Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Lista dig

Jungfruplatsen 2, Mölndal - Visa på karta

• Drop-in till läkare:
  • Drop-in till sjuksköterska och provtagning:

4,7

Logo Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Mölndal

Välkommen till en annorlunda vårdcentral!

På Jungfruplatsen 2 i Mölndal hittar du en lugn och gemytlig vårdcentral med en fridfull och stressfri miljö. Hos oss får du hjälp att ta ett helhetsgrepp om din hälsa och ger dig alltid ett vänligt bemötande.

Vad erbjuder vi på Västerleden?

Förutom kvalificerade specialister i allmänmedicin kan du få hjälp av astma/KOL-sjuksköterska, diabetessjuksköterska och psykolog. Vi erbjuder även fullvärdig provmottagning, vaccinationer och BVC.

Vi har drop-in till läkare.

Västerleden - ett stabilt familjeföretag

Vi är ett familjeföretag med det långsiktiga målet att förbättra folkhälsan. Vår verksamhet är offentligt finansierad och drivs i privat regi. Vi ingår inte i någon stor koncern och drivs inte av riskkapital.

Våra löften till dig

• Alltid vänligt och personligt bemötande, oavsett vem du är.
  • Alltid hög medicinsk kompetens - vi sätter din hälsa först.
  • Inga hyrläkare. Vi tror att det bästa är att du får en fast läkarkontakt.

Lista dig hos oss

När du listar dig hos oss väljer du Västerleden som den vårdcentral där du får all din huvudsakliga vård. Det kostar inget att lista sig och läkarbesöken blir billigare om du listar dig hos oss.

Behöver du akut vård?

Alternativt. Vid behov av akut vård utanför våra öppettider går du till Jourcentralen Åby, i samma lokaler som Västerleden Åby, Katrinebergsgatan 1, 431 61 Mölndal. Öppettider vardagar kl 17.00 – 22.00. Helger och röda dagar kl 09.00 – 15.00.

Varmt välkommen till Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral och BVC i Mölndal!

Informationen uppdaterades 12 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Drop-in mottagning till allmänläkare hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Det är aldrig roligt att bli sjuk. Till vår drop-in-mottagning kan du komma om du får symtom som inte kan vänta till ett bokat läkarbesök. Om du är allvarligt sjuk ska du alltid söka hjälp på sjukhus eller ringa 112.

Om du är osäker kan du ringa Vårdguiden 1177 dygnet runt.

Uppskattad väntetid

När du kommer till vår mottagning får du alltid en uppskattning av när vi kan hjälpa dig. Du kan då välja att ta en fika på stan medan du väntar, eller att vänta hemma. Men du är naturligtvis också välkommen att vänta i vårt fina väntrum! Vi har trådlös internetanslutning i väntrummet så du kan passa på att arbeta, spela spel eller läsa tidningen medan du väntar.

Vaccination hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Här på Västerleden kan vi hjälpa dig med din vaccination. Vi erbjuder de flesta typer av vaccination, till exempel inför en resa, vaccination mot HPV eller mot säsongsinfluensa.

Vad kan man vaccinera sig mot?

Människor kan vaccinera sig mot olika sjukdomar vid olika tillfällen i livet. Exempelvis kan det röra sig om barnvaccination, resevaccination eller vaccination mot säsongsinfluensan.

Vad innebär det att vaccinera sig?

När en person vaccinerar sig tillförs kroppen delar av ett smittämne som orsakar en sjukdom, alternativt hela smittämnet fast i försvagad form. Om personen sedan blir smittad av sjukdomen har kroppens immunförsvar redan aktiverats. Kroppen kan då förstöra smittämnet innan sjukdomen bryter ut.

Välkommen till oss på Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral Mölndal!

Sjukgymnastik/fysioterapi hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Vi erbjuder fysioterapi (sjukgymnastik) med ett friskvårdsinriktat perspektiv på din hälsa. Fysioterapeuter är experter på kroppens muskler, nerver, leder och senor.

Vi arbetar bland annat med manuell terapi, ergonomi, stressrelaterad ohälsa och basal kroppskännedom. Du kan också få skräddarsydda träningsprogram utifrån dina besvär.

Genom att förändra ditt rörelsemönster kan våra fysioterapeuter hjälpa dig att uppnå smärtlindring, ökad rörlighet och bättre livskvalitet!

Vi erbjuder följande behandlingar inom fysioterapi:

• Behandling för nacke, axlar, rygg, knä etc.
  • Akupunktur
  • TENS-behandling
  • Träningshjälp
  • Medicinsk träningsterapi (MTT)
  • Rådgivning
  • Behandling vid idrottsskador

Varmt välkommen till Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral Mölndal!

Arbetsterapi hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Vi människor behöver känna att vi har ett meningsfullt liv. För att må bra behöver vi ha möjlighet att vara delaktiga i samhället och vara så självständiga som möjligt i vår vardag.

Om du har fått en skada, sjukdom eller har problem som skapar obalans i livet hjälper arbetsterapeuten till med att hitta träning, anpassning och strategier för att du ska kunna få ett fungerande vardagsliv igen.

Vi erbjuder följande inom arbetsterapi:

• Kartläggning av dina förutsättningar för arbete vid sjukskrivning
  • Ergonomisk rådgivning
  • Rådgivning och bedömning inför anpassning av din bostad
  • Utprovning av tekniska hjälpmedel och ortoser
  • Strategier för att hantera stress och smärta
  • Stöd i att hitta vanor och rutiner som ger balans i vardagen

De flesta av våra arbetsterapeuter har utbildning i KBT och kan erbjuda kortare samtalsbehandlingar.

Samtalsterapi hos Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal

Psykiatriska diagnoser är idag en av de vanligaste bakomliggande orsakerna till sjukskrivning och frånvaro från arbetsmarknaden. Hos Västerleden kan du få hjälp i form av samtalsterapi.

Hos oss arbetar psykologer, legitimerade psykoterapeuter, KBT-steg-1-terapeuter och kuratorer. De arbetar med samtalsterapi som anpassas efter dig och dina behov av vård.

Vi kan hjälpa dig med

• Depression och nedstämdhet
  • Panikångest samt ångest och oro
  • Stressrelaterade problem
  • Utmattning
  • Kriser och sorg
  • Svårigheter i sociala situationer och bristande självkänsla
  • Återkommande och påträngande tankar

Karta - Jungfruplatsen 2, Mölndal

4,7

• 13:15 - 12 apr, 2018 skrev:

Skar mig illa och åkte in akut då jag var i området. De tog hand om mig fantastiskt bra. Med härlig attityd, humor och kompetens.

• 13:40 - 04 feb, 2017

• 22:26 - 15 dec, 2016

4,2

• 06:17 - 20 feb, 2015 skrev:

Bra service, trevlig personal och ni har väldigt bra hand om barn :)

• 13:03 - 16 okt, 2013 skrev:

Alltid fått bästa hjälpen av er, aldrig några problem, kan alltid komma in med kort varsel.

• 15:47 - 13 jun, 2013 skrev:

Oerhört trevlig personal som alltid hälsar. Det känns personligt, glatt och familiärt.

• Fråga ställd 21:48 01 aug 2018

Hej Jag har skickat 2 brev till er med adressen Jungfruplatsen 2, Mölndal men får tillbaka dem då de inte gått att leverera. Finns det en annan adress som ni tar emot brev på? med vänlig hälsninganders

Västerleden Allemanshälsan Vårdcentral - Mölndal svarar:

Hej Anders,
    Tack för att du hör av dig!

Vår postadress är:

Västerleden Vårdcentral AB