• 0430-711 04

Trädgårdsgatan 11B, Laholm - Visa på karta

Logo Laholms Tandvårdsklinik

Laholm

Tandvård för alla!

På Laholms Tandvårdsklinik erbjuder vi tandvård för alla i en lugn och trygg miljö. Vi har många års erfarenhet av både barn- och vuxentandvård och utför både små som stora behandlingar. Vi på kliniken har också god erfarenhet av att bemöta tandvårdsrädda patienter.

Vår mottagning ligger i centrala Laholm på Trädgårdsgatan 11B.

Tandkirurgi och implantatkirurgi utförs av oss på kliniken

Tandkirurgi är en specialiserad gren inom tandvården. De flesta operationer utförs i lokalbedövning och det finns en rad olika ingrepp som käkkirurgen kan göra. Det vanligaste inom tandkirurgi är att ta bort visdomständer eller att operera in tandimplantat. Tandimplantat innebär att man borrar ner titanskruvar i käkbenet och fäster sedan en krona (den nya tanden) på skruven.

Vi är anslutna till Försäkringskassan och är en del av Praktikertjänst.

Välkommen till oss på Laholms Tandvårdsklinik!

Informationen uppdaterades 02 maj 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Laholms Tandvårdsklinik

Tandläkare hos Laholms Tandvårdsklinik

Hos tandläkaren kan du få hjälp med allt som rör dina tänder och din munhälsa. Hur ofta du bör gå till tandläkaren vid vuxen ålder beror på hur stora problem du har med dina tänder.

Tillsammans med oss lägger vi upp en individuell behandlingsplan för dig. Det vanliga, om du inte har några större problem, är att göra en undersökning per år.

Den vanliga tandläkarundersökningen

Vid en tandläkarundersökning kontrollerar tandläkaren manuellt och med hjälp av röntgen om du har hål, hur tandköttet ser ut och om det finns risk för tandlossning. Vid besöket brukar tandläkaren även ta bort tandsten om det finns. Om det visar sig att du har några problem som behöver åtgärdas, till exempel ett hål, kommer vi tillsammans fram till hur och när det ska åtgärdas.

Tandimplantat hos Laholms Tandvårdsklinik

Vad är tandimplantat? Tandimplantat innebär att man borrar ner titanskruvar i käkbenet och fäster sedan en krona (den nya tanden) på skru...

Vad är tandimplantat?

Tandimplantat innebär att man borrar ner titanskruvar i käkbenet och fäster sedan en krona (den nya tanden) på skruven. Varför det är titan som används vid ett tandimplantat är för att titan väldigt lätt växer fast i benvävnad. Nuförtiden kan man inte se om det är ett tandimplantat eller inte eftersom de nya kronorna matchar färgen på dina riktiga tänder och har samma blanka yta som emalj har.

När kan tandimplantat behövas?

När rotstrukturen från en naturlig tand saknas finns risk att käkbenet krymper ihop. Det gör att ditt ansikte ser äldre ut än det egentligen är. Med implantat behöver du inte oroa dig över några lösa delar eftersom tandimplantatet är stabilt och bekvämt. Det behövs ingen justering efter insättningen och ett implantat håller oftast livet ut.

Hur lång tid tar behandlingen?

En vanlig behandling tar cirka 3-6 månader. Tandläkaren sätter först in implantatet, som sedan får läka in i käkbenet och under läkningsperioden får du en tillfällig protes tills den permanenta kronan kan sättas in. Hur lång tid behandlingen tar beror på din tandhälsa, hur många tänder det gäller och vilka tänder som ska ersättas.

Tandkirurgi hos Laholms Tandvårdsklinik

Vad innebär tandkirurgi? Tandkirurgi är en specialiserad gren inom tandvården. De flesta operationer utförs i lokalbedövning och det finn...

Vad innebär tandkirurgi?

Tandkirurgi är en specialiserad gren inom tandvården. De flesta operationer utförs i lokalbedövning och det finns en rad olika ingrepp som käkkirurgen kan göra. Det vanligaste inom tandkirurgi är att ta bort visdomständer eller att operera in tandimplantat. En käkkirurg kan även behandla käkbensfrakturer, gomspalt, tumörer i munnen, ta vävnadsprover samt operera käkbenet vid tandreglering.

Visdomständer

Käkkirurgen kan operera eller dra ut besvärande visdomständer, antingen innan de kommit fram eller om de inte får plats i käken.

Tandimplantat

Estetisk tandvård hos Laholms Tandvårdsklinik

Vad innebär estetisk tandvård? Estetisk tandvård syftar till att korrigera missfärgade tänder och fyllningar, stora mellanrum mellan tänd...

