Hyllie Stationstorg 2, Malmö - Visa på karta

Logo Åderbråcksklinikerna Malmö

Malmö

Åderbråcksklinikerna - trygg, enkel och skonsam behandling

Hos Åderbråcksklinikerna i Malmö kan du få hjälp med behandling av åderbråck och ådernät. Vi använder de allra senaste teknikerna som ger både effektiv och skonsam behandling. Våra erfarna specialister inom kärlkirurgi anpassar behandlingen efter dina besvär.

Om Åderbråcksklinikerna

Åderbråcksklinikerna har flera mottagningar i Sverige, Danmark och Norge och är Nordens ledande specialister inom åderbråcksbehandling. I Sverige hittar du våra tre mottagningar i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Åderbråcksklinikerna i Malmö

I Malmö hittar du oss på Hyllie Stationstorg 2, inne i Arenahuset. Du går in via huvudentrén, port "Kontor", och vi finns på våning 3.

Varmt välkommen att kontakta Åderbråcksklinikerna för att boka en tid!

Informationen uppdaterades 04 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Åderbråcksklinikerna Malmö

Konsultation åderbråck eller ådernät hos Åderbråcksklinikerna Malmö

Åderbråcksklinikerna Malmö erbjuder dig alltid en konsultation, för att hitta rätt behandling för just dina besvär. Du får då träffa en kärlkirurg som undersöker dig med hjälp av ultraljud och gör en klinisk bedömning. Utifrån det hittar vi sedan en lämplig behandlingsmetod för dig.

Vad är åderbråck?

Åderbråck är vidgade, slingrande blodkärl som ofta finns på insidan av underbenen och ser ut som blå, knöliga upphöjningar i huden.

Åderbråck kan ge olika sorters problem. För många är det ett rent estetiskt besvär, men åderbråcken kan även leda till svullna ben, smärta, eksem eller sår.

Vad är ådernät?

Ådernät är små, utvidgade blodkärl som finns i hudens yttersta lager och som kan visa sig som blå eller lila missfärgningar. Men till skillnad från åderbråck ger de ingen upphöjning av huden.

Välkommen att boka en konsultation hos Åderbråcksklinikerna Malmö!

Åderbråck på benen hos Åderbråcksklinikerna Malmö

Har du åderbråck på benen? Åderbråck är vidgade kärl som slingar upp på benen, oftast på insidan av underbenen. När de är ytliga ser de u...

Har du åderbråck på benen?

Åderbråck är vidgade kärl som slingar upp på benen, oftast på insidan av underbenen. När de är ytliga ser de ut som blå, knöliga upphöjningar i huden.

Problemen med åderbråck kan variera mellan olika personer. För vissa kan det vara ett estetiskt problem, medan andra får större besvär som till exempel svullna ben, eksem, smärta eller sår.

Behandling av åderbråck på benen

Vi på Åderbråcksklinikerna Malmö använder oss bara av moderna metoder för att behandla åderbråck. De tar skonsamt och effektivt bort åderbråcken utan att lämna några ärr. Vi använder oss av behandling med ultraljud, laser, skum och lim och ibland en kombination av dessa.

Ingreppet utförs under lokalbedövning och är oftast enkelt att genomföra.

Vad kostar en behandling av åderbråck?

Hur mycket din behandling kostar beror på hur omfattande behandlingen är och vilken metod som används. Efter en undersökning av våra kärlkirurger får du ett individuellt förslag på behandling och pris. I priset ingår en efterkontroll med ultraljud hos kärlkirurg. Skulle det finnas några åderbråck kvar vid efterkontrollen tar vi bort dem utan extra kostnad.

Välkommen att boka en tid hos Åderbråcksklinikerna Malmö!

Åderbråcksbehandling hos Åderbråcksklinikerna Malmö

Olika typer av åderbråcksbehandlingar På Åderbråcksklinikerna Malmö använder vi moderna behandlingsmetoder som är både effektiva och skon...

Olika typer av åderbråcksbehandlingar

På Åderbråcksklinikerna Malmö använder vi moderna behandlingsmetoder som är både effektiva och skonsamma. Vi kan ta bort alla åderbråck och orsakerna till dem - utan att lämna några ärr på huden.

Vi erbjuder alla moderna behandlingsmetoder: laser, ultraljud, skum och lim, eller en kombination av dessa. De allra flesta åderbråck är enkla att behandla och ingreppet genomförs under lokalbedövning.

