Ungdomsenheten, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset

Ungdomsenheten, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset

, Södermalm

Sjukhusbacken 10,Stockholm, 11883 Södermalm

Vi tar emot ungdomar från 13 till 20 år med långvariga sjukdomar och/eller andra medicinska problem. Exempel på patientgrupper som kommer till oss är ungdomar med diabetes, tarm- eller njursjukdomar, reumatiska sjukdomar och psykosomatiska tillstånd som ont i magen huvudvärk, yrsel m m.
Hit kommer även ungdomar med gynekologiska besvär i form av menssmärtor och mensrubbningar. Ungdomar under 18 år är välkomna för att diskutera graviditet och abort.

Vi tar huvudsakligen emot patienter via remiss, men när det gäller graviditet/abort kan ungdomar under 18 år vända sig direkt till oss. Vi har också ett särskilt uppdrag att följa ungdomar under 18 år som utsatts för våldtäkt.
Vi som arbetar på Ungdomsenheten är barnmorskor, sjuksköterskor, gynekologer, barn- och ungdomsläkare, kuratorer, undersköterska och medicinska sekreterare.

Att förstå och respektera ungdomarnas integritet är viktigt för oss, men samtidigt är samarbete med och stöd från föräldrarna av stor vikt.
Vår personal har bred ungdomsmedicinsk kompetens och vi tar emot våra patienter i en ungdomsvänlig miljö. Vi har kunskap om och tar hänsyn till ungdomars individuella, psykologiska, sociala och biologiska utveckling.

Informationen uppdaterades 07:16 - 4 jan, 2024