Surbrunnsgatan 66, plan 6, Stockholm - Visa på karta

• TELEFONTIDER (vardagar): Arbetsterapeut kl. 09:00-09:30, Dietist kl. 09:00-09:30, Fysioterapeut kl. 11:00-11:30
Logo Rehab Matteus

Odenplan, Stockholm

Varmt välkommen till Rehab Matteus!

Rehab Matteus är en väletablerad rehabmottagning centralt i Vasastan. Våra lokaler ligger i anslutning till vårdcentralen och vi har ett nära samarbete med läkare, distriktssköterskor och övrig personal. Vi tar emot mottagningsbesök, gör hembesök och har hemrehabilitering.

Du kan söka till oss oavsett vilken husläkarmottagning du är listad på. Ingen remiss behövs.

Vad vi på Rehab Matteus kan hjälpa dig med

Hos våra arbetsterapeuter kan du bland annat få hjälp med utprovning av hjälpmedel, bostadsanpassning och handrehabilitering.

Hos dietisten erbjuds kostrådgivning vid födoämnesallergier, nutritionsproblematik samt vid livsstilsrelaterade sjukdomar såsom diabetes, KOL och övervikt.

Våra fysioterapeuter erbjuder behandling och träning vid akuta och långvariga besvär från rygg, leder och muskler, vid balanssvårigheter samt vid kroppsliga symtom på grund av stress och psykisk ohälsa.

Vi har gått utbildning i HBT

Vi har gått utbildning inom HBT vilket betyder att vi arbetar för att alla personer, oavsett kön, könsidentitet, könsuttryck eller sexuell läggning, ska synliggöras och bli bemötta med respekt och professionalitet inom verksamheten. Hbt är ett samlingsnamn för homosexuella, bisexuella och transpersoner.

Kontakta oss på Rehab Matteus för att boka en tid!

Våra telefontider:

Arbetsterapeut dagligen kl. 09:00-09:30
Dietist dagligen kl. 09:00-09:30
Fysioterapeut dagligen kl. 11:00-11:30

Informationen uppdaterades 22 januari 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Rehab Matteus

Dietist hos Rehab Matteus i Stockholm

200 kr

Dietisten förebygger, utreder och behandlar problem relaterade till kost och hälsa. Patienten får individuellt anpassade råd samt hjälp att få näringsrekommendationer att fungera i praktiken. Till exempel vilken mat man ska välja, hur den kan tillagas, måltidsordinering, etc.

Vilka kan få hjälp av en dietist?

Dietisten tar emot patienter med kostrelaterade sjukdomar. Det kan vara diabetes, hjärt-kärlsjukdom, övervikt/ fetma, födoämnesallergi och intolerans, mag-tarmsjukdomar, KOL och undernäring.

Förskrivning av kosttillägg och sondmat vid behov.

Telefontid till dietist dagligen kl. 09:00-09:30

Sjukgymnast / Fysioterapeut hos Rehab Matteus i Stockholm

200 kr

Du är välkommen att söka oss vid/ för: Akuta och långvariga smärttillstånd. Besvär från rygg, nacke och övriga leder och muskler. H...

Du är välkommen att söka oss vid/ för:

• Akuta och långvariga smärttillstånd.
  • Besvär från rygg, nacke och övriga leder och muskler.
  • Huvudvärk, yrsel och balanssvårigheter
  • Kroppsliga symtom på grund av stress och psykisk ohälsa.
  • Neurologiska sjukdomar.
  • Rehabilitering efter frakturer, ledinplantat eller annan ortopedisk operation.
  • Utprovning och förskrivning av gånghjälpmedel.
  • Individuellt anpassad träning för personer med funktionshinder till följd av långvariga sjukdomar och skador. Vi förskriver vid behov recept på fysisk aktivitet -FaR- och använder motiverande samtal som stöd vid beteendeförändring.

Vi utför behandling i hemmet om Du har stora svårigheter att ta Dig till mottagningen.

