas individuellt efter dina öron för exempelvis jakt eller industri.
  • Formgjutna silikonskydd för koppling till mobiltelefon, kommunikationsradio eller mp3.
  • Silikonproppar för simmare, proppar för sömn och MC-proppar.

Välkommen till oss på HÖRAB Södertälje!

Fritt val hörhjälpmedel hos HÖRAB Södertälje

På Hörab Södertälje gäller Fritt val hjälpmedel! Vi på HÖRAB vill att alla ska kunna välja fritt bland alla hörapparater på marknaden. Dä...

På Hörab Södertälje gäller Fritt val hjälpmedel!

Vi på HÖRAB vill att alla ska kunna välja fritt bland alla hörapparater på marknaden. Därför är vi inte knutna till en enskild leverantör, utan hos oss gäller Fritt val hörjälpmedel. Det innebär att vi kan erbjuda dig den senaste tekniken från samtliga leverantörer.

Hur fungerar fritt val hörhjälpmedel?

Genom Fritt val hörhjälpmedel har du möjlighet att välja bland alla hörapparater på marknaden, antingen från landstingets urval eller från vilken annan leverantör du vill.

Om du väljer en hörapparat från landstingets urval, lånar du hörapparaten och är ansvarig för enklare skötsel. Om ditt behov förändras eller hörapparaten slits ut får du enkelt byta den till en ny.

Om du väljer en hörapparat från en annan leverantör får du köpa den med rekvisition. Det är ett bidrag som du får av landstinget, och det innebär att du betalar mellanskillnaden mellan ditt val och landstingets hörapparat. Om ditt behov senare förändras får du göra ett nytt val.

Kontakta oss på HÖRAB Södertälje om du har några frågor!

Extra hörhjälpmedel hos HÖRAB Södertälje

HÖRAB Södertälje hjälper dig som behöver extra hörhjälpmedel Ibland behöver du som har hörapparat eller hörselimplantat extra hörhjälpmed...

HÖRAB Södertälje hjälper dig som behöver extra hörhjälpmedel

Ibland behöver du som har hörapparat eller hörselimplantat extra hörhjälpmedel på arbetsplatsen. Det finns en del situationer där ditt befintliga hörhjälpmedel inte räcker till, och då det är viktigt att få extra hjälp för att kunna delta och orka med arbetsdagen. Störande bakgrundsljud och långa avstånd till ljud är exempel på situationer där du får anstränga dig extra mycket, vilket kan leda till trötthet, oro och minskad koncentration.

Med rätt hjälpmedel kan hela din arbetsdag med svåra lyssningssituationer bli bättre.

Med hjälp av bra hörapparater och andra tekniska hjälpmedel blir det lättare för dig att prata i telefon, delta i möten, utbildningar och sammanträden.

Hur gör jag för att skaffa extra hörhjälpmedel?

På HÖRAB Södertälje har vi audionomer som kan hjälpa dig att hitta rätt lösning för just din arbetsplats. Först görs en utredning tillsammans med audionomen, eventuellt med ett arbetsplatsbesök om det behövs. Efter det provas eventuella hjälpmedel ut. Dina behov och önskemål är det som styr och du väljer själv omfattningen av hjälpmedlen.

Ersättning från Försäkringskassan

Om du är yrkesverksam och har behov av hörhjälpmedel utöver hörapparater för att klara arbetet har du rätt att få ersättning för extra hjälpmedel från Försäkringskassan. Våra audionomer kan hjälpa dig att göra en ansökan om finansiering hos Försäkringskassan.

Kontakta oss på HÖRAB Södertälje om du vill få hjälp med ljuden på din arbetsplats!

Hörhjälp hos HÖRAB Södertälje

Upplever du besvär med din hörsel? Vi på HÖRAB Södertälje kan hjälpa dig som behöver hörhjälp. Vi erbjuder flera olika tjänster inom hörs...

Upplever du besvär med din hörsel?

Vi på HÖRAB Södertälje kan hjälpa dig som behöver hörhjälp. Vi erbjuder flera olika tjänster inom hörselvård, till exempel:

• Kostnadsfritt hörseltest
  • Hörapparater
  • Service och justering av dina hörapparater
  • Diverse hörselskydd
  • Arbetsplatsanpassningar (hörhjälpmedel)
  • Tillbehör till dina hörapparater

Kontakta oss på HÖRAB Södertälje om du vill få hjälp med din hörsel!

Karta - Lovisinsgatan 3,SÖDERTÄLJE

• 12:49 - 24 sep, 2018 skrev:

Fantastisk vänlighet och sakligt. Tack för att ni har kommit till Södertälje. Önskemål om tvåspråk ex Finska