Palliativt team Västerdalarna

Palliativt team Västerdalarna

, Malung

Moravägen 14, Malung, 78227

Specialiserad palliativ vård finns till för patienter med en långt framskriden sjukdom i livets slutskede, och deras närstående. De flesta av våra patienter har någon form av cancersjukdom, men vi har också patienter med bland annat KOL, avancerad hjärtsvikt och neurologiska sjukdomar anslutna till teamen. Verksamheten bedrivs i ett team av sjuksköterskor, läkare, arbetsterapeut, fysioterapeut och kurator. Sjuksköterska finns alltid tillgänglig för anslutna patienter. Teamens sjuksköterskor arbetar dagtid, kvällar nätter och helger. Malungs anslutna patienter får nattetid stöd via annat team/ambulansen, Vansbro patienterna får stöd av sjuksköterska från kommunen.
Vår strävan är att skapa trygghet så att de patienter som så önskar ska få vårdas i sin bostad så länge de själva vill. Vården läggs upp utifrån patientens och de närståendes behov. Vi samverkar med övriga delar av sjukvården och dessutom har vi ett nära samarbete med kommunernas hemtjänst. För att bli bedömd för anslutning hos oss behövs en remiss från ansvarig läkare. Innan en eventuell anslutning görs ett besök i hemmet av läkare och sjuksköterska från teamet.

Informationen uppdaterades 09:28 - 14 jul, 2023

Avancerad hemsjukvårdsverksamhet, Avancerad hemsjukvårdsverksamhet, barn och ungdom