Dagkirurgi Gävle

Dagkirurgi Gävle

, Gävle

Lasarettsvägen 1,801 88 Gävle

Välkommen!

Vid akut sjukdomsanmälan ring 026-16 24 00.

När du har fått en operationstid på dagkirurgen får du en broschyr med information skickad till dig. I broschyren finns information om vilken operation du är kallad till och hur du ska förbereda dig inför operationen. Du kommer även att få en hälsodeklaration som du ska fylla i och skicka tillbaka till oss.

Tänka noga på att följa instruktionerna inför operationen samt att ha smärtlindrande medicin hemma. Se till att någon kan hämta dig efter operationen.

Operationsdagen
På operationsdagen anmäler du dig i vår reception, ingång 25, entréplan. Efter ombyte får du prata med en narkossköterska samt träffa den läkare som ska operera dig. Du får tabletter mot värk i förebyggande syfte. Efter operationen vaknar du på uppvakningen där även andra patienter finns. När du känner dig pigg får du fika, byta om samt prata med en sjuksköterska innan hemgång. Sjuksköterskan ger dig råd om hur du bäst ska sköta om dig efter operationen.
I samband med narkos eller bedövning är det viktigt att magsäcken är tom. Det är lika viktigt att du inte är fastande onödigt länge. Vi rekommenderar att du äter och dricker som vanligt fram till sex timmar innan du ska opereras och att du dricker klara vätskor (max 2 dl) fram till två timmar före din operation. Klara drycker är vatten, kaffe/te utan mjölk, klar saft och sportdryck. Drick gärna sockerhaltiga drycker som hjälper dig att minska de obehag du kan känna när du inte äter.

OBS! Apelsinjuice och mjölk räknas inte som en klar dryck. Har du inte fått några särskilda instruktioner får du äta fram till 24.00 dagen före operationen. Har du operationstid 12.00 eller senare bör du äta en lätt frukost före 6.00. Du får dricka klara drycker (max 2 dl) fram till två timmar före operationen. Mediciner som du tar på morgonen tar du som vanligt med lite vatten.

Du bjuds på kaffe/te/choklad/saft och smörgås efter operationen. Vid sjukhusets huvudentré finns en kiosk samt restaurang där du kan äta eller fika.

Informationen uppdaterades 01:28 - 1 okt, 2022

19 jun, 2018

Helt fantastiskt team som jobbade med mig och mitt knä!

Gynekologi, Anestesiologi, Kirurgi, Ortopedi