Åsö Psykoterapi

Södermalm, Stockholm

Åsö Psykoterapi hittar du på Åsögatan 155, i hjärtat av Södermalm. Här arbetar och samverkar en grupp psykoterapeuter med olika bakgrund och inriktning.

Tillsammans utgör de ett team med såväl bred som djup kompetens inom det psykoterapeutiska fältet. Flertalet terapeuter är legitimerade och övriga har minst grundläggande psykoterapiutbildning, så kallad steg 1-utbildning.

Till Åsö Psykoterapi är alla välkomna. Mottagningen tar emot enskilda privatpersoner, par och familjer, chefer och arbetsgrupper som söker hjälp, vägledning och utveckling.

Här erbjuds psykoterapi, samtalsstöd, handledning och coachning inom ett flertal områden.

Exempel på områden som vi jobbar med

• Stress, utmattning, sömnproblem
  • Psykosomatiska besvär
  • Arbetsrelaterade svårigheter
  • Personlig utveckling
  • Neuropsykiatriska problem

Välkommen till Åsö Psykoterapi!

Informationen uppdaterades 21 februari 2017 av Vården.se

Åsögatan 155, Stockholm - visa på karta

4,9

Behandlingar hos Åsö Psykoterapi

• KBT

Kognitiv och beteendeinriktad terapi utgår ifrån att våra tankar, känslor, beteenden och kroppsliga reaktioner påverkas av mönster som grund... Läs mer

• ACT - Acceptance and Commitment Therapy

ACT är en utveckling av KBT och använder bl. a. acceptans- och mindfulnesstrategier för att öka individens tankeflexibilitet och beteenderep... Läs mer

• Hypnos

Vad är hypnos? Att dagdrömma, att försjunka i minnen kan ge hypnosliknande tillstånd, liksom dans och musik. När terapeuten bjuder in till h... Läs mer

• KBT - behandling vid ADHD/ADD

ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som innebär att patienten har en uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet (ADD är det samma u... Läs mer

• Par- och familjeterapi på systemisk grund

Till par- och familjeterapi kommer par och familjer som behöver stöd och hjälp av en professionell och utomstående person för att lösa sina ... Läs mer

• Schematerapi

Schematerapi utgår från att våra beteenden styrs av hur vi uppfattar oss själva och omvärlden kopplat till vår samlade erfarenhet av hur vi ... Läs mer

• EMDR (traumabearbetning)

Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) är en behandlingsmetod för traumatiska minnen och de konsekvenser som dessa minnen har ... Läs mer

• Psykodynamisk individualterapi

I denna terapiform söker man tillsammans med psykoterapeuten förstå sin inre och yttre värld, sin relation till andra och sina känslor för d... Läs mer

• Ungdomspsykoterapi (14 – 20 år)

Denna terapi kan handla om ett fåtal samtal eller en längre kontakt beroende på situation och behov. Även en kort kontakt kan så ett frö som... Läs mer

• KBT för par

• Schematerapi för par

• Mindfulness-baserad kognitiv beteendeterapi

I den mindfulness-baserade kognitiva terapin handlar det om att träna sig i att vara medvetet närvarande i sina upplevelser, att acceptera o... Läs mer

• Psykodrama

Vad är psykodrama? Psykodrama är gruppterapi i form av spontan teater och bedrivs vanligen i form av en fast grupp, som träffas regelbund... Läs mer

• Familjekonstruktion

Familjerekonstruktion är en metod utvecklad av Virginia Satir, en av pionjärerna inom familjeterapin. Det innebär att i dramatisk form frams... Läs mer

• Björn Enqvist

Telefon 08-658 64 64

Legitimerad tandläkare, medicine doktor och legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning, auktoriserad av sfKBT.

En lång utbildning i klinisk hypnos väckte nyfikenhet att undersöka om ”hypnosinspelningar” före olika operationer kunde minska oro, smärta, blödning, svullnad och illamående. Detta resulterade i avhandlingen Presurgical hypnosis and suggestions in anesthesia (KI 1996).

Björn arbetar nu som psykoterapeut, handledare och kursgivare. Genom en kombination av KBT, hypnosmetodik och individuellt utformade ljudfiler skapar han genvägar i terapi, vid till exempel ångest, fobier, PTSD, IBS, smärta.

• Christer Lundmark

Telefon 0709-28 48 59

Civilekonom med grundläggande utbildning i psykoterapi (sk steg 1-utbildning) med KBT-inriktning samt utbildning i schematerapi.

Christer arbetar med psykoterapi och utvecklande samtal. Gärna med frågor kring ångest, stress, självkänsla och relationsproblem. Christer tar emot enskilda och par.

