• 010 - 888 54 07

Rundelsgatan 16, Malmö - Visa på karta

Logo Audika Rundelsgatan

Malmö

Välkommen till Audika på Rundelsgatan i Malmö!

Vi är experter på hörsel. Hos oss arbetar legitimerade audionomer med målet att du ska höra så bra som möjligt. Kliniken ligger på Rundelsgatan 16, precis invid Rundeln i Kvarter Caroli. Ett flertal bussar (buss 2, 8 och 31) stannar vid hållplats Malmö Djäknegatan, bara någon minuts promenad från kliniken.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Audika Rundelsgatan i Malmö erbjuder hörselundersökningar samt utprovning och service av hörapparater och andra hörselhjälpmedel. Du som behöver höra bra på jobbet kan även få hjälp med arbetsplatsanpassningar och formgjutna hörselskydd.

Vi arbetar på uppdrag av Region Skåne med utprovning av hörapparater vid så kallad primär hörselrehabilitering. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och hörselundersökningen kostar 200 kr (frikort gäller).

Primär hörselrehabilitering är en del av ”Vårdval hörsel” som innebär att regionen ger privata kliniker i uppdrag att utföra hörselvård. I Skåne finns även ”Det firare valet” som innebär att du kan välja att prova ut hörselhjälpmedel ur Audikas privata sortiment och använda en så kallad hörselcheck (rekvisition) för delar av kostnaden.

Om Audika

Prova i lugn och ro

Oavsett om du väljer hörapparat ur Region Skånes sortiment eller köper hörapparat ur Audikas privata sortiment får du 30 dagars provperiod så att du har tid att prova och vänja dig vid hjälpmedlen. Dessutom har du 3 års reklamationsrätt.

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 18 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Audika Rundelsgatan

Hörseltest hos Audika Rundelsgatan i Malmö

Upplever du nedsatt hörsel och behöver hjälp av hörselhjälpmedel är första steget att boka en tid för ett hörseltest hos en av våra legitimerade audionomer. Besöket kostar 200 kr (frikort gäller) och du behöver ingen remiss för att göra hörselundersökningen hos oss på Audika Rundelsgatan i Malmö.

Hur går hörselundersökningen till?

Besöket tar cirka 60 min. En legitimerad audionom gör hörselundersökningen. Du får veta direkt hur bra du hör och om du skulle vara hjälpt av en eller två hörapparater. Du bestämmer själv om du vill gå vidare och prova ut en hörapparat eller tänka på saken. Valet är alltid ditt.

Du är varmt välkommen att boka en hörselundersökning genom att klicka på knappen ”Boka här” längre upp på sidan om du upplever att din hörsel är nedsatt. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss via telefon eller mail!

Hörapparater hos Audika Rundelsgatan i Malmö

Hos Audika Rundelsgatan i Malmö erbjuder vi utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är ett disk...

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta för personer med hörselnedsättning.

Det finns många olika typer av hörapparater för att kunna tillgodose olika sorters hörselnedsättningar. Vi på Audika erbjuder ett brett sortiment av hörapparater i alla prisklasser.

Prova ut hörapparat

Om du bestämmer dig för att prova ut en hörapparat rekommenderar vår audionom en modell som är lämplig för dina behov och din livssituation. Vid ditt andra besök anpassas hörapparaten efter din hörsel. Du får ta med den hem och prova i 30 dagar för att se om den passar dig. Vid ditt tredje besök utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Att prova ut en hörapparat ur regionens sortiment kostar 1 000 kr som är regionens utprovningsavgift. Om du väljer att köpa en hörapparat ur Audikas privata sortiment får du en hörselcheck (rekvisition) på 1 800 kr per hörapparat som du kan utnyttja för delar av kostnaden. Även i detta fall betalar du utprovningsavgift på 1 000 kr men återbetalas av Audika vid eventuell retur om du köpt hörapparat ur det privata sortimentet.

Moderna hjälpmedel

Utvecklingen av hörapparater och andra hörselhjälpmedel har gått mycket snabbt de senaste åren. Idag finns det väldigt smarta hörapparater som exempelvis kan kopplas direkt till moderna telefoner (iPhone), tv och dörrklockor. Med den senaste tekniken minskas ansträngningen för hjärnan och du får hjälp att fokusera på de ljud du vill höra, samtidigt som störande ljud effektivt dämpas. De moderna hörapparaterna ger även en ljudbild som är så ”verklig” som möjligt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om hörapparater!

Batterier till hörapparater hos Audika Rundelsgatan i Malmö

Idag drivs alla hörapparater av batterier. Hos Audika Rundelsgatan i Malmö kan du köpa batterier till de flesta hörapparater och du kan även köpa batterier i vår webbshop www.hörselbutik.se. Vi erbjuder batterier till reducerade priser.

Nyhet! Nu erbjuder vi även laddningsbara batterier och batteriladdare. Fråga oss om dessa passar din modell av hörapparat!

För att spara på batterierna, kom ihåg att stänga av hörapparaten när den inte används!

Hur ofta behöver man byta batteri?

Ett batteri räcker 5-7 dagar om hörapparaten används dagligen. Du hör två ljudsignaler när det är dags att byta batteri, och ljudet upprepas tills batteriet tar slut och hörapparaten stängs av. Innan det sker hör du fyra ljudsignaler som indikerar att hörapparaten har slutat att fungera.

Välkommen att köpa nya batterier till hörapparater hos oss på Audika på Rundelsgatan eller på www.hörselbutik.se!

Karta - Rundelsgatan 16, Malmö

• Fråga ställd 15:02 28 nov 2017

Är det gratis att göra en hörseltest?

Audika Rundelsgatan svarar:

Hej Ajete, Vi arbetar på uppdrag av Region Skåne och följer samma regler och riktlinjer som hela Region Skåne. Att göra en hörselundersökning hos oss kostar 200 kr (frikort gäller). Varmt välkommen att boka en tid genom att ringa oss på 0200 - 11 14 50. Med vänlig hälsning, Audika

• Fråga ställd 16:16 18 sep 2017

Det verkar som om min ena hörapparat nästan lagt av. Vax?

Hej Claus,
    Det är svårt att svara mailledes varför hörapparaten inte fungerar längre. Har du möjlighet att ringa oss på nummer 0200-111450 så hjälper vi gärna dig med felsökning och om det behövs självklart en servicetid på klinik.

Vänligen, Audika

• Fråga ställd 09:17 22 jun 2016

Hej. Jeg skrev för en tid sedan, för att få en tid, men jag har inte fått nogot svar.

mvh Tove Larsen

Hej Tove!
    Vi bokar gärna in dig på en tid om du skickar ett mail med ditt personnummer samt telefonnummer till info@audionomerna.se. Eller ringer till oss på 0200-11 14 50.