TandoSoma

Drottninggatan 71a, Stockholm - Visa på karta

• Måndag - Fredag 08:00 - 18:00 Eller enligt överenskommelse
Logo TandoSoma

Norrmalm-City, Stockholm

TandoSoma - Hälsa & Skönhet!

Vi är en klinik på Drottninggatan mitt i Stockholm City som arbetar med människors hälsa från tänder och kropp till själen - allt påverkar varandra.

Vi erbjuder behandlingar inom tandvård och skönhet

Hälsa och skönhet kan man inte längre separera - båda interagerar och är beroende av varandra. Vi har kombinerat vår långa erfarenhet av allmäntandvård, fysioterapeutiska behandlingar och även psykosomatiska behandlingar med hälsofrämjande, coachande samt informerande arbete.

Vi erbjuder även skönhetsbehandlingar såsom rynkbehandling, ärrbehandling och fettreducering.

Vi har lång erfarenhet av att behandla tandvårdsrädsla och vi talar förutom svenska även engelska, tyska, finska och meänkieli.

Varmt välkommen till TandoSoma!

Informationen uppdaterades 05 oktober 2016 av Vården.se

Behandlingar hos TandoSoma

Tandläkarundersökning hos TandoSoma i Stockholm

En tandläkarundersökning är den rutinundersökning som man genomgår regelbundet. Hur ofta du bör få en tandläkarundersökning vid vuxen ålder beror på hur stora problem du har med tänderna.

En individuell behandlingsplan

Tillsammans med oss lägger vi upp en individuell behandlingsplan för dig. Det vanligaste är att göra en undersökning per år. De vanligaste problemen är karies och tandlossning och det är viktigt att upptäcka detta i tid, därför rekommenderas man att gå på regelbundna besök hos sin tandläkare.

Förberedelser innan en tandläkarundersökning

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan en tandläkarundersökning förutom att det är bra att ha borstat tänderna innan.

Vilka moment genomförs under en tandläkarundersökning?

Vid undersökningen kontrollerar tandläkaren manuellt och med hjälp av röntgen om du har hål, hur tandköttet ser ut och om det finns risk för tandlossning. Vid besöket brukar tandläkaren även ta bort tandsten om det finns.

Om problem behöver åtgärdas

Välkommen till oss på TandoSoma!

Tandhygienistbehandling hos TandoSoma i Stockholm

Tandhygienister jobbar framför allt preventivt, med andra ord så arbetar de med förebyggande munhälsa. Innan ett besök hos vår tandhygien...

Innan ett besök hos vår tandhygienist

Du behöver inte förbereda dig på något speciellt sätt innan ett besök hos tandhygienisten men att ha nyborstade tänder är bra.

Vad gör tandhygienisten under en behandling?

Om du kommer till oss för att träffa vår tandhygienist kommer hon bland annat att ta bort tandsten, beläggningar och överskott av fyllning. Även putsning och polering av dina tänder kan utföras.

Efter ett besök

Tandhygienisten kommer också att ge dig tips på hur du själv tar hand om dina tänder på bästa sätt för att du skall ha en god tandhälsa.

Kontakta oss för att boka en tid!

Estetisk tandvård hos TandoSoma i Stockholm

Är du inte nöjd med hur dina tänder ser ut? Du kanske tycker att de är för mörka eller att de står fel, kanske är de slitna eller har fula lagningar?

Hos oss på Tandosoma erbjuder vi olika sorters estetisk tandvård.

Vårt utbud av estetisk tandvård

På Tandosoma hjälper vi dig med den bästa lösningen, exempelvis:

• En osynlig tandställning
  • Tandlekning, antingen hemma eller på salongen
  • Skalfasader
  • Kronor och broar

Kontakta oss för att boka en tid för estetisk tandvård!

Snark- och Bettskena hos TandoSoma i Stockholm

Om du vaknar upp med huvudvärk eller ömmande käkar kan det bero på att du biter ihop eller gnisslar med tänderna. Att gnissla betyder att man gnider underkäken mot överkäken, och detta gör man oftast omedvetet under sömnen. Barn gnisslar också, men det brukar gå över med tiden.

Det är lika vanligt att man pressar ihop tänderna under dagen som natten. Sker det på dagtid beror det ofta på stress och då kan man träna bort det. Sker det däremot under natten går det inte att behandla utan besvären kan endast lindras och det görs med en bettskena.

