Katrinebergsgatan 1, Mölndal

Omtanken Vårdcentral, BVC och Rehab - Åby, Mölndal

Välkommen till en trygg och tillgänglig vårdcentral på Katrinebergsgatan 1 i Mölndal! Här får du alltid ett vänligt bemötande och hjälp med att ta ett helhetsgrepp kring din hälsa.

Vad erbjuder vi på Omtanken Åby?

Hos oss hittar du kvalificerade specialister i allmänmedicin. Du kan få hjälp av astma/KOL-sjuksköterska, diabetessjuksköterska och psykolog, och vi erbjuder även provmottagning och vaccinationer. Du hittar även BVC och rehabcenter hos Omtanken Åby.

Vi har drop-in till läkare.

Ett stabilt familjeföretag

Omtanken är ett familjeföretag som har det långsiktiga målet att förbättra folkhälsan. Vi ingår inte i någon stor koncern och drivs inte av riskkapital, utan är offentligt finansierade och drivs i privat regi.

Våra löften till dig

• Alltid vänligt och personligt bemötande, oavsett vem du är.
  • Alltid hög medicinsk kompetens - vi sätter din hälsa först.
  • Inga hyrläkare. Vi tror att det bästa är att du får en fast läkarkontakt.

Du kan lista dig hos oss

När du listar dig betyder det att du väljer en vårdcentral där du får din huvudsakliga vård. Om du listar dig hos oss på Omtanken Åby blir dina läkarbesök billigare och du får en trygg vårdcentral att komma tillbaka till. Det kostar inget att lista sig.

Behöver du akut vård?

Vid behov av akut vård utanför våra öppettider går du till Jourcentralen Åby, i samma lokaler som Omtanken Åby, Katrinebergsgatan 1, 431 61 Mölndal. Öppettider vardagar kl 17.00 – 22.00. Helger och röda dagar kl 09.00 – 15.00.

Varmt välkommen till Omtanken Vårdcentral, BVC och Rehabcenter Åby!

Informationen uppdaterades 15:03 - 19 dec, 2022

5 mar, 2023

15 nov, 2022

25 feb, 2022

Flexibel distriktssköterska som tänkte utanför boxen.

Fråga ställd 10:49 - 3 jun, 2019

Hej. Jag har ont i ryggen och det har blivit värre de sista veckorna. Så jag undrar om jag kan komma till er? Jag är döv och måste ha tolk, iaf i början.

Omtanken Vårdcentral, BVC och Rehab - Åby, Mölndal svarar:

Hej Linda, Om du har ont i ryggen så föreslår jag att du först träffar en av våra fysioterapeuter. Om det inte är så att du råkat ut för en olycka eller skadat ryggen allvarligt? Fysioterapeuten är expert på kroppens muskler, nerver, leder och senor i ryggen och kan förhoppningsvis hjälpa dig direkt! Är du däremot i behov av smärtlindring i form av läkemedel behöver du träffa en läkare. Tid till våra fysioterapeuter kan du boka direkt på hemsidan www.omtanken.se Skriv då att du är i behov av tolk så vi kan ordna med det. Läkare kan du också boka om du är listad på vårdcentralen. Lycka till! Med varma hälsningar Jenny Fogelberg

Fråga ställd 21:40 - 27 jan, 2019

Hej, Ska till en sjukgymnast för första gången på tisdag god er pga ryggsmärtor. Är de någon viss klädsel jag behöver inför besöket eller går de bra med ”vanliga” kläder?

Omtanken Vårdcentral, BVC och Rehab - Åby, Mölndal svarar:

Hej Angelica! När du kommer till oss fysioterapeuter går det bra att ha vanliga kläder. Första gången brukar det vara en bedömning av dina besvär. Vi tittar då på din rygg och du får göra olika rörelser och tester för att kartlägga vad som kan orsaka dina besvär. Därefter brukar vi behandla och/eller gå igenom övningar som kan avhjälpa dina besvär. Skulle du vilja går det bra att ha med sig ett par shorts och sport-bh. Välkommen!

Fråga ställd 01:57 - 31 okt, 2018

När kan man börja hos er att ta influensasprutan?

Omtanken Vårdcentral, BVC och Rehab - Åby, Mölndal svarar:

Hej Rolf, Vi kommer börja vaccinera mot influensan tisdagen den 6:e november kl. 13.00-15.00 Influensavaccination kommer sedan att ske tis-tors kl. 13.00 – 15.00 varje vecka. Varmt välkommen! Jenny Fogelberg Kommunikatör Västerleden/Allemanshälsan/Järnhälsan/Ekenhälsan

Fråga ställd 12:12 - 27 sep, 2017

När är det "bäst" för ett barn att börja förskolan? Vid ett år, eller senare? Tar tacksamt emot råd!

Omtanken Vårdcentral, BVC och Rehab - Åby, Mölndal svarar:

Hej, Det finns ingen generell rekommendation för när ett barn kan börja på förskolan. Från 1 års ålder är man välkommen att börja enligt förskolans riktlinjer och för de allra flesta fungerar detta utmärkt. Det är du som förälder som känner ditt barn och dess behov bäst och därför kan förskolestart vara mycket individuellt. Min rekommendation är att ni besöker olika typer av förskoleverksamheter i ert närområde och pratar med personalen och får en känsla av hur det fungerar på de olika verksamheterna men också att ni pratar med er BVC-sköterska som känner er för att bolla olika tankar och idéer kring förskolestart. Lycka till!

Fråga ställd 13:30 - 20 apr, 2017

Vid mitt besök i måndags bade jag om förnyelse av läkemedel: detta gäller i första hand alendronat veckotablett mot osteoporos. Nu har jag haft detta väldigt länge (men har ej tillgång till exakt daturm). Går det bra att fortsätta med den hur länge som helst? Jag har haft kramp men magnesium tillskott har motverkat detta.

Omtanken Vårdcentral, BVC och Rehab - Åby, Mölndal svarar:

Hej, och tack för din fråga. Ja, det är helt ok att fortsätta med tabletten, man kan efter 5 år göra uppehåll några år, och följa upp med mätning sk osteometri, alltså bentäthetsmätning. MVH Leena Steen.

Drop-in till provtagning:
Vaccinationsmottagning: