• 08-56 21 52 50

Kocksgatan 24, Stockholm - Visa på karta

Logo Backbone Södermalm

Södermalm, Stockholm

Välkommen till Backbone Södermalm!

Backbone Södermalm huserar på Kocksgatan 24 på en mottagning med högt i tak. Här finns plats för både behandling och träning och vi erbjuder ”highend”-träning i vad vi vill ska kännas som en lekplats för idrott.

Vi erbjuder behandling och träning

Hos Backbone Södermalm erbjuds yoga, qi gong och funktionell träning utarbetad efter erfarenhet och modern kunskap. Hos oss kan du också få naprapat- och stötvågsbehandling, massage samt akupunktur.

Vi är anslutna till de flesta försäkringsbolag! Om du kommer som privatperson så är det bra att känna till att Stockholms landsting inte subventionerar naprapatbesök.

Om Backbone-klinikerna

Vi startade 2006 och har idag totalt sex mottagningar i Stockholm. Du hittar oss i Globen City, Kista Science Tower, Norrtull, Stureplan, Liljeholmen/Marievik och Södermalm. Vi har även tre mottagningar på Mallorca.

Förmånsportalen Benify

Vi använder oss av förmånsportalen Benify, före detta Flexplay, sedan flera år tillbaka. Hos oss bokar och betalar flera hundra personer sina naprapat- och massagebehandlingar där varje månad. Via tjänsten får du ett kvitto på köpet som sedan används som ”bevis på betalning” när du kommer på behandlingen.

Varmt välkommen till Backbone du också!

Informationen uppdaterades 21 augusti 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Backbone Södermalm

Massage hos Backbone Södermalm i Stockholm

fr. 445 kr 30 minuter 445 kronor, 60 minuter 795 kronor.

På Backbone Södermalm utför vi massage för att få dig att koppla av, mjuka upp hårda muskler eller ömmande kontorsaxlar. Svensk klassisk ...

Svensk klassisk massage (30 eller 60 min)

Världens mest använda massage! Djupgående grepp som fungerar perfekt för att minska muskelspänningar, öka blodcirkulationen och för ökat välbefinnande.

Idrottsmassage (30 eller 60 min)

När musklerna behöver skakas loss ordentligt och kanske stretchas ut till balans.

Avslappningsmassage (30 eller 60 min)

Inga hårda nyp eller tryck djupt ned i musklerna. Här är det bara att ligga ned och njuta av ren och skär avslappning.

Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer om våra tre massagebehandlingar!

fr. 445 kr

30 minuter 445 kronor, 60 minuter 795 kronor.

Naprapatbehandling hos Backbone Södermalm i Stockholm

fr. 710 kr I priset ingår undersökning och behandling. 30 minuter kostar 710 kronor, naprapat inklusive stötvåg kostar 810 kronor.

Våra naprapater på Backbone Södermalm är specialister på problem från skelett och muskler. De undersöker, diagnostiserar och behandlar både akuta och kroniska besvär.

Hur går en naprapatbehandling till?

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Därefter använder de sig av en mängd behandlingstekniker såsom manipulation, mobilisering, artikulering (ledbehandlingar), massage, stretching, triggerpunktsbehandling (muskel och mjukdelsbehandlingar), stötvågsbehandling och akupunktur - allt för att kunna hjälpa dig!

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och att minska smärta.

Vid en naprapatbehandling kan vi hjälpa dig med:

• Migrän
  • Gubbvad
  • Fotledsstukningar
  • Hallux valgus
  • Hälsporre

Hur många naprapatbesök behövs?

Oftast behandlar naprapaten dig vid några tillfällen för att avhjälpa problemet (eventuell värk eller nedsatt rörlighet) och du som patient får också hemövningar att göra för att både påskynda ”läkeprocessen” och för att undvika återfall.

Välkommen på naprapatbehandling hos Backbone Södermalm

fr. 710 kr

Hälsporre hos Backbone Södermalm i Stockholm

710 kr I priset ingår undersökning och behandling

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Hos oss på Backbone Södermalm kan vi hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre.

Finns det några vanliga symtom vid hälsporre?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen du går efter stillasittande. Exempelvis när du kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen och smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första du kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Nackspärr hos Backbone Södermalm i Stockholm

710 kr I priset ingår undersökning och behandling

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när du vrider på huvudet. E...