Hur vet man om man behöver en bettskena?

Vi kan hjälpa dig att ställa diagnosen. Genom en undersökning kan vi se att tänderna är mer nötta och avskavda än vad de ska vara för åldern eller att de är spetsiga och vassa, framför allt fram- och hörntänderna.

Man undersöker även käkmuskler och käkled, hur över- och underkäken är i kontakt med varandra, hur mycket man kan gapa och hur slemhinnorna ser ut.

Hur används en bettskena?

För att avhjälpa problem med gnissling och pressande av tänder använder man en bettskena. Den är formad som en hästsko och tillverkas i plast efter avgjutning från dina tänder. Den placeras på överkäken och används regelbundet under sömnen för att minska slitage på tänderna och verkar stötdämpande.

Hur länge skall man använda en bettskena?

Hur länge man använder den skiljer sig från person till person. Efter några månader brukar problemen dock bli bättre och man kan använda den mer sällan.

Kontakta oss gärna så kan vi berätta mer om hur vi kan hjälpa dig med bettskenor!

Kronor och Broar hos TandoSoma i Stockholm

Vad är kronor? Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till ...

Vad är kronor?

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Vad är broar?

Broar sitter ihop i ett stycke och ersätter en eller flera tänder som har skadats. Till skillnad från kronan fäster tandläkaren broar på så kallade stödtänder, vilket är de tänder som angränsar till luckan. Mellan dessa stödtänder hänger man sedan den nya tanden som täpper igen luckan och ersätter den gamla tanden.

Vilka material används?

Ofta tillverkas kronor och broar av keramiska material, till exempel porslin. En kombination av metall och keram kan också förekomma. Metallen är då i form av guld- eller titanföreningar eller ibland medicinskt stål.

Är det viktigt att hålla rent runt den konstgjorda kronan/bron?

Ja, det kan lätt bildas bakteriebeläggningar där den ursprungliga tandkronan och den konstgjorda möts.

Vill du veta mer om kronor och broar, välkommen att kontakta oss på TandoSoma!

Hypnos hos TandoSoma i Stockholm

fr. 450 kr 450 kr för studerande inkl. konsultation, ord pris 850 kr

På TandoSoma erbjuder vi hypnos för att få professionell hjälp med olika rädslor och fobier. Behandling sker hos Nils-Gunnar Dyrssen som bland annat är utbildad Hypnosterapeut.

Ta hjälp av hypnos för:

Om du undviker att handskas med dina problem kan det begränsa ditt liv och livskvalitet. Därför är det viktigt att ta tag i det i ett tidigt skede. Vi kan hjälpa dig med:

• Tandvårdsrädsla
  • Sociala fobi
  • Ångest
  • Depression
  • Nedsatt motivation
  • Andra vanor/ovanor som du helst vill bli av med

Självhypnos

Vi ger dig en form av självhypnos (medicinsk hypnos) som är en djupavslappning. Den medicinska hypnosen sker under ledning av specialutbildad läkare/tandläkare.

Vi ger dig verktygen för att hitta balans och lära dig, att på ett sunt sätt, att styra din känslor. Redan efter 4-5 behandlingsbesök kommer du att märka en stor skillnad, och sedan kommer du att kunna utveckla dessa metoder och använda dem i vardagen och närhelst det blir nödvändigt.

Kontakta oss om du har några frågor!

fr. 450 kr

450 kr för studerande inkl. konsultation, ord pris 850 kr

Tandvårdsrädsla hos TandoSoma i Stockholm

På TandoSoma är vi sedan 30 år tillbaka specialiserade på tandvårdsrädda patienter. Behandling sker i lugn miljö med samtal, djupavslappning och klinisk hypnos.

Tandvårdsrädslan har ofta anknytning till långt tillbaka liggande faktorer.

Hypnos kan även användas som ersättning för bedövning, exempelvis vid allergi och graviditet.

Kontakta oss om du har några frågor om hur vi kan hjälpa dig!

Käkledsbesvär hos TandoSoma i Stockholm

Käkledsbesvär är ett samlingsnamn för smärta i käkledsområdet och gapningssvårigheter. Vår tids stressiga vardag eller personliga problem...

