Barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen Luleå

Barn- och ungdomspsykiatriska mottagningen Luleå

, Luleå

Luleå: Residensgatan 18, plan 3 (mån-fre), Boden: Mejerigränd 4 (ons-tor), 97238

VAD ARBETAR BUP MED?
Luleå-Bodens barn- och ungdomspsykiatri (BUP) är en specialistverksamhet inriktad på insatser till barn och ungdomar
t o m 17 år med medelsvåra till svåra psykiska tillstånd. Det kan handla om depression, ångest, tvång, beteendestörningar, trauma, självmordsbenägna tillstånd, förvirringstillstånd. Problemen ska vara av sådan omfattning och intensitet att de kräver specialistvård. Lindriga psykiska tillstånd hänvisas andra verksamheter som till exempel hälsocentral, barnhälsovård eller skolhälsovård. Om insatserna där inte räcker till vänder man sig till oss.
HUR KOMMER JAG I KONTAKT MED BUP?
Du som söker BUP för första gången, alternativt om du haft en kontakt som avslutats, ringer till BUP-linjen på telefon
010-4526364.
Till BUP-linjen kan du som är ung ringa själv, som förälder eller annan anhörig. Personal inom andra verksamheter kan också ringa för konsultation. Vid telefonsamtalet görs en bedömning om svårigheterna är ett ärende för BUP. Om så är fallet erbjuder vi ett första bedömningssamtal. Om ärendet bedöms som akut kan man få en tid samma dag. Bedömer vi att svårigheterna inte är ett ärende för BUP kan vi hänvisa till någon annan verksamhet som till exempel skola, hälsocentral, eller socialförvaltning. Till oss kan man även komma via remiss.
FÖR EXTERNA VÅRDGIVARE
Alla remisser till BUP skickas till:
BUP-linjen
Sunderby sjukhus
971 80 Luleå

Informationen uppdaterades 12:40 - 19 dec, 2023

20 mar, 2024

Dom gav inte rätt hjälp till mig.

28 mar, 2023

Helt hopplöst att få tag på dom. ringer man numret så kopplar den bort en med en röst som säger "alla har gått hem för dagen välkommen åter helgfri vardag. Detta var en helgfri vardag. en tisdag och klockan var 11:03. försök göra rätt nu och återkoppla nån gång!!

10 mar, 2023

värdelöst omöjligt att få en tid!!!!

17 nov, 2022

Vi har väntat över 1år på en tid och har ännu inte fått nån. Det är skrämmande