SOVA Sveavägen 76, Stockholm - Visa på karta

Logo Kiropraktorkedjan Matton Jernberg

Norrmalm-City, Stockholm

Välkommen till Matton Jernberg, Sveriges största kiropraktorkedja!

Hos Matton Jernberg erbjuds du kiropraktisk undersökning och behandling efter dina behov. Målet är att förbättra ditt välmående genom att minska smärta och återställa kroppens normala funktion i leder, muskler och nervsystem så att du kan undvika framtida besvär.

Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen ligger i samma lokaler som SOVA Sängvaruhus på Sveavägen 76 i Stockholm.

Du är med i behandlingsprocessen

Det är viktigt att du som patient är involverad i behandlingsprocessen och är medveten om vad som sker. Därför informeras du alltid om vad kiropraktorn gör, varför det sker och vad du själv kan göra för att påskynda läkningen.

För att bibehålla god funktion och förebygga framtida problem utformas personliga program som kan innehålla träning eller stretching.

Boka gärna en tid hos oss eller kontakta oss om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 21 mars 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg

Kiropraktorbehandling hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

750 kr Återbesök 560 kr

Kiropraktorn behandlar akuta och långvariga problem Hos oss på Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen erbjuder vi effektiv kiroprakt...

Kiropraktorn behandlar akuta och långvariga problem

Hos oss på Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen erbjuder vi effektiv kiropraktisk behandling. Vi behandlar både akuta och långvariga besvär samt undersöker och behandlar funktionella störningar i kroppen som inte hunnit ge symtom/smärta än.

Vårt mål med behandlingen är att förbättra ditt välmående genom att minska smärta och återställa kroppens normala funktion i leder, muskler och nervsystem så att du kan undvika framtida besvär.

Hur går en kiropraktorbehandling till?

Besöket inleds med att vi går igenom din sjukdomshistoria samt pratar om din livsstil, ditt arbete och fritidsaktiviteter. Därefter utför kiropraktorn en rad olika tester där resultaten tillsammans med sjukdomshistorien vägs samman till en diagnos. Utifrån den informationen lägger du tillsammans med kiropraktorn sedan upp en behandlingsplan.

Antalet behandlingar som behövs varierar från fall till fall och beror på diagnos, hur länge du har haft dina besvär och i vilken omfattning det är. Vanligen behövs 3-5 behandlingar, men i vissa fall behövs fler behandlingar, ofta utspridda under en längre tid.

Vanliga behandlingsmetoder

Den vanligaste behandlingsmetoden kallas för justering och utförs med skonsamma handgrepp mot den led som inte rör sig. Det behöver inte alltid vara samma område som du söker för utan störningen kan sitta någon annan stans.

Även metoder såsom mobilisering, töjning, triggerpunktsbehandling och flera andra mjukdelsbehandlingar utförs. Du får också råd om vad du kan göra själv för att snabbt bli återställd, till exempel förslag på rehabiliteringsövningar.

Välkommen till Matton Jernberg Sveavägen!

750 kr

Återbesök 560 kr

Nackspärr hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när du vrider på huvudet. Va...

Vad kan orsaka nackspärr?

Nackspärr kan uppstå om du har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om du har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Men ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna kan vi på Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om du har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på din arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om du ofta vaknar med stel nacke kan du behöva se över din kudde.

Välkommen att kontakta oss på Matton Jernberg för hjälp med nackspärr!

Hälsporre hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom vid hälsporre?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen du går efter stillasittande, till exempel när du kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen och smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen kan vi hjälpa dig med din hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna.

Exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel, rådgör gärna med oss för tips på bra övningar!

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första du kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta oss på Matton Jernberg för mer information!

Tennisarmbåge hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

Vad är tennisarmbåge? En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens o...

Vad är tennisarmbåge?

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position.

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma vid tennisarmbåge?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge, ömhet på utsidan av armbågen samt stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan eftersom man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga.

Det finns flera olika tekniker som kiropraktorn kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

Välkommen att kontakta oss för behandling av tennisarmbåge!

Stötvågsbehandling hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

På Matton Jernberg Sveavägen erbjuder vi stötvågsbehandling, shockwave therapy, som är en vetenskapligt förankrad metod som ger en god effekt på skador och besvär i muskler och senor.

Stötvågsbehandling påskyndar läkningsprocessen och är en behandling utan biverkningar.

Exempel på skador/besvär där stötvågsbehandling är lämplig:

• Tennisarmbåge
  • Kalkaxel
  • Hopparknä
  • Hälsporre
  • Tendinos

Stötvågsbehandling kan ibland upplevas något smärtsam, men behandlingen är snabb och normalt känner du inget efter behandlingen.

Välkommen till Matton Jernberg Sveavägen för stötvågsbehandling!

Ryggskott hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

Ryggskott innebär smärta och stelhet i ländrygg/säte och kan vara kopplad till nerver, leder, diskar och/eller muskler eller bindväv. Ryggskott är vanligt förekommande och drabbar de flesta någon gång i livet. Orsakerna kan vara många och vara i kombination med varandra.

Vilka symtom uppstår vid ryggskott?

Ryggskott kan uppstå akut och då ofta i samband med en rörelse, ofta så "hugger det till" i ryggen. Ryggskott kan också uppstå gradvis och komma smygande. Då sitter smärtan i ländryggen men en diffus smärta kan också breda ut sig mot säte, höft och lår.

Välkommen till Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen för att få hjälp med ditt ryggskott!

Diskbråck hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

Diskbråck drabbar i huvudsak ländrygg och/eller nacke. Det är oklart vad som orsakar diskbråck men det är större risk att få diskbråck om någon i släkten har det.

Vad innebär diskbråck?

Vid diskbråck har en disk som ligger mellan ryggradens kotor brustit och buktar in mot ryggradskanalen. Det gör oftast inte ont men om disken trycker mot ryggmärgen eller nervrötterna kan det hända att du får ont i ryggen eller ischias. Smärtan kan komma mycket snabbt eller komma smygande under en längre tid.

Vilka symtom förekommer vid diskbråck?

Typiska symtom vid diskbråck är smärta ned i benet med/utan smärta i ländrygg. Ibland kan du även ha känselbortfall på vissa områden i benet och svaghet i specifika muskelgrupper.

Kontakta oss på Matton Jernberg Sveavägen för behandling av ditt diskbråck!

Ischias hos Kiropraktorkedjan Matton Jernberg i Stockholm

Hos oss på Kiropraktorkedjan Matton Jernberg Sveavägen kan vi hjälpa dig som har problem med ischias. Ischias är en stor och lång nerv som går från ryggraden ner i benet, och det finns många orsaker till att den kommer i kläm och orsakar smärta.

Symtom vid ischias

Om du har smärta i ländrygg/säte som strålar ner och ut i benet är det symtom på ischias. Känslan är ofta mer ett obehag än smärta och många kan ha "myrkrypningar" eller domningar i benet.

Äkta och falsk ischias

För att skilja på orsaken till problem med ischias så delas de upp i två grupper; äkta och falsk. Vid äkta ischias kommer orsaken till smärtan inne i ryggraden och vid falsk ischias kommer smärtan från att nerven av någon orsak blir irriterad utanför ryggraden.

Välkommen till Matton Jernberg för behandling av dina besvär!

Karin Matton Jernberg

Karin Matton Jernberg