Läkarhuset Ellenbogen, Snapperupsgatan 12, plan 6, Malmö

Behandling av åderbråck

Behandling av ådernät

Venous Centre är sedan starten 2004 Sveriges ledande specialistklinik för behandling av åderbråck. Vi finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Välkommen till Venous Centre Malmö, centralt beläget, i Läkarhuset Ellenbogen!

Hur går behandlingen till?

Steg 1 - Undersökning
Du får först en tid för bedömning och diagnos hos en av våra läkare. Doktorn gör då en klinisk bedömning och en ultraljudsundersökning av dina åderbråck. Ultraljudet görs vid samma besök och på vår klinik, du behöver inte gå till någon annan plats.

Efter undersökningen ställer doktorn frågor utifrån dina problem, och ger dig förslag på hur du kan lösa dem. Om ni kommer överens om en behandling så får du tid inom 2-4 veckor.

Steg 2 - Ultraljud
Ultraljudsundersökningen talar om vilken typ av åderbråck du har samt annan information som ger förutsättningar för rätt behandling av just dina åderbråck.

Steg 3 - Behandling
När du kommer till kliniken på behandlingsdagen blir du hämtad av en sköterska, som visar dig till ett rum. Här byter du om till underkläder (t-shirt kan behållas på), tofflor och en av våra mjuka fleecerockar. Sköterskan går igenom rutiner inför behandlingen, och du kan ställa frågor. På behandlingsrummet får du ställa dig på en liten pall, så att din doktor kan markera dina åderbråck med en tuschpenna och göra ännu en ultraljudsundersökning.

Du får därefter lägga dig på behandlingsbritsen och vår narkossjuksköterska ger dig smärtstillande och lugnande, därefter får du lokalbedövning i de ben som ska behandlas. Därefter får du den behandling som överenskommits.

När behandlingen är klar får du ett förband om det behandlade benet (eller benen). Du går tillbaka till ditt rum. Vi kontrollerar att bandaget sitter bra, inte läcker, och att du mår allmänt bra. Vi bjuder på kaffe och smörgås. Efter c:a en timme kan du återvända hem.

Smärtorna efter behandlingen är i regel små. De flesta återgår till sitt arbete inom en till tre dagar, men man kan även arbeta direkt om man finner det nödvändigt. Det påverkar inte behandlingsresultatet.

Steg 4 - Uppföljning
Venous Centre erbjuder uppföljning till alla patienter som blivit behandlade. De patienter som gjort en laserbehandling kallas automatiskt kontroll efter 12 månader, med klinisk värdering, ultraljudsundersökning samt utvärdering av patientnöjdhet.

Vårdgarantiavtal

Venous Centre har ett vårdgarantiavtal med Region Skåne gällande diagnostik och behandling av åderbråck på benen. Avtalet kan åberopas av andra landsting/ regioner.

Vårdgarantin innebär att du som patient har rätt att få vård hos en annan vårdgivare med kortare väntetid, om den beräknade väntetiden hos din planerade vårdgivare är längre än 3 månader.

Mer information om vårdgarantin hittar du på www.1177.se.

Informationen uppdaterades 17:10 - 2 maj, 2023

19 mar, 2019

Blev verkligen väl omhändertagen, proffesionellt och trevligt bemötande av alla! Jag könde mig helt trygg som patient!

28 jun, 2018

Fantastiskt från första besök, till behandling, väldigt noga med information före och efter behandling, inga oklarheter. Ingen anledning till oro, snabbt smärtfritt o smidigt. Proffsigt bemötande, och väldans trevligt🌹

23 nov, 2017

Finns oerhört många kliniker i Malmö att välja mellan. Jag letade information och ringde runt. Jag är så nöjd att jag valde denna klinik. Underbar och proffsig personal.

Lunchstängt kl 12.00-12.30

Dag före helgdag stänger vi kl 12.00.

Lunchstängt kl 12.00-12.30

Dag före helgdag stänger vi kl 12.00.

040 - 20 8# ## Visa nummer