Olivecronas väg 1, Stockholm - Visa på karta

Logo AB Lyhörd - Sabbatsberg

Norrmalm-City, Stockholm

Välkommen till Lyhörd!

AB Lyhörd arbetar på uppdrag av Stockholms Läns Landsting med kostnadsfria hörseltester, hörselutredningar och hörapparatutprovningar. Ingen remiss krävs för att träffa oss!

Du hittar vår nyöppnade mottagning hos Aleris Specialistvård på Sabbatsbergs Sjukhus, Olivecronas väg 1. Vi finns även på Serafens Specialistläkarmottagning på Hantverkargatan 2, Kungsholmen.

Vad vi på Lyhörd kan hjälpa dig med

Vi erbjuder service på din befintliga hörapparat och tillbehör, och kan bland annat hjälpa dig med justeringar, byte av batterier och annat praktiskt.

Våra audionomer kan också anpassa ditt hem t.ex. TV, telefon och musik, samt din arbetsplats med telefoni, möten, dator, videokonferenser eller annan kommunikationsutrustning. Kring arbetsplatsanpassning samarbetar vi med din arbetsgivare eller Försäkringskassan.

Vi arbetar även med individuellt anpassade hörselskydd för påfrestande arbete, fritid eller jakt.

Leverantörsoberoende mottagning

Lyhörd är leverantörsoberoende och har patientens välmående som enda prioritet. Vi är inte bunden till någon enskild leverantör eller kedja då vi anser att det är mycket viktigt att kunna skräddarsy bästa möjliga hörsellösning för våra patienter.

Kontakta oss om du har några frågor eller vill boka en tid!

Informationen uppdaterades 04 juli 2018 av Vården.se

Behandlingar hos AB Lyhörd - Sabbatsberg

Hörseltest hos AB Lyhörd - Sabbatsberg i Stockholm

Vi på Lyhörd utför hörseltester med marknadens senaste utrustning. Du behöver ingen remiss för att göra ett hörseltest hos oss! Hur g...

Vi på Lyhörd utför hörseltester med marknadens senaste utrustning.

Du behöver ingen remiss för att göra ett hörseltest hos oss!

Hur går hörseltestet till?

Besöket tar cirka 60 min och då genomförs ett smärtfritt hörseltest, ett så kallat audiogram. Audiogrammet visar hur stor din hörselnedsättning är på respektive öra, vilken typ av hörselnedsättning det är och vilka ljud som är påverkade. Utifrån det gör audionomen sedan en rekommendation på vilka rehabiliteringsåtgärder som kan vara aktuella för just dig.

Kontakta oss på Lyhörd om du har några frågor om hörseltest!

Hörapparater hos AB Lyhörd - Sabbatsberg i Stockholm

Lyhörds legitimerade audionomer kan hjälpa dig med utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är e...

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta vid hörselproblem. Hörapparater kan placeras bakom eller i örat, och de kan fås med olika tekniska egenskaper beroende på hur just ditt behov ser ut.

Vid första besöket görs ett hörselprov

Vid första besöket gör vi ett hörseltest, audiogram, som visar hur stor hörselnedsättningen är på respektive öra, vilken typ av hörselnedsättning det är och vilka ljud som är påverkade. Utifrån det gör vi sedan en rekommendation, utifrån dina behov och önskemål, vilken/vilka hörapparater som kan vara aktuella.

Om du föredrar i-örat-apparater gör vi avtryck av örat/öronen för tillverkning. Om du vill prova bakom-örat-apparater kan vi oftast påbörja utprovningen direkt.

Anpassning av hörapparaten

Vid andra besöket anpassas den valda hörapparaten efter din hörsel. Vi informerar om hur den fungerar och hur du tar hand om den på bästa sätt. Därefter får du ta med hörapparaten hem för träning. Under prövotiden ska du använda den så mycket som möjligt och i olika situationer för att se om den passar dig och dina behov.

Tredje besöket - utvärdering

Vid tredje besöket utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Kontakta oss på Lyhörd om du har några frågor om hörapparater!

Batterier till hörapparater hos AB Lyhörd - Sabbatsberg i Stockholm

Idag är alla hörapparater batteridrivna och drivs av specialbatterier. Hos Lyhörd kan du hitta batterier till de flesta hörapparater. Hur...

Hur vet man om batteriet behövs bytas ut?

Generellt kan man säga att ett batteri räcker 5-7 dagar om hörapparaten används dagligen. Du hör två ljudsignaler när det är dags att byta batterier, och ljudet upprepas tills batteriet tar slut och hörapparaten stängs då av. När det sker hörs fyra ljudsignaler som indikerar att hörapparaten har slutat att fungera.

