• 010 - 888 54 07

Kungsgatan 20, Linköping - Visa på karta

Logo Audika Linköping

Linköping

Välkommen till Audika i Linköping!

Vi är experter på hörsel. Hos oss arbetar legitimerade audionomer med målet att du ska höra så bra som möjligt. Audika i Linköping hittar du på Kungsgatan 20, på gatuplan i gamla posthuset.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Audika i Linköping erbjuder hörselundersökningar samt utprovning och service av hörapparater och andra hörselhjälpmedel. Du som behöver höra bra på jobbet kan även få hjälp med arbetsplatsanpassningar och formgjutna hörselskydd.

Vi arbetar på uppdrag av Region Östergötland med utprovning av hörapparater vid så kallad primär hörselrehabilitering. Du behöver ingen remiss för att komma till oss och hörselundersökningen kostar 200 kr (frikort gäller).

Primär hörselrehabilitering är en del av ”Vårdval hörsel” som innebär att regionen ger privata kliniker i uppdrag att utföra hörselvård.

Om Audika

Prova i lugn och ro

Oavsett om du väljer hörapparat ur Region Östergötland sortiment eller köper hörapparat ur Audikas privata sortiment får du 30 dagars provperiod så att du har tid att prova och vänja dig vid hjälpmedlen.

Kontakta oss gärna om du har några frågor!

Informationen uppdaterades 18 oktober 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Audika Linköping

Hörseltest hos Audika Linköping

Första steget till en bättre hörsel är en hörselundersökning hos en av våra legitimerade audionomer. Besöket kostar 200 kr (frikort gäller) och du behöver ingen remiss för att göra hörselundersökningen hos Audika Linköping. Övriga besök kostar också 200 kr*.

*Servicebesök kostar 100 kr. Frikort/högkostnadsskydd gäller inte vid servicebesök. Du som är 85 år eller äldre betalar även kostnaden för eventuell service, men du betalar ingenting för en hörselundersökning.

Hur går hörselundersökningen till?

Besöket tar cirka 60 min. En legitimerad audionom gör hörselundersökningen. Du får veta direkt hur bra du hör och om du skulle vara hjälpt av en eller två hörapparater. Du bestämmer själv om du vill gå vidare och prova ut en hörapparat eller tänka på saken. Valet är alltid ditt.

Boka en hörselundersökning genom att klicka på knappen ”Boka här” längre upp på sidan. Har du frågor är du välkommen att kontakta oss via telefon eller mail!

Hörapparater hos Audika Linköping

Audika i Linköping erbjuder utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? En hörapparat är ett diskret hjälpmedel s...

Audika i Linköping erbjuder utprovning och anpassning av hörapparater.

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta för personer med hörselnedsättning.

Det finns många olika typer av hörapparater för att kunna tillgodose olika sorters hörselnedsättningar. Vi på Audika erbjuder ett brett sortiment av hörapparater i alla prisklasser.

Prova ut hörapparat

Om du bestämmer dig för att prova ut en hörapparat rekommenderar vår audionom en modell som är lämplig för dina behov och din livssituation. Vid ditt andra besök anpassas hörapparaten efter din hörsel. Du får ta med den hem och prova i 30 dagar för att se om den passar dig. Vid ditt tredje besök utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Att prova ut en hörapparat ur regionens sortiment kostar 500 kr per hörapparat som är regionens utprovningsavgift. Väljer du en hörapparat som inte ingår i regionens sortiment debiteras du den faktiska kostnaden för hörapparaten.

Moderna hjälpmedel

Utvecklingen av hörapparater och andra hörselhjälpmedel har gått mycket snabbt de senaste åren. Idag finns det väldigt smarta hörapparater som exempelvis kan kopplas direkt till moderna telefoner (iPhone), tv och dörrklockor. Med den senaste tekniken minskas ansträngningen för hjärnan och du får hjälp att fokusera på de ljud du vill höra, samtidigt som störande ljud effektivt dämpas. De moderna hörapparaterna ger även en ljudbild som är så ”verklig” som möjligt.

Kontakta oss gärna om du har frågor om hörapparater!

Batterier till hörapparater hos Audika Linköping

Idag drivs alla hörapparater av batterier. Hos Audika Linköping kan du köpa batterier till de flesta hörapparater och du kan även köpa batterier i vår webbshop www.hörselbutik.se. Vi erbjuder batterier till reducerade priser.

Nyhet! Nu erbjuder vi även laddningsbara batterier och batteriladdare. Fråga oss om dessa passar din modell av hörapparat!

För att spara på batterierna, kom ihåg att stänga av hörapparaten när den inte används!

Hur ofta behöver man byta batteri?

Ett batteri räcker 5-7 dagar om hörapparaten används dagligen. Du hör två ljudsignaler när det är dags att byta batteri, och ljudet upprepas tills batteriet tar slut och hörapparaten stängs av. Innan det sker hör du fyra ljudsignaler som indikerar att hörapparaten har slutat att fungera.

Välkommen att köpa nya batterier till hörapparater hos oss på Audika i Linköping eller på www.hörselbutik.se!

Karta - Kungsgatan 20, Linköping

• Fråga ställd 18:03 13 jul 2016

Jag har fått en hörapparat på hörcentralen för ca 2-3 år sedan den fungerar inte
    nu .Är det till er jag ska vända mig nu för att få den lagad eller ev. en ny?

Audika Linköping svarar:

Hej!

Tack för ditt meddelande! Om du har skaffat hörapparaten via Hörcentralen måste du vända dig dit för reparation. / Vänligen Anneli Broo Audionomerna & Hörsam