Tullportsgatan 12 C, Norrtälje - Visa på karta

Logo Folktandvården Ortodonti Norrtälje

Norrtälje

Välkommen till Folktandvården Ortodonti i Norrtälje!

Folktandvården Tandreglering Norrtälje erbjuder specialisttandvård, ortodonti, för barn, ungdomar och vuxna. Vi har lång erfarenhet och behandlar alla typer av bettfel med moderna behandlingsmetoder.

Vår tandvårdsmottagning ligger i moderna och fräscha lokaler på Tullportsgatan 12C i centrala Norrtälje.

När behövs tandreglering?

Vill du ha rakare tänder, tycker att de är oregelbundna eller sticker ut? Eller har du svårt att bita av eller tugga? Då kan tandreglering vara aktuellt för dig.

Tandreglering betalad av landstinget

Om barn eller ungdomar är i behov av tandreglering kan de få den betalad av landstinget. Er vanliga tandläkare ser till att barnet vid behov får träffa en tandregleringsspecialist som bedömer om ditt barn bör ha tandreglering. I de fall ett behov fastställs får ni en lista på specialistkliniker inom tandreglering som ni kan välja emellan.

Skulle ditt barn inte få erbjudande om tandreglering på landstingets bekostnad är du självklart välkommen att kontakta oss på Folktandvården Ortodonti Norrtälje och få hjälp med tandreglering som du själv bekostar. Samma sak gäller även för dig som är vuxen.

Informationen uppdaterades 07 mars 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Folktandvården Ortodonti Norrtälje

Tandreglering, specialist hos Folktandvården Ortodonti Norrtälje

Ortodonti (tandreglering) betyder raka tänder. Med olika former av tandställningar kan olika bettfel behandlas utan att dina tänder påver...

Ortodonti (tandreglering) betyder raka tänder.

Med olika former av tandställningar kan olika bettfel behandlas utan att dina tänder påverkas negativt. Tänderna kommer att ställas i en jämn tandbåge för att ge ett vackert leende med en optimal bitning.

Barn och vuxna som har någon form av felställning i tänder eller käkar kan genomgå en tandregleringsbehandling.

Steg 1 - konsultation

Det finns möjlighet att komma på konsultation hos en specialist för information om olika behandlingsmöjligheter. Där får du ett preliminärt terapi- och kostnadsförslag. För det definitiva terapiförslaget görs en inregistrering.

Steg 2 - inregistrering

Vid första besöket gör vi en noggrann klinisk undersökning (förälder bör delta vid första besöket gällande barn och ungdomar), röntgenbilder, fotografering och vid behov tas även avtryck av tänder och käkar.

Steg 3 - behandlingsplanering

Behandlingsplaneringen sker utifrån undersökning, röntgenbilder, modeller samt fotografering och presenteras sedan i terapiinformation där du får utförlig information kring behandling, tid, munhygien, risker samt olika moment i din behandling.

Steg 4 - fastsättning av tandställning

Efter noggrann genomgång av behandlingsplan och dess olika moment med patienten (för barn och ungdomar tillsammans med förälder) startas behandlingen.

Specialistbesök

Du besöker oss inledningsvis var 8-12 vecka och sedan kan besöksintervallerna variera mellan 4-6 veckor

Välkommen att kontakta Folktandvården Ortodonti Norrtälje om du har några frågor!

Fatemeh Jabbari

Klinikchef