Innan åderbråcksbehandlingen

Innan vi påbörjar någon behandling får du komma på en konsultation hos en av våra kärlkirurger. Där undersöker vi dina åderbråck med hjälp av ultraljud, vilket visar karaktären på dina åderbråck, hur djupliggande och omfattande de är. Detta är särskilt viktigt om du har behandlats för åderbråck tidigare. Efter själva undersökningen ställer läkaren frågor kring dina besvär och ger därefter förslag på behandling.

Vad kostar en åderbråcksbehandling?

Hur mycket din behandling kostar beror på omfattningen av behandlingen och vilken metod som används. Du får alltid ett individuellt prisförslag utifrån undersökningen hos vår kärlkirurg. I priset ingår, utöver behandlingen, en efterkontroll med ultraljud. Om det fortfarande finns synliga åderbråck vid kontrollen tar vi bort dessa utan extra kostnad.

Välkommen till oss på Åderbråcksklinikerna Malmö!

Varicer hos Åderbråcksklinikerna Malmö

Vad är varicer? Varicer, eller åderbråck, är en sjukdom som uppstår på grund av förträngningar i blodomloppet. På benens blodådror sitter...

Vad är varicer?

Varicer, eller åderbråck, är en sjukdom som uppstår på grund av förträngningar i blodomloppet. På benens blodådror sitter klaffar som hjälper blodet att rinna tillbaka till hjärtat och inte åt fel håll. Om klaffarna försvagas eller ådrorna blir för slappa ökar trycket. Då utvidgar och slingar sig blodådrorna och åderbråck uppstår.

Ytliga åderbråck syns som knöliga, blå upphöjningar. I många fall ger inte åderbråck några symtom, men med tiden blir en större del av ådrorna synliga. De kan då bli ömma och huden runt omkring kan klia.

Varför uppstår varicer?

Varicer är till stor del ärftligt och kvinnor drabbas oftare än män, visar forskning. Åderbråck hos kvinnor uppstår ofta i samband med graviditet, när kroppen är tyngre och den hormonella balansen är förändrad.

Andra saker som kan påverka risken för att utveckla åderbråck är försämrad blodcirkulation, liksom livsstilsfaktorer som brist på motion och övervikt.

Välkommen att kontakta Åderbråcksklinikerna Malmö för mer information och tidsbokning!

Kärlspindlar/ådernät hos Åderbråcksklinikerna Malmö

Ådernät är helt ofarliga och finns hos de flesta människor, men kan ibland upplevas som kosmetiskt störande. Vi på Åderbråcksklinikerna Malmö kan hjälpa dig med behandling.

Vad är ådernät?

Ådernät, eller kärlspindlar, är små utvidgade blodkärl som finns i hudens yttersta lager. De ser ut som blå eller lila missfärgningar, men till skillnad från åderbråck orsakar de ingen upphöjning av huden.

Ådernät kan till exempel orsakas av hormonförändringar, graviditet, övervikt och åderbråck. Ådernät försvinner inte av sig själva, men de kan förvärras med tiden.

Behandling av ådernät med sklerosering

För det mesta är ådernät okomplicerade och behandlas enklast med så kallade mikroinjektioner. Då sprutas läkemedlet Aethoxysclerol in direkt i det brustna kärlet med en mycket tunn nål. Detta gör att kärlet klibbar ihop och skrumpnar. Oftast försvinner kärlet helt efter några veckor.

Injektionerna görs av certifierad specialistsjuksköterska.

Ibland förväxlas ådernät med åderbråck, eftersom de ofta uppkommer tillsammans. För att utesluta att det inte rör sig om åderbråck rekommenderar vi därför att du gör ett ultraljud innan behandlingen påbörjas. Om du även lider av åderbråck bör det behandlas först, för att minska risken för återfall.

Vad kostar en ådernätsbehandling?

Hur mycket behandlingen kostar är individuellt och beror helt på vad som ska göras. Vid din undersökning hos kärlkirurgen får du ett pris som även inkluderar en efterkontroll. Vi har garanti på behandlingen och om ådernäten fortfarande är synliga vid kontrollen tar vi bort dem utan extra kostnad.

Välkommen att boka en tid hos Åderbråcksklinikerna Malmö!

Karta - Hyllie Stationstorg 2, Malmö