Vår tids stressiga vardag eller personliga problem och bekymmer kan vara orsaken till att du pressar eller gnisslar tänder. Oftast sker det på natten men man kan ertappa sig själv med att "bita och pressa" på dagarna också.

Patienter med käkledsbesvär har ofta tinnitus (öronsus) och behandling mot problemen i tuggapparaten kan hjälpa mot öronsuset.

Behandlingar vid käkledsbesvär

Vi börjar alltid med att ställa en ordentligt diagnos och ta reda på orsaken till dina besvär. Därefter tittar vi på vilken behandling som passar just i ditt fall.

För att skydda tänderna och avlasta käklederna tillverkar vi specialskenor som ofta bärs på natten. Vi arbetar också ihop med en sjukgymnast* som är specialiserad på käkledsbesvär. Vi kan även kombinera din behandling med avslappningsövningar och samtal.

Kontakta oss gärna så bokar vi in dig på en tid för konsultation!

*Vi samarbetar med en privat sjukgymnast.

Tandreglering hos TandoSoma i Stockholm

Det finns flera olika anledningar till varför man kan behöva tandställning. Oftast är det barn och ungdomar som behandlas, men även vuxna kan använda tandreglering.

Hos TandoSoma erbjuder vi tandreglering både för barn och vuxna!

När tänder vuxit snett, sitter för tätt eller påverkar tandbettet negativt kan det vara aktuellt, men många väljer även tandställning av estetiska skäl för att få rakare och jämnare tänder.

Kontakta oss för att boka tid för konsultation!

Lymfterapi hos TandoSoma i Stockholm

När behöver man lymfterapi? Lymfödem är en svullnad som ofta uppkommer i en arm eller ett ben. Denna svullnad med lymfvätska beror oftast...

När behöver man lymfterapi?

Lymfödem är en svullnad som ofta uppkommer i en arm eller ett ben. Denna svullnad med lymfvätska beror oftast på att lymfknutor eller lymfkärl har tagits bort /skadats i samband med operation eller strålbehandling vid cancer. Om lymfödemet tilltagit och stannar kvar behandlas detta med lymfterapi.

Vad innehåller lymfterapin?

Lymfterapi består av flera delar. Vi hjälper dig att prova ut en kompressionsstrumpa och den svullna kroppsdelen bandageras. Du får lära dig andningsteknik och träna upp rörligheten för att hålla svullnaden borta.

Du får även lymfmassage som är en lätt massage som ökar kapaciteten i kvarvarande lymfbanor och mjukar upp förhårdnader, samt bidrar till manuellt lymfdränage.

Kontakta oss om du har några frågor!

LPG-behandling hos TandoSoma i Stockholm

LPG är en avslappnande och helt naturlig behandling som formar din kropp och ökar ditt välbefinnande. Vi använder LPG vid både terapi och för skönhetsbehandlingar.

Vi kan exempelvis behandla:

• gamla brännskador
  • celluliter
  • lymfdränage
  • ärr
  • huduppstramning

LPG kan även användas för att reducera fett och kroppsskulptering.

Hur fungerar en LPG-behandling?

LPG är en djup bindvävsmassage som utförs med hjälp av en maskin med motoriserade rullar och vakuumsug. Massagen ökar kroppens blodcirkulation genom att bearbeta och mjuka upp eventuell förtätad bindväv. Behandlingen sätter även igång lymfcirkulationen vilket gör att slaggprodukter, toxiner och överflödig vätska lättare kan föras ut ur kroppen.

LPG-behandling är också en välgörande djupmassage för onda, stela nackar, axlar och rygg, samt effektiv mot andra fysiologiska problem orsakade av cirkulationsstörningar såsom muskelvärk, ledvärk och stelhet.

Behandlingen stimulerar också hudens kollagen och elastin och ger en uppstramande effekt.

Kontakta oss om du har några frågor om LPG-behandling!

Ärrbehandling hos TandoSoma i Stockholm

Hos oss på TandoSoma erbjuder vi ärrbehandling med hyalyronsyra (botox och fillers) samt med LPG. Acneärr behandlas med medicinsk peeling. ...

Kontakta oss på TandoSoma för mer information!

Sirkka-Liisa Dyrssen

Sirkka-Liisa Dyrssen