Christer har mångårig erfarenhet som konsult inom organisations- och ledarskapsutveckling, samt som coach och karriärstöd till chefer.

• Elisabet Heigard

Telefon 0701-73 13 93

Socionom, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Är auktoriserad av sfKBT och har EMDR-utbildning, nivå 2.

Elisabet arbetar med psykoterapi, konsultation och handledning. Med erfarenhet sedan början av 80-talet integrerar hon KBT med psykodynamisk psykoterapi, EMDR, avspänning, meditation, hypnos och imaginativa metoder.

• Göran Karlsson

Telefon 070-595 31 05

Fil.kand i socialantropologi, legitimerad psykoterapeut och par- och familjeterapeut med systemisk inriktning.

Göran arbetar med individual- och parterapi och med gruppterapi. Han har genom arbete på BUP, institutioner och socialtjänsten en mångårig erfarenhet av familjer med svårigheter, till exempel familjer med barn med speciella behov, relationsproblem mellan föräldrar eller våld i familjen.

Göran fokuserar på hur relationer, anknytningsmönster och affekter påverkar individen eller paret.

• Louise Beck-Friis

Telefon 073 720 56 51

Legitimerad specialistsjuksköterska, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning och utbildning i schematerapi, handledare.

Louise har lång erfarenhet av somatik, psykiatri, företagshälsovård och ungdomspsykoterapier. Hon arbetar med att begripliggöra och utmana livsmönster och övertygelser. Louise har arbetat mycket med traumaöverlevare.

Louise är väl förtrogen med relationsproblematik enskilt och med par. Hon ser förtroendet i terapirelationen som styrkan för förändring och har ett existentiellt fokus i sitt arbete.

• Sara Bengtzon

Telefon 0734 32 45 92

Fil.kand, leg. psykoterapeut med KBT-inriktning samt utbildning i schematerapi.

Sara arbetar med utvecklande samtal och förändringsarbete. Med erfarenhet från många branscher som kommunikationschef arbetar hon med individ och organisation.

• Suzanne Ek Haller

Telefon 0707-97 00 53

Legitimerad sjuksköterska, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning och par- och familjeterapeut med systemisk inriktning. Är auktoriserad av sfKBT och har utbildning i ACT.

Suzanne har mångårig erfarenhet av arbete inom psykiatrin och missbruks- och ätstörningsvården, liksom på vårdcentral och i företagshälsovård

• Tiina Carlstedt

Telefon 073-682 48 33

Fil mag i psykologi, legitimerad psykoterapeut med KBT- inriktning, auktoriserad av sfKBT. Tiina har dessutom utbildning i ACT, parterapi (IBCT) och är väl förtrogen med schematerapi samt mindfulnessbaserade behandlingar.

Tiina har länge arbetat med psykoterapier och handledning samt jobbat nära minnesforskningen vid Karolinska Institutet/ARC.

Hon har lång erfarenhet av parterapier och att arbeta med personer med relationssvårigheter, neuropsykiatriska besvär/diagnoser (ADHD). Tiina skräddarsyr terapin utifrån varje individs behov för högre livskvalitet.

• Ulrika Sturidsson

Telefon 070-309 20 25

Auktoriserad socionom, leg psykoterapeut med KBT-inriktning (auktoriserad av sfKBT) samt handledare.

Ulrika arbetar med psykoterapi, handledning samt psykosociala utredningar inom företag och organisationer. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med relationsproblematik, kris- och traumahantering, existentiella frågor, depression och ångest.

I det kognitiva samtalet vävs vid behov andra tekniker in – såsom mindfulness, inre visualisering, avspänning.

• Monika Thelin

Telefon 070-828 79 28

Leg psykoterapeut, utbildad handledare, dansterapeut samt certifierad livs- och karriärcoach.

Monika har mer än 20 års arbete som psykoterapeut som har gett henne en djup kunskap, förståelse och respekt i mötet med människor med psykiskt lidande och varierande problematik.

Monikas arbetssätt grundar sig på modern psykodynamisk psykoterapi med kognitiva inslag. Monika är en helhetstänkande psykoterapeut med särskilt intresse för relations- och traumaproblematik, kulturella och etniska problemställningar samt HBTQ-frågor.

• Annette Fredriksson

Telefon 070 - 4659250

Socionom, legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning och par- och familjeterapeut med systemisk inriktning.

Annette är utbildad i ACT och mindfulnessbaserad behandling och har utvecklat en metod för att göra meditationer enligt mindfulness och ACT tillgängliga för döva och hörselskadade.

Annette utgår i sitt arbete från överenskomna mål om vad du vill förändra i din livssituation, i relation till dig själv och andra. Annette har lång erfarenhet av psykoterapi, kris-och traumabearbetning, stresshantering, föräldrastöd/utbildning och relationell problematik. Hon har arbetat på vårdcentral, beroendemottagning, familjerådgivning och inom psykiatri.

