• 0703 - 19 88 31

Magnus Ladulåsgatan 33, Stockholm - Visa på karta

Logo Terapihjälpen

Södermalm, Stockholm

Varmt välkommen till Terapihjälpen!

Terapihjälpen drivs av Tuula-Helena Tabell som är socionom, familjeterapeut och legitimerad psykoterapeut. Hon har en inriktning mot KBT och vidareutbildning i trauma. Tuula-Helena sitter på Magnus Ladulåsgatan 33, i Hälsotemplets vackra lokaler.

Terapihjälpen erbjuder:

• KBT
  • Schematerapi
  • Parterapi
  • Hjälp att bearbeta trauma
  • Krishantering

Tuula-Helena erbjuder terapi på både svenska och finska.

Få hjälp att förändra beteendemönster

Tuula-Helena har lång erfarenhet av möten med olika människor och har en ödmjuk inställning till de svårigheter som människor möter under livet. Som psykoterapeut är hennes utgångspunkt individens hela livssituation och målet med behandlingarna är att förändra beteendemönster som frustrerar eller kränker de känslomässiga behoven.

Få terapi via appen Instant Therapy

Du kan också få hjälp av Tuula-Helena direkt i telefonen via appen Instant Therapy av Mind Sthlm.

Varmt välkommen till Terapihjälpen!

Informationen uppdaterades 28 mars 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Terapihjälpen

KBT hos Terapihjälpen i Stockholm

KBT står för kognitiv beteendeterapi. Det är en terapiform inom psykoterapin som fokuserar på tankar, minnen och föreställningar, så kallade kognitioner. KBT har starkt vetenskapligt stöd och är en metod som ger goda resultat.

Hur fungerar KBT?

KBT utgår från att vi genom att bli medvetna om våra beteenden också kan lära oss att förändra dem. Det finns lite olika metoder inom KBT, men i grunden är det ett samarbete mellan dig och terapeuten. Tillsammans sätter ni upp gemensamma mål för terapin och arbetar för att nå dem, oftast genom samtal och hemuppgifter.

När ska du gå i KBT?

KBT har visat sig effektivt vid många olika tillstånd av psykisk ohälsa. Kanske vanligast vid tvångstankar, men behandlingen kan även hjälpa till med bland annat ångest, depression, ätstörningar och sömnproblem.

Schematerapi hos Terapihjälpen i Stockholm

Vad är Schematerapi? Schematerapi är en vidareutveckling av KBT som fokuserar starkt på känslomässiga behov. För att vi ska må bra psykis...

Vad är Schematerapi?

Schematerapi är en vidareutveckling av KBT som fokuserar starkt på känslomässiga behov. För att vi ska må bra psykiskt måste våra grundläggande känslomässiga behov bli tillfredsställda. Om de inte blir det eller om vi har haft negativa erfarenheter tidigare, så påverkar det hur vi mår. Det kan i sin tur påverka våra liv på många sätt.

När passar det att gå i schematerapi?

Schematerapi kan hjälpa till med olika saker. Till exempel kan svårigheter med att upprätthålla relationer, destruktiva beteenden och känslomässiga svängningar hjälpas av terapiformen.

I schematerapi får du hjälp att identifiera otillfredsställda behov och kan lära dig ett beteende som hjälper dig att få de behoven tillfredsställda. Ett stort fokus ligger också på terapirelationen som en trygg och läkande bas att återkomma till.

Parterapi hos Terapihjälpen i Stockholm

Parterapi kan vara lämpligt för vanliga relationsproblem, men även för svårare situationer som otrohet och vårdnadstvister. Beteendetera...

Beteendeterapi för par är en behandlingsform som har ett gott forskningsstöd. Den betonar acceptans och beteendeförändringar, och målet är att ni ska få hjälp att hantera sådant som ni inte klarar av på egen hand.

Hur fungerar parterapi?

I terapin fokuserar man på att skapa större förståelse för varandras olikheter. Man övar på att tolerera olikheterna, att kommunicera med varandra och att hantera och lösa konflikter.

Trauma hos Terapihjälpen i Stockholm

Traumabearbetning med Lifespan Integration Hos Terapihjälpen kan du få hjälp att hantera trauma genom en ny behandlingsmetod som heter Li...

Traumabearbetning med Lifespan Integration

Hos Terapihjälpen kan du få hjälp att hantera trauma genom en ny behandlingsmetod som heter Lifespan Integration, LI. Metoden fokuserar på att våra olika minnen ska få kontakt med varandra för att integrera svåra händelser i livsförloppet. Det unika med behandlingen är repetitioner av en visuell och sensorisk tidslinje.

När passar Lifespan Integration som behandling?

LI har visat sig fungera mycket bra för de personer som lider av PTSD. Med hjälp av behandlingen försvinner vanliga symtom som mardrömmar, känslan av att ständigt vara på helspänn och flashbacks. En person som varit stabil innan den traumatiska händelsen kan återgå till sitt vanliga sätt att fungera efter behandlingen. Resultaten är permanenta och den psykiska hälsan fortsätter att förbättras över tid.

LI kan också användas för att hantera tidiga trauman som bristfällig anknytning och försummelse i barndomen. Metoden hjälper till att förändra anknytningsmönster och förbättra hantering av känslor.

Välkommen att boka en tid hos Terapihjälpen!

Krishantering hos Terapihjälpen i Stockholm

Kriser är en naturlig del av livet, men ibland kan man behöva extra hjälp med att hantera det som har hänt. Krishantering handlar om att få tillbaka balansen och att starta den naturliga återhämtningen.

Kriser kan se olika ut

Krishantering kan ske både enskilt och i grupp, ibland ute på företag eller arbetsplatser. Krisen kan se ut på olika sätt, kanske är det ett plötsligt dödsfall eller en traumatisk upplevelse som hotar våra grundläggande värden som utlöser den. Om det fortfarande kvarstår rädslor efter tre månaders behandling kan det vara så att traumabehandling behövs istället.

Välkommen att kontakta Terapihjälpen för mer information och hjälp!

Psykoterapia hos Terapihjälpen i Stockholm

Psykoterapia om hoitomuoto joka yleensä perustuu kognitiiviseen tai analyyttiseen muotoon. Miten psykoterapia toimii? Psykoterapia poh...

Miten psykoterapia toimii?

Psykoterapia pohjustuu sinun ja terapeutin väliseen säännölliseen kontaktiin minkä tavoitteena on tunnistaa ongelmallisia selviytymiskeinoja ja vähitellen vapautua niiden hallinnasta mikä helpottaa tunneelämää ja johtaa sielulliseen tasapainoon.

Psykoterapia voi auttaa jos olet:

• Masentunut
  • Ahdistunut
  • Huolestunut
  • Allapäin
  • Stressattu
  • Traumaattisia kokemuksia tai jos sinulla on
  • Pakkoajatuksia
  • Tai keskittymishäiriöitä

Tervetuloa ottamaan kontaktia Terapiaapuun saamaan lisätietoa!

Tuula-Helena Tabell

Tuula-Helena Tabell

Leg. psykoterapeut

Karta - Magnus Ladulåsgatan 33, Stockholm

• Fråga ställd 11:55 13 aug 2018

Hur lång väntetid till ett första besök har ni?

Terapihjälpen svarar:

Har tre tider idag; kl 14, 15 och kl 18.00.