SPI

Södermalm, Stockholm

Varmt välkomna till Socialpsykologiska Institutet (SPI)!

SPI erbjuder psykoterapi och rådgivning till företag och privatpersoner. Våra erfarna psykologer, psykoterapeuter och läkare tar emot barn och ungdomar, vuxna, par och familjer på Södermalm i Stockholm.

Psykoterapi

Våra terapeuter arbetar inom ett vitt spektra och har utbildning inom till exempel:

• Kognitiv beteendeterapi KBT
  • Traumabehandling
  • EMDR, traumabehandling
  • Krissamtal

Utredningar

Vi gör även utredningar, som psykologiska personlighetsutredningar, neuropsykiatriska utredningar och neuropsykologiska utredningar.

08-668 90 30
Visa telefonnummer

Tideliusgatan 61, Stockholm - visa på karta

Behandlingar hos SPI

• Barn och ungdom

Obs: Ni kan vända er till mottagningen utan föregående remiss eller hänvisning. Hjälp kan behövas, när barn och ungdomar: Har proble... Läs mer

• Kognitiv beteendeterapi KBT

KBT står för kognitiv beteendeterapi och är en terapiform där vikten ligger på samspelet mellan individen och dess omgivning. Med hjälp av t... Läs mer

• Psykodynamisk terapi

Inom psykoterapi finns det två inriktningar, kognitativ beetendeterapi (KBT) och psykodynamisk terapi. Hur går psykodynamisk terapi till?... Läs mer

• Traumabearbetning

Ordet trauma kommer ifrån grekiskan och betyder ”sår” eller ”skada”. När något dramatiskt inträffar, en händelse som kanske inneburit livsfa... Läs mer

• Familjerådgivning

Kostnaden varierar mellan olika kommuner

Familjerådgivning för par- och familjeproblematik. Vi har avtal för kundval, med Nacka kommun, Stockholms stad och Sollentuna kommun. Pri... Läs mer

• Birgitta Öhlén, leg psykolog, leg psykoterapeut

Jag har utbildning i psykodynamisk terapi, kognitiv psykoterapi/KBT och EMDR. Utöver mitt arbete som vuxenterapeut på SPI har jag lång erfarenhet av psykologarbete inom Barn- och ungdomspsykiatrin och även familjeterapiutbildning.

Jag arbetar mestadels med en kognitiv inriktning och ofta med EMDR som komplement eller som huvudsaklig metod, men framför allt är jag din samtalspartner och stöd i ditt sökande efter förändring och bättre mående.

Oavsett vad du söker hjälp för – problem på arbetet eller i privatlivet, kris, relationsproblem, trauman, stress, depression, ångest eller fobier etc – så är det du som avgör vilka problem du vill arbeta med och vad du vill uppnå. Tillsammans söker vi den väg och den metod som passar utifrån dina behov och min kunskap.

Tillsammans formulerar vi målen för det vi strävar efter.

• Bo Westman, leg psykolog, leg psykoterapeut

Familjerådgivare, Stockholm
    Mångårig erfarenhet från psykologbehandling av enskilda individer, par, grupper och arbetsplatser. Arbetar som behandlare och konslutspecialister och grupper med stressrelaterad problematik.

• Carina Löfberg, socionom, leg psykoterapeut, familjeterapeut och utbildad i traumabehandling, EMDR

Jag har utbildning i psykodynamisk teori och familjeterapi. Har sedan 1989 arbetat med psykoterapi och rådgivning till vuxna, föräldrar barn och ungdomar.

• Eva Ahlsell, socionom, leg psykoterapeut

Familjerådgivare, Nacka Ingen undgår att drabbas av prövningar i livet och den psykiska kris som kan bli följden. En kris som kan yttra sig i ångest, oro, sömnlöshet, nedstämdhet, dålig självtillit eller ensamhetskänsla.

Du kan också få ont i kroppen.

Jag arbetar huvudsakligen med individualterapier på psykodynamisk grund med kognitiva inslag vid behov. Jag tar emot människor som är i kris som har relationsproblem eller som önskar rådgivning för samtal under längre eller kortare tid. Jag tar emot även kvällar och lördagar.

• Gunilla André, socionom, leg psykoterapeut

Familjerådgivare, Nacka kommun och Stockholms stad.

Jag har över 35 års erfarenhet av att arbeta med människor i alla åldrar och i olika livssituationer; barn och föräldrar, tonåringar, unga vuxna, föräldrar, vuxna. Jag möter mina patienter både i individualterapi och i familjerådgivning och bedriver även coaching för chefer och ledare.

Jag arbetar med det utvecklande samtalet som grund, det är mötet mellan människor som läker och helar. Jag väljer metod utifrån vilket problem personen eller familjen behöver hjälp med. Ibland ingår kognitiva inslag, ibland är psykoterapi grunden till behandlingen. Ofta handlar samtalen om relationen mellan barn och föräldrar (även då barnen är vuxna), om stresshantering eller om sorg.

Jag är socionom och leg psykoterapeut med erfarenhet från socialvård, BUP, vuxenpsykiatri, individualterapi och familjerådgivning.