• Paul Moore

Telefon 073-566 61 32

Magisterexamen i filosofi från Trinity College University på Irland, grundläggande utbildning i psykoterapi (sk steg 1) med psykodynamisk inriktning samt basutbildning i Compassionfokuserad terapi och diplomerad Mindfulnessinstruktör.

Empatisk närvaro och icke dömande acceptans är centralt i Pauls arbete. Intresseområden inkluderar känsloreglering och inre trygghet, relations/anknytningsproblem, ångest, skam/självkritik samt existentiella frågeställningar.

• Kate Bradshaw Tauvon

Telefon 0704-41 63 12

Arbetsterapeut, legitimerad psykoterapeut (gruppanalys), psykodramaregissör (TEP), drömgruppsledare, certifierad EMDR-terapeut och lärare/handledare i psykoterapi och psykiatriskt behandlingsarbete.

Kate arbetar med psykoterapi, konsultation och handledning. Hon integrerar psykodynamisk teori med upplevelsebaserade metoder som gestaltning, visualisering, bild och rörelse.

Hon arbetar också med psykodrama, en aktiv form av gruppterapi för personlig utveckling och med EMDR för känslostabilisering, ångestreducering och traumabearbetning.

Vägbeskrivning

Mottagningen ligger centralt på Södermalm. Hit kommer du enkelt med buss eller tunnelbana. Flera bussar stannar precis runt knuten, bland andra buss nr 2 och 3. Från tunnelbanans uppgång Medborgarplatsen är det c:a 8-10 minuters promenad. P-plats hittar du på gatan i kvarteret eller i garage vid Slussen.

Uppskattad färdtid
Beräknad reslängd

4,9

• 16:35 - 07 nov, 2016 skrev:

När jag först kom till Tiina var jag mycket stressad, frustrerad och vilsen. Tiina hjälpte mig att sakta ner tempot, bli medveten om vad jag ser viktigt i mitt liv och sätta upp tydliga mål. Träffarna var uppbyggda kring ACT-metoden, vilket gav mig tydliga verktyg att hjälpa mig i vardagen. Jag fick dessutom konkreta hemuppgifter till varje träff. Tiina är mycket kunnig inom denna terapiform och gav mig tydliga underlag för varje delprocess. Terapiträffarna med Tiina har verkligen hjälpt mig att gå mot att leva ett friare, mer harmoniskt liv och att göra medvetna val som är bra för mig. Jag kan varmt rekommendera Tiina!

• 09:57 - 19 okt, 2016 skrev:

Jag vill verkligen rekomendera Åsö Psykoterapi och Paul Moore i synnerhet. Paul har ett fantastiskt sätt att vara närvarande och skapar en enorm trygghet i sitt arbete. Lyhörd till mina behov som patient samtidigt som han hela tiden har en röd tråd framåt i min personliga utveckling. Paul har verkligen fått mig att växa som människa och han hjälpte mig att se mina negativa mönster. Med hjälp av Paul kan jag nu se dessa, stoppa dem i tid utan att vara dömande mot mig själv. Tveka inte att kontakta Paul, tillsammans kan ni förrändra!

• 23:14 - 25 sep, 2016 skrev:

Jag vill rekommendera Louise Beck-Friis.
    Jag började hos Luise via företagshälsovården efter att jag en längre tid gick runt med oro, ältande och ångest som började påverka mitt arbete, relationer och sömn. Hos Luise fick jag en förståelse för kopplingen mellan tankar, känslor och beteenden och hur jag själv kunde påverka dessa. Via introduktion till schematerapi kunde jag nu identifiera vilka livsmönster som jag hade använt i barndomen och hur de levde vidare i vuxen ålder. Från att ha varit frågande till om terapi kunde hjälpa mig kunde jag efter några samtal hitta styrkan till att förändra mig själv och börja jobba med en manual för mig själv att leva efter för att må bättre. Luise guidade mig hur jag skulle kunna bryta negativa tankemönster, se efter mina behov och känslor och prova nya infallsvinklar genom att agera tvärtom för att få till en förändring. Idag är jag mer medveten, mindre ångestfylld, sover bättre och orkar vara social och ta hand om mitt jobb.