En obehandlad nackspärr kan sitta i flera veckor, därför kan det vara bra att boka en tid hos Backbone Södermalm för att skynda på läkningsprocessen.

Vad kan orsaka nackspärr?

Nackspärr kan uppstå om du suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om du har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Men ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som du kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om du har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på din arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om du ofta vaknar med stel nacke kan du behöva se över din kudde.

Välkommen att kontakta oss på Backbone Södermalm för att få hjälp med din nackspärr!

Tennisarmbåge hos Backbone Södermalm i Stockholm

710 kr I priset ingår undersökning och behandling

Vad är tennisarmbåge? En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens o...

Vad är tennisarmbåge?

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position.

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom vid tennisarmbåge är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen brukar också förekomma.

Behandling hos Backbone Södermalm

Hos oss på Backbone Södermalm kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Ryggskott hos Backbone Södermalm i Stockholm

710 kr I priset ingår undersökning och behandling

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfrestning såsom ett lyft eller en vridning.

Att få hjälp av en naprapat på Backbone Södermalm bidrar till att lindra och snabba på läkeprocessen.

Vilka symtom har ryggskott?

Många gånger kommer smärtan väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande. Ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta som ökar gradvis.

Vad kan jag själv göra om jag har fått ryggskott?

• Värme kan lindra smärtan en aning. Ta hjälp av till exempel en värmedyna, en varm dusch eller bastu.

• Kyla kan också vara lindrande, använd exempelvis en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.

• Att röra sig är alltid bra. Blodcirkulationen kommer då igång vilket är bra för hela kroppen. Så om möjligt överväg promenader.

Välkommen att kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig!

Akupunktur hos Backbone Södermalm i Stockholm

600 kr 30 min

Hos Backbone Södermalm använder vi oss av akupunktur som behandlingsmetod vid exempelvis: Muskelsmärta Huvudvärk Ländryggssmärta Aku...

• Muskelsmärta
  • Knäsmärtor
  • Muskelbristningar
  • Skuldersmärta

Olika typ av akupunktur

Vi använder oss av lite olika typer av akupunktur - TCM (traditionell kinesisk), dry needling (akupunktur i triggerpunkter) och Acunova/Aculine - allt beroende på symtom och behandlare.

Välkommen att boka tid hos någon av våra erfarna naprapater!

600 kr

30 min

Stötvågsbehandling hos Backbone Södermalm i Stockholm

810 kr I priset ingår undersökning och behandling

Stötvågsbehandling (Shockwave Therapy) är en vetenskapligt beprövad metod för effektiv behandling av bland annat kronisk smärta i exempelvis leder, senor och muskler.

När kan stötvågsbehandling vara en bra behandlingsmetod?

Vid axelsmärta, kalkaxel, tennis- och golfarmbåge, hälseneinflammation hälsporre, löparknä, hopparknä, höftsmärta, benhinneinflammation, kronisk ljumsksmärta, mortons tå samt triggerpunkter

Hur går stötvågsbehandlingen till?

Innan stötvågsbehandling kan utföras behövs rätt diagnos ställas först. Därefter utförs både manuell, "vanlig", naprapatbehandling samt stötvågsbehandling. Stötvågsbehandlingen i sig tar fem-tio minuter och normalt räcker tre-fem behandlingar med cirka en veckas mellanrum.

Kontakta oss på Backbone om du vill ha mer information!

810 kr

Försäkringskunder hos Backbone Södermalm i Stockholm

Backbone Södermalm samarbetar med försäkringsbolag som utfärdar privata sjukvårdsförsäkringar. Dessa försäkringar täcker ofta in behandling hos naprapat (hör med ditt bolag vad som gäller för just din försäkring).

Aktivera din sjukvårdsförsäkring innan naprapatbesöket

För att kunna utnyttja din försäkring för naprapatbesök måste du innan bokad tid hos oss ha aktiverat din försäkring genom ett godkännande från försäkringsbolaget. Ring din sjukvårdsrådgivning för att aktivera försäkringen och erhålla ett ”skade-/ärendenummer”.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Karta - Kocksgatan 24, Stockholm

• 10:38 - 23 jan, 2015 skrev:

tack för räddat knä inför vasalopp o skidsäsong!!!

• Fråga ställd 09:50 16 sep 2013

Tar ni högkostnadskort?

Backbone Södermalm svarar:

Hej,
    Nej tyvärr finns inga såna avtal i Stockholms landsting.
    Vänligen,
    Patric Söderblom