Psykiatrin länsgemensamt

Psykiatrin länsgemensamt

, Piteå

Småstugegränd 1, 943 35 Öjebyn, 94321

Länsgemensam Rättspsykiatri har mer än 100 anställda och över 40 vårdplatser. Här vårdas patienterna enligt LRV (lagen om rättspsykiatrisk vård) i sluten form för personer av domstol överlämnade till vård. Vi tar även emot häktade, anhållna och fängelsedömda i behov av psykiatrisk vård. För att understödja allmänpsykiatrin tar vi även emot patienter enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) för kortare akuta insatser. Sedan september 2008 finns vårdformerna ÖRV (öppen rättspsykiatrisk vård) och ÖPT (öppen psykiatrisk tvångsvård). Patienter med ÖPT och ÖRV bor i eget eller särskilt boende, men har kontinuerlig kontakt i form av besök, möten mm med integrerad öppenvårdspersonal från Länsgemensam Rättspsykiatri.
Det finns en gemensam värdegrund inom den svenska rättspsykiatrin, som kliniken arbetar utifrån: Se människan bakom brottet, äga kompetens och ha förmågan att möta patienten i alla situationer. Att i omvårdnadsarbetet använda sig själv som ett verktyg för att skapa en vårdrelation där patienten ges möjlighet till bearbetning och tillväxt.

Informationen uppdaterades 00:10 - 23 mar, 2024

Besökstider