• Helena Lefterow, Chefspsykolog, leg psykolog, leg psykoterapeut, handledare

Jag har arbetat i 30 år som psykolog med psykoterapier, råd, stöd, diagnostik och utredningar. Arbetet har gällt vuxna, ungdomar, barn, familjer och par.

Jag har utbildning i psykodynamisk teori, familjeterapi, kognitiv psykoterapi, KBT-behandling och coaching. Även formell handledarkompetens. Jag arbetar med de flesta sorters problematik och väljer arbetssätt utifrån bedömning, målsättning och yttre omständigheter.

• Jari Hautaniemi, socionom, leg psykoterapeut

Familjerådgivare, Stockholm och Nacka.
    Jag har en psykodynamisk grundsyn men arbetar också med korta fokuserade kontakter med kognitiva inslag. Har en lång erfarenhet av att arbeta med olika slags relationsproblem, både med par och individuellt.

• Kjell Weman, leg psykolog, leg psykoterapeut, handledare

Har arbetat med psykoterapeutisk behandling i 25 år, med både vuxna, ungdomar, barn och familjer. Arbetar sedan 1999 i privat verksamhet.

Är även psykoanalytiker och arbetar både med korta mer kognitivt inriktade terapier som med mer djupgående psykoterapier/psykoanalyser.

I mötet är det viktigt att utgå från behov, önskemål och vad som är möjligt i relation till yttre omständigheter för att skräddarsy en behandlingskontakt som är så optimal som möjligt.

Har arbetat 15 år inom BUP och har stor erfarenhet av arbete med barn, ungdomar och familjer, både när det gäller behandling liksom utredningar.

Har arbetat som handledare inom BUP under flera år. Arbetar även gärna med handledning och organisationsfrågor.

• Kristofer Wikstad, leg psykolog, leg psykoterapeut

Jag arbetar med det mest angelägna och roliga jag vet, psykologiskt arbete, utredningar och psykoterapier med barn, ungdomar och vuxna. Jag är en envis, rättfram person med humor. Jag har erfarenhet av både korta och långa terapier samt krissamtal och debriefing.

Arbetar också med utvecklande utredningar på individ nivå där du förväntas vara aktivt medverkande i att förstå dig själv. Jag har dessutom lång erfarenhet av att arbeta med grupp processer i arbetsgrupper och handledning.

• Margareta Rydmark, socionom (master), leg psykoterapeut

Ibland känns livet mer komplicerat och ångestfyllt än annars. Det kanske gör att man påverkas både kroppsligt och själsligt. Det kan kännas som om man fastnat i något som man vill komma ur. Det påverkar ens vardag och välbefinnande. I dessa lägen i livet vill vi inget hellre än att komma vidare och att få balans i tillvaron igen.

Jag heter Margareta och om du ger mig förtroendet, är jag den som lyssnar och bekräftar dina känslor. Genom våra samtal och reflektioner kan du successivt upptäcka hur dina och andras tankar, fantasier och handlingar påverkar ditt liv. Tillsammans kan vi få ett vidare perspektiv på ditt liv. Du kan successivt hitta ett annat mönster att utgå ifrån som förhoppningsvis gör livet lättare att leva.

Jag har många års yrkeserfarenhet av arbete med ungdomar och vuxna. Min psykoterapeututbildning har en psykodynamisk inriktning som bas, men de kognitiva inslagen finns alltid med i mina terapier.

• Modji Mortazavi, leg psykolog, leg psykoterapeut

Modji är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut och specialist i klinisk psykologi. Han har doktorerat i psykosomatik vid Uppsala universitet och är även utbildad handledare och lärare i kognitiv psykoterapi vid Umeå universitet.

Modji har över 25 år arbetserfarenhet inom psykiatrin och sjukvården som psykolog och psykoterapeut. Han har arbetat med vuxna, par och grupper i fråga om relationssvårigheter, utmatningssyndrom och djupa känslomässiga områden. De senaste 10 åren har han även arbetat som psykoterapihandledare och bedrivit utbildning i kognitiv psykoterapi.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

• Fråga ställd 11:41 05 apr 2016

Har ni högkostnadskort?

SPI svarar:

Hej

Tyvärr har vi inte högkostnadsskydd. Mvh Helena, SPI

• Maria Cederholms gynmottagning Maria Cederholm är den mest fantastiska, ödmjuka och professionella gynekologläkare jag träffat. Som patient möts man av en kunnig läkare s... - Anna-Carin
    • Fotcompaniet Något utöver det vanliga! Mycket hög standard på allt, alla hygienkrav som man kan tänka sig uppfylldes. Mycket bra bemötande. Miljön var bå... - Lotta Pollak
    • Kungsfors Tandläkarmottagning Kunde inte ha varit bättre, så varma,"medmänskliga" lyssnar verkligen påm sin patient, sen gör de bra tandvård också - Jessica Andersson
    • Rosa Gynekologmottagning Har aldrig fått ett så bra o vänligt bemötande.Mycket professionell . Bästa informationen, lugn, tog sig tid Rent, o lugnt. Rekommenderar ti... - Mai Thörnevall
    • Hälsocentralen Matfors Mycket bra och trevlig samt förstående personal - Kenth Henriksson