Ortodonti Lycksele

Lycksele

Ortodonti betyder tandreglering. Tandläkarna i allmäntandvården har ansvaret att följa barns och ungdomars bettutveckling och vid behov konsultera en tandregleringsspecialist.

Mindre komplicerade bettavvikelser behandlas inom allmäntandvården. Är avvikelsen komplicerad remitteras du till specialistvård. Bettutvecklingen styr tidpunkten för behandlingsstart.

Du kan också erbjudas tandregleringsbehandling om du har en bettavvikelse som inte är tillräckligt omfattande för att behandlingen skall bekostas av landstinget. Din tandläkare kan i så fall ge mer information om kostnad, behandlingstid med mera.

Inom vuxentandvården kan tandregleringsbehandling utföras och ibland vara en del i en mer omfattande behandling. Behandlingen ger ofta förbättrad funktion och estetik. Vid större behandlingsbehov utgår ersättning enligt Försäkringskassans regler. Patienter som remitteras för ett terapiförslag kallas för ett första besök vid specialistkliniken inom tre månader.

Beställ din receptbelagda medicin online

Snabbt, säkert & fraktfritt!

Apoteket
Till Apoteket.se

ANNONS. Min Doktor – Vårdcentral i fickan

ANNONS. Doktor24 - Läkare i din mobil och dator

Fri rådgivning till rätt vård, dygnet runt!

Det är jobbigt att vara sjuk, att få vård ska vara enkelt.

Sök vård nu!

Telefon 090 - 785 93 24