Obesitascentrum (Runda barn), Göteborg

Om Obesitascentrum (Runda barn), Göteborg

Obesitascentrum för barn och ungdomar tar emot barn och ungdomar med extrem övervikt (fetma) från hela regionen. Till oss kommer du via remiss från barnmedicinmottagning eller annan sjukvårdande instans. Vi är ett team som består av läkare, sjuksköterskor, dietist, sjukgymnast, kurator och psykolog. Vid nybesök är du inskriven på avdelning två dagar för utredning och träffar hela teamet. Provtagning brukar också ingå. Därefter erbjuds du regelbundna besök till vår mottagning. I första hand jobbar vi med livsstilsförändringar för hela familjen. Utöver detta har vi kognitiv beteendeterapi, pulverkostbehandling och i sällsynta fall görs fetmaoperationer. Teamet ansvarar även för utbildning och samordnar förebyggande insatser inom regionen. Forskning ingår i verksamheten.

Vitaminvägen 21, 416 50, Göteborg, Plan 1, Östra sjukhuset - visa på karta
  • Måndag - Fredag 07:30 - 13:00 1/6-31/8