Mora >
mental health

Kuratorsenhet Mora

, Mora

Mora lasarett, 79285

Kurator hos oss arbetar mot den del av specialistvården som arbetar med kroppsliga sjukdomar. Vi finns till för dig som har en pågående vårdkontakt inom specialistvård eller dig som är närstående till någon som har kontakt med specialistvården. Kroppslig sjukdom och skada kan leda till plötslig förändring i livssituationen både för dig som är patient och för dig som är närstående. Det kan medföra att du ställs inför nya och ovana situationer. Om du önskar stöd i din situation så kan du kontakta kuratorsenheten genom att antingen ta kontakt via 1177 vårdguiden eller via telefonsvarare, eller få en remiss via den kontakt du har inom specialistvården. Du som är närstående kan kontakta oss genom att lämna en egen vårdbegäran eller genom att lämna ett meddelande på vår telefonsvarare.
Kuratorer arbetar utifrån en helhetssyn på människan. Vårt främsta arbetsredskap är samtal utifrån dina behov. Det kan till exempel handla om ett eller flera stödsamtal i en svår situation, eller rådgivning i en specifik fråga. Kurator kan även ge dig information och vägledning i sociala frågor som rör till exempel socialförsäkringssystemet och ekonomi. Ibland kan dina behov innebära att du blir hänvisad till annan vårdkontakt där dina behov bättre kan tillgodoses. Du som är anhörig: När en nära anhörig drabbas av sjukdom eller skada kan du som närstående känna oro och ställas inför praktiska frågor som behöver lösas eller diskuteras. Kontakta kuratorsenheten för mer information om vilket stöd du kan få.

Informationen uppdaterades 13:26 - 16 apr, 2024

Måndag - Söndag:00:00 - 23:59