Kom ihåg att stänga av hörapparaten då den inte används för att spara på batterierna!

Tinnitus hos AB Lyhörd - Sabbatsberg i Stockholm

Tinnitus är ett symtom som innebär att man upplever ljud i huvudet eller i öronen. Denna ljudupplevelse kan nästan alltid bara uppfattas av personen själv.

Hur upplevs tinnitus?

Tinnitus beskrivs ofta att man hör ljudet som ett brus eller en ton, men det kan också vara andra ljudupplevelser som till exempel sirener, cirkelsåg eller ett flertal olika ljud samtidigt. Tinnitus kan upplevas i båda eller bara det ena örat, en del kan också uppleva att det sitter ”någonstans i huvudet” eller "utanför" huvudet.

Alla människor upplever någon gång temporär tinnitus som är övergående. Det kan exempelvis vara vid förkylning, öroninflammation, om man har spända nackmuskler eller när man har varit på platser med höga ljudnivåer.

Vi hjälper dig!

Lyhörds audionomer kan hjälpa till att lindra dina besvär och förbättra upplevelsen av de besvärande ljuden som kommer av tinnitus. Om din tinnitus beror på flera orsaker kan du behöva hjälp av olika specialister. Vi har därför kontakt med fysioterapeuter, samtalsterapeuter och läkare som har god kännedom om vad det innebär att ha tinnitus.

Vänd dig till oss på Lyhörd om du vill ha hjälp med lindring av din tinnitus!

Hörselskydd hos AB Lyhörd - Sabbatsberg i Stockholm

På Lyhörd säljer vi olika typer av hörselskydd, både standardhörselskydd och individuellt tillverkade. Individuella hörselskydd Vår in...

Individuella hörselskydd

Vår individuellt tillverkade hörselskydd används för jakt och inom industri. Hörselskydden är då speciellt framtagna för att skydda mot starka ljud samtidigt som det förstärker svaga ljud. Tack vare den unika konstruktionen och placeringen i ytterörat kan man få en bra riktningsverkan och använda mössa, hjälm och glasögon utan problem.

Om du önskar standardhörselskydd finns det ett flertal modeller att välja på.

Kontakta oss på Lyhörd om du har några frågor!

Pennie Hertzman

Astrid Karlsson

Leg. Audionom

Karta - Olivecronas väg 1, Stockholm

• 13:50 - 25 jun, 2018 skrev:

Mycket bra och tydliga instruktioner. Behövde dock uppföljningsgången då det var svårt att ta in all information vid första tillfället.
    Trevligt bemötande, kände stort förtroende.

• 13:49 - 25 jun, 2018 skrev:

Bra bemötande

• 13:48 - 25 jun, 2018

• 13:48 - 25 jun, 2018

• 13:47 - 25 jun, 2018

• 13:46 - 25 jun, 2018

• 13:45 - 25 jun, 2018 skrev:

Zenia är en alldeles fantastisk person för detta jobbet. Hon har en speciell pedagogisk förmåga att förklara och övertyga på ett enkelt sätt för en något skeptisk person som jag.

• 14:10 - 18 jun, 2018

• 14:09 - 18 jun, 2018 skrev:

Bästa apparaterna jag haft (av 5). Oerhört vänligt och kompetent bemötande.

• 14:30 - 14 maj, 2018

• 14:29 - 14 maj, 2018

• 14:29 - 14 maj, 2018

• 14:28 - 14 maj, 2018 skrev:

Bästa tänkbara bemötande och service!

• 13:48 - 27 apr, 2018 skrev:

Är mycket nöjd med den personliga hjälpen av min audionom.

• 10:43 - 24 apr, 2018

• 14:36 - 23 apr, 2018 skrev:

Superbra service. Bra analys, slutsats och tydliggörande om nästa steg. TACK!

• 13:20 - 23 apr, 2018

• 14:00 - 20 apr, 2018 skrev:

Lite dåligt städat på toa men annars perfekt. Audionomen mkt trevlig och kunnig.

• 13:58 - 20 apr, 2018 skrev:

Toppen!

• 13:56 - 20 apr, 2018

• 12:52 - 20 apr, 2018 skrev:

Helt ok

• 12:50 - 20 apr, 2018

• 14:20 - 19 apr, 2018 skrev:

Mötte och besvarade mina frågor. Nöjd. Går ifrån lugnad, då jag kom orolig.

• 14:18 - 19 apr, 2018 skrev:

Allt var en stor positiv upplevelse!

• 14:15 - 19 apr, 2018