Operationscentralen Höglandssjukhuset Eksjö

Operationscentralen Höglandssjukhuset Eksjö

, Eksjö

Västanågatan 9, Eksjö, 57581

Operationsenheten organiserar kirurgi för sjukhusets alla opererande kliniker. På operationsenheten ser vi till att patienter blir opererade på ett säkert, vetenskapligt och patientcentrerat sätt. Vi fokuserar på en patient åt gången och arbetar i team med operatören.
Anestesipersonalen ger narkos och bedövning till patienter som ska opereras och övervakar deras hälsotillstånd under och efter operationen. Vi hanterar även instrument och bevarar en steril operationsmiljö.
Vi utför både akuta och planerade ingrepp inom kirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, obstetrik (kvinnosjukvård och förlossning) och öron-, näs och hals.
På operationsenheten består våra team av anestesiläkare och sjuksköterskor med specialitet inom anestesi och operation samt undersköterskor och operatörer.
Vid frågor gällande redan utförda operationer eller frågor om väntelista kontakta din opererande klinik. Telefonnumret står på din kallelse.

Narkosmottagningen: För att komma till oss behöver tid bokas via din opererade klinik. Till oss kommer du för en medicinsk bedömning inför narkos när det har blivit bestämt att du ska genomgå en operation eller undersökning/behandling. I det flesta fall sker bedömningen via journal och hälsodeklaration eller över telefon men ibland behöver man komma hit för att träffa en narkosläkare som planerar och informerar om lämplig metod för sövning eller bedövning vid din operation eller undersökning/behandling. Tillsammans går vi igenom dina eventuella tidigare sjukdomar och mediciner som kan påverka sövningen och vi besvarar de frågor och funderingar som du kanske har inför narkos. Om du har frågor som gäller din operation eller förloppet efteråt ska du kontakta mottagningen på den klinik som beslutat om operation eller undersökning/behandling.

Informationen uppdaterades 12:56 - 11 mar, 2024

Centraloperation, Anestesiologi