Jakobs torg 3, Stockholm - Visa på karta

Logo Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

Norrmalm-City, Stockholm

Jag har lång erfarenhet av att arbeta med människor, både ungdomar och vuxna. Jag tillhör den nya generationens psykologer som arbetar aktivt och inte bara passivt lyssnar. Jag arbetar både med kognitiva, psykodynamiska och existensiella inslag eftersom varje människa är unik.

Vill du må bra?

Känner du att det inte fungerar längre? Har kanske tidigare behandlingar inte hjälpt?. Som legitimerad psykolog med lång erfarenhet vill jag hjälpa dig.

Hur går det till?

Vi träffas 1-3 gånger där vi gemensamt gör en bedömning av hur ditt behov ser ut och om du vill fortsätta. Väljer du att fortsätta träffas vi regelbundet, vanligtvis 1 gång/vecka.

Jag arbetar även med personlighetsbedömningar, testning och neuropsykologiska utredningar såsom ADHD och Aspergers syndrom. Jag har tidigare jobbat inom landstinget.

Jag är medlem i både Psykologförbundet och Psykologföretagarna.

Välkommen att kontakta mig!

Informationen uppdaterades 30 juni 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius

Depression hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius i Stockholm

Att vi människor, i samband med vissa livssituationer, känner oss nedstämda eller ledsna är en ganska naturlig del av våra liv. En depression däremot kännetecknas av djup nedstämdhet under en längre period.

Var gränsen mellan nedstämdhet och djup nedstämdhet går är dock individuell.

Vad kan orsaka en depression?

Orsaken till varför en person blir deprimerad varierar, ibland kan det vara flera saker som påverkar. En svår upplevelse, ett sjukdomsbesked, stark stress eller ett förlorat jobb kan bland annat vara utlösande faktorer.

En person kan också bli deprimerad utan någon påtaglig orsak.

Finns det några typiska kännetecken för en depression?

En depression kan upplevas olika hos personer, det finns dock en del vanliga kännetecken. Bortsett från djup nedstämdhet upplever personer ofta sömnproblem, minskad aptit, koncentrationssvårigheter och lättretlighet.

Hur kan man få hjälp att komma ur en depression?

Samtalsterapi eller samtalsterapi i kombination med läkemedel.

Har du känt dig nedstämd under en lägre tid, välkommen att kontakta mig!

Psykodynamisk terapi hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius i Stockholm

Hur går psykodynamisk terapi till? Vi träffas först och genom frågor och samtal kommer vi tillsammans fram till en målsättning med terapi...

Hur går psykodynamisk terapi till?

Vi träffas först och genom frågor och samtal kommer vi tillsammans fram till en målsättning med terapin.

Det finns två former av psykodynamisk terapi - korttidsterapi och långtidsterapi. Korttidsterapi passar bättre när det är ett mer specifikt och avgränsat problem. Under korttidsterapi är psykoterapeuten mer involverad för att på så sätt mer styra processen framåt.

Långtidsterapi tar som det antyder längre tid och detta ger en större möjlighet för mig att över tid följa en utveckling, något som ger gör det lättare att mer djupgående bearbeta olika tankar och känslor.

Stress hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius i Stockholm

När något hotar oss slås alarmsystemet på, vi upplever stress. Det är i grunden något bra, vi gör oss redo för att slåss eller fly, pulsen ökar, andningen blir snabbare, musklerna späns, pupillerna vidgas och blodtrycket stiger. För grottmänniskan var denna funktion avgörande för att överleva.

Vad är stress?

Man talar ofta om stress som den olustiga känslan som uppstår i krävande eller obehagliga situationer. Men när stresspåslaget fungerar som det ska hjälper det dig att vara fokuserad, handlingskraftig och alert.

I riktigt akuta situationer kan det även rädda liv precis som för grottmänniskan.

När balansen mellan omgivningens krav och den enskildes resurser är ojämn upplevs stress. De faktorer som orsakar stress kallas för stressorer. Vad som upplevs som stressorer är olika för alla människor och kan även variera för samma person under olika skeden i livet.

Hur man tolkar och hanterar olika situationer beror på vad man har för resurser, till exempel vad man har för erfarenheter från livet, tillfällig sinnesstämning, socialt skyddsnät och hur man fungerar som person.

Psykoterapi vid stress

Stress kan vara en svår situation att lösa själv. Psykoterapi kan då vara en passade behandlingsform för att få hjälp att ta sig ur situationen.

Utmattning/utbrändhet hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius i Stockholm

Om man under en längre tid lider av stress kan man få fysiska och psykiska symtom. De fysiska kan till exempel vara värk i axlar och rygg, de psykiska kan vara ångest, sömnproblem eller mer allmäna koncentrationssvårigheter.

Utbrändhet kan ibland lösas genom att ens vardag och rutiner förbättras men ibland är konsekvensen av utbrändheten en djupare känsla.

Det kan då vara bra att prata med någon och få hjälpa att ta sig tillbaka. Psykoterapi kan då vara en väg.

Ångest hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius i Stockholm

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan känna sig ängslig och orolig, svettas, må illa och få svårt att andas.

Ångest är naturliga reaktioner från kroppen, och något som finns hos alla mer eller mindre intensivt. Det är ofarligt, men kan kännas skrämmande.

Panikattack är en form av ångest som kommer plötsligt och kan pågå från några minuter till flera timmar. En panikattack kommer oftast utan förvarning och kan kännas mycket obehaglig.

När kan man få ångest?

Man kan få ångest av uppenbara orsaker, som till exempel en skilsmässa eller en livshotande sjukdom. Annat som kan ge ångest är att man missbrukar alkohol eller andra droger, eller att man har slutat för snabbt med antidepressiv medicin.

Men man kan också få ångest utan att veta varför. Då kan den vara svårare att hantera, men vad som än orsakat ångesten kan man få hjälp och bli bra.

Psykoterapi är en behandlingsmetod som visat sig vara lämplig i samband med ångest. Kontakta mig så kan vi prata mer om just dina behov.

Neuropsykologisk utredning hos Citypsykologen - Carl Hyltén-Cavallius i Stockholm

Jag utför neuropsykologiska utredningar, kontakt mig för mer information.

Jag utför neuropsykologiska utredningar, kontakt mig för mer information.

Carl Hyltén-Cavallius

Leg. psykolog