• 13:01 - 16 maj, 2016 skrev:

Hej och tack Ulrika för många fantastiska möten! Det har givit mig sådan ro och läkning att ha fått träffa dig. Så många gånger som jag varit tung i sinnet och samtidigt rådvill. Att ha fått lätta sitt hjärta för dig Ulrika har gett mig styrka många gånger. Tack för en behaglig känsla. Mina varmaste rekommendationer. Hälsningar Maria

4,2

• 19:34 - 14 dec, 2015 skrev:

Jag blev rekommenderad att söka psykodynamisk terapi av öppenvården för en depression och hittade Åsö Psykoterapi och terapeuten Monika Thelin. Mitt arbete med Monika har varit väldigt värdefullt och onekligen förändrat mitt liv till det bättre. Idag har jag tagit mig ur min depression och även fått en livsglädje som jag inte har varit van vid. Terapin har hjälpt mig på ett djupare plan och inte bara fixat några beteenden. Jag kan varmt rekommendera Monika och Åsa Psykoterapi.

• Fråga ställd 04:00 14 sep 2016

Ger ni hypnos mot kroniskt illamående?

Åsö Psykoterapi svarar:

Gudrun, första steget är att kartlägga illamåendets ursprung. Titeln på en artikel belyser detta --"Secrets kept from the mind bur not from the body or behaviour". De metoder att kontakta kroppen på, både för att förstå samband och för att påverka ditt illamående finns inom hypnosvärlden. Jag har lång erfarenhet av liknande problematik, och det går inte att förutsäga hur prognosen är. Dock vet jag inget annat förhållningssätt som kan fungera.
    Jag har tider,tar 900/knapp timme, första mötets dubbeltimme samma arvode. Om du vill fråga mm går det bra att nå mig på 08 658 64 64 denna fm fram till 11.00.
    Mvh Björn Enqvist (Se Åsö Psykoterapi för mer inf)

• Fråga ställd 15:28 20 mar 2016

Arbetar ni med ACT?
    Är ni landstungsanslutna?

Hej LilyAnn!
    Ja, flera av terapeuterna på Åsö Psykoterapi arbetar med ACT. Klicka på fliken ACT under vår sida på vården.se så ser du vilka.
    Nej vi är inte landstingsanslutna och man kan alltså inte gå på högkostnadsskyddet hos oss.
    Elisabet Heigard

• Fråga ställd 22:04 15 mar 2016

Hur ska jag veta vilken typ av behandling som lämpar sig bäst för mina problem?

Hej!
    Lämpligast väljer du ut en av terapeuterna och skickar ett mail direkt till henne/honom där du beskriver din situation, dina problem och vad du önskar ha hjälp med. Ställ också dina eventuella frågor om terapi i detta mail.
    Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

• Fråga ställd 15:33 15 mar 2016

Har en son på 28 år som bor hemma . Han har Add och ångest. Han är mycket isolerad I hemmet. Vad finns för hjälp att få? Har sökt hjälp I flera år utan resultat.

Hej Sara!

Delar av Stockholms psykiatri har nyss genomgått en omorganisation. Du får vända dig för information till närmaste öppenvårdsmottagning där bör man veta till vilken specialistmottagning som din son tillhör.
    Psykiatri södras områdesansvar är Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Skarpnäck och Södermalm. Specialistmottagningen för neuropsykiatriska funktionshinder ligger i Hagsätra, Hagsätra torg 13.

Kan vara till praktisk hjälp: www.habilitering.nu/klaramera .

Vänliga hälsningar,
    Tiina Carlstedt, Leg Psykoterapeut (KBT)
    www.tiinacarlstedt.se

• Fråga ställd 15:50 10 feb 2016

Hej! Jag undrar om man kan få bort rädslor att prata inför en grupp med emdr? Mvh Liselotte

Hej Liselotte!
    EMDR kan användas för att behandla svårigheter att tala i grupp, speciellt om dessa svårigheter har uppkommit i samband med en specifik händelse. Ofta går det dock lika bra att arbeta igenom det med KBT. En fobi behöver tränas bort. Ibland kan det vara bra att gå en sk våga-tala-kurs, det brukar finnas på kursverksamheten. Om du inte vill det tycker jag att du ska välja en KBT-terapeut med EMDR-utbildning, då får du behandling utifrån hur just dina svårigheter ser ut.
    Elisabet Heigard, Åsö Psykoterapi

• Gyndoktorerna Rekommenderas varmt!!! Vänligt och professionellt bemötande som inger förtroende! Har äntligen funnit en fantastisk mottagning!! Tack! - Maire Johansson
    • Rosa Gynekologmottagning Fick snabbt akuttid! Bra service och trevliga receptionister. - Sara
    • Närhälsan Brämaregården vårdcentral Vänligt bemötande. Bra system för att få akuttider. Bra läkare. - Sivan Bergenstein
    • Cecilia Sundh Tandvård Bästa tandläkaren! Proffsig, trevlig och lugn. - Kajsa
    • Närakuten Brommaplan Har varit här flera gånger med mina barn och tycker att vi alltid får fint bemötande och bra vård! Tack! - Nina