Spegelrum Psykoterapimottagning

Tjärhovsgatan 19, Stockholm - Visa på karta

• Se lediga tider på www.spegelrum.se/lediga-tider
Logo Spegelrum Psykoterapimottagning

Södermalm, Stockholm

Välkommen till Spegelrum Psykoterapimottagning!

På Tjärhovsgatan i Stockholm erbjuder Elham Svantesson psykoanalytisk psykoterapi som är en form av psykodynamisk psykoterapi, där patienten och terapeuten bygger upp en relation och patientens problematik ska förstås i ljuset av den relationen. Patientens känslor, tankar och beteende kommer att behandlas både intrapsykiskt och interpersonellt i samband med patienten och dennes nära relationer och i relation till terapeuten.

I psykoterapi speglar psykoterapeuten dig och dina känslor så att du kan se dig själv och förstå hur dessa känslor, tankar och handlingar är påverkade av din bakgrund och hur dina omedvetna val av försvarsstrategier hindrar dig från att känna. Dessa omedvetna strategier var nödvändiga för din psykiska överlevnad en gång i tiden men gagnar dig inte idag.

Behandlingsformer hos Spegelrum

På Spegelrum kan du få individuell psykoanalytisk psykoterapi, samtalsterapi, rådgivning, affektfokuserad och separationsfokuserad korttidsterapi, familjerådgivning och parterapi.

Psykoanalytisk psykoterapi (Individualterapi)
Du kan få psykoterapi i form av psykoanalytisk psykoterapi som är en modell av psykodynamisk långtidsterapi, där relationen mellan dig och terapeuten har mycket stor betydelse i din behandling. Dina problem uppmärksammas på tre nivåer: Intrapsykiskt, interpersonellt och relationellt. Det betyder att dina inre känslor, upplevelser, tankar, associationer, fantasier och drömmar om dina konflikter och problem inombors, i relation till andra människor i ditt liv och i samband med din terapeut beaktas.

Korttidsterapi
Om du vill komma närmare ett särskilt problem och fokusera på just den svårigheten kan du få affektfokuserad psykoterapi som är en psykodynamisk korttidsterapi. Du kan också gå på en tidsbegränsad form av psykodynamisk korttidsterapi som koncentrerar sig på separation som inte är lätt för någon av oss, men somliga av oss har mycket svårare än andra.

Samtalsterapi
Om du inte vill bli behandlad men du vill få en förståelse av ditt problem kan du gå på samtalsterapi.

Familjerådgivning och parterapi
Vid familjerådgivning och parterapi kan du arbeta på din relation med din partner, syskon, barn, förälder, vänner, o d, få en noggrannare kontroll om ni passar ihop som par, problem som svartsjuka, misstänksamhet, otrohet, bristfällig kommunikation, att kunna komma överens om ett bra sätt att hantera skilsmässa och vårdnad av barn, barnuppfostran, barnlöshet eller om val av alternativ för att skaffa barn och sätt att hantera varandras möjliga funktionshinder, eller sjukdomar o d.

Rådgivning
Om du vill ha råd i psykologiska eller psykosociala angelägenheter kan du gå på rådgivning.

Text skriven av Elham Svantesson

Kontakta Spegelrum för att boka en tid!
Se lediga tider på www.spegelrum.se/lediga-tider

Informationen uppdaterades 21 februari 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Spegelrum Psykoterapimottagning

Elham Svantesson

Elham Svantesson

Leg. Psykoterapeut

Jag har socionomexamen som grundutbildning och har studerat familje- och föräldraskapspsykologi samt rättspsykologi. Tidigare har jag arbetat som samtalsterapeut och idag bedriver jag psykoanalytisk psykoterapi.

Jag är från Iran men har bott i Sverige hela mitt vuxna liv och kan därför erbjuda psykoterapi och andra former av samtalsterapi på både persiska och svenska.

Karta - Tjärhovsgatan 19, Stockholm