Sjukgymnasterna har vidareutbildning inom smärta och smärtbehandling, ortopedisk manuell terapi, neurologi och psykosomatik.

Telefontid till fysioterapeut dagligen kl. 11:00-11:30

Arbetsterapeut hos Rehab Matteus i Stockholm

200 kr

Till arbetsterapeuten kan man vända sig vid behov av hjälpmedelsbedömning av till exempel rullstol, elektriskt reglerbar säng, duschstol, kognitiva hjälpmedel, förflyttningshjälpmedel samt för råd om egenansvarsprodukter.

För förskrivning av el-rullstol krävs läkarremiss.

Handmottagning

Vi gör hembesök och tar emot på mottagningen för olika handskador/besvär som till exempel karpaltunnelsyndrom, handartros, radiusfraktur och Mb de Quervain. Vi provar ut och säljer handortoser.

Vad kan en arbetsterapeut hjälpa dig med?

Andra ärenden då man kan söka oss är bostadsanpassning, ADL-bedömning, ergonomisk rådgivning, bedömning av arbetsförmåga, fallriskbedömning, demensutredning, energisparande arbetssätt och aktivitetsstrategier samt mindfulnessträning och sömnrådgivning.

Telefontid till arbetsterapeut dagligen kl. 09:00-09:30

Stötvågsbehandling hos Rehab Matteus i Stockholm

Stötvågbehandling kallas även för shockwave therapy. Behandling med stötvåg är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på skador och besvär i muskler och senor.

Stötvågsbehandling påskyndar läkningsprocessen och är en behandling utan biverkningar.

Exempel på skador/besvär där stötvågsbehandling är lämplig:

Tennisarmbåge
Kalkaxel
Hopparknä
Hälsporre
Tendinos

Gör det ont?

Stötvågsbehandling kan ibland upplevas något smärtsam. Men behandlingen är snabb och normalt känner man inget efter behandlingen.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

Handmottagning hos Rehab Matteus i Stockholm

På vår handmottagning kan våra arbetsterapeuter och sjukymnaster hjälpa patienter med olika handskador och besvär. Det kan exempelvis vara: ...

• Karpaltunnelsyndrom
  • Handartros
  • Radiusfraktur
  • Mb de Quervain

Vi hjälper dig med råd och behandling för att minska besvären och underlätta dina vardagssysslor. Vi provar ut och säljer handortoser vid behov.

Du behöver ingen remiss för att komma till oss. Välkommen!

Hemrehabilitering hos Rehab Matteus i Stockholm

På Rehab Matteus finns två hemrehabteam som hjälper dig med rehabiliteringsbehov som tillgodoses bäst i hemmet. Teamen består av arbetsterapeut, sjukgymnast/fysioterapeut och dietist.

Vårt mål är att ge dig snabb hjälp

För oss är det viktigt att snabbt vara på plats vid hemkomst efter sjukhusvistelse för att tillgodose ditt behov av hjälpmedel, bostadsanpassning och träning i hem- samt närmiljö. Vi månar om ett gott samarbete med hemtjänst, anhöriga och biståndshandläggare.

Sömnskola / sömnrådgivning hos Rehab Matteus i Stockholm

Har du svårt att somna ibland? Brukar du vaknar du efter några timmar och har svårt att somna om? Oftast behöver du inte oroa dig, men om...

Oftast behöver du inte oroa dig, men om du upplever återkommande problem kan det vara bra att söka hjälp. På Rehab Matteus erbjuder vi sömnskola som innebär sömnrådgivning utan att använda sömnläkemedel.

För att få en bra sömn behöver du:

• Kunskap om normala sömnvanor
  • Lära känna dina egna vanor
  • Våga ändra dina vardagsrutiner
  • Tålamod

Välkommen att kontakta oss på Rehab Matteus om du har frågor om vår sömnskola!

Anna Hultgren

Anna Hultgren