Vad innebär estetisk tandvård?

Estetisk tandvård syftar till att korrigera missfärgade tänder och fyllningar, stora mellanrum mellan tänderna, sneda tänder, trångställda tänder, missbildade eller skadade tänder samt att ersätta saknade tänder.

Är du nöjd med ditt leende ger det dig ökad självkänsla, större välbefinnande och bättre självsäkerhet.

Vilka behandlingar finns?

Aktuella behandlingar kan vara till exempel tandreglering, tandblekning, skalfasader, kronor, broar eller implantat. Inför en estetisk behandling går vi tillsammans igenom och diskuterar dina önskemål och vilken behandling som är aktuell för just dig.

Tandvärk hos Laholms Tandvårdsklinik

Vad beror tandvärk på? Den vanligaste orsaken till tandvärk är att tandnerven har blivit inflammerad eller infekterad på grund av till ex...

Vad beror tandvärk på?

Den vanligaste orsaken till tandvärk är att tandnerven har blivit inflammerad eller infekterad på grund av till exempel hål i tänderna, djupa lagningar, blottade tandhalsar eller sprickor i tänderna. Tandvärk kan också bero på till exempel en infektion i tandbenet i anslutning till tandroten, tandgnissling, tandköttsinflammation eller tandlossning.

När ska jag söka hjälp?

Du bör söka hjälp om du har långvarig eller ihållande värk eller ilningar i tänderna, en tand som är öm, svullet tandkött eller om du har skadat en tand.

Välkommen att kontakta Laholms Tandvårdsklinik!

Missfärgade tänder hos Laholms Tandvårdsklinik

Varför får man missfärgningar på tänderna? Alla människor har olika färgton på sina tänder och det är vanligt att tänderna mörknar med år...

Varför får man missfärgningar på tänderna?

Alla människor har olika färgton på sina tänder och det är vanligt att tänderna mörknar med åren. Kaffe och tobak är exempel på produkter som gör att tänderna blir missfärgade. Även vissa sjukdomar och mediciner kan ha en inverkan på emaljens färg.

Vad kan man göra åt missfärgningarna?

Missfärgningar som sitter djupt kan man inte få bort enbart med hjälp av tandborste och tandkräm utan det krävs oftast någon form av tandblekning. De blekmedel som används inom tandvården skadar inte tänderna utan tar på ett skonsamt sätt bort missfärgningarna.

Om du är noggrann med tandhygienen kan du undvika djupare missfärgningar. Regelbundna besök hos tandhygienisten där plack och beläggningar tas bort är också en god hjälp.

Välkommen att kontakta Laholms Tandvårdsklinik!

Undersökning av ny patient hos Laholms Tandvårdsklinik

• - Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.
  • - Fyra röntgenbilder ingår.
795 kr

Tillsammans med oss på Laholms Tandvårdsklinik lägger vi upp en individuell behandlingsplan för dig. Det vanliga, om man inte har några större problem, är att man gör en undersökning per år. De vanligaste problemen är karies och tandlossning och det är viktigt att upptäcka detta i tid, därför rekommenderas man att gå på regelbundna besök hos sin tandläkare.

Innan en tandläkarundersökning

Under tandläkarundersökningen

Fyra röntgenbilder ingår i priset.

Om problem behöver åtgärdas

Varmt välkommen!

795 kr

Fullständig undersökning när du kommer som ny patient till oss.; Fyra röntgenbilder ingår.

Tandutdragning hos Laholms Tandvårdsklinik

• - Vanlig utdragning av en tand.
  • - Alla moment ingår.
  • - Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.
1 250 kr

En tand kan skadas eller infekteras så pass illa att den måste tas bort. Andra exempel på när man behöver dra ut en tand är om man har en visdomstand.

Behandlingen inleds med en ordentlig undersökning av tanden och du får sedan bedövning innan själva behandlingen börjar.

Vad ingår i priset för tandutdragning?

I priset ingår alla moment men om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare. I vissa fall kan det även krävas en kontrollröntgen ca 14 dagar efter behandlingstillfället.

1 250 kr

Vanlig utdragning av en tand.; Alla moment ingår.;Om tanden behöver delas eller opereras ut blir behandlingen dyrare.

Tandlagning på kindtand, tre ytor hos Laholms Tandvårdsklinik

• - Lagning med plastfyllning, inklusive material.
1 695 kr

Om man får ett hål i en tand eller om en gammal lagning gått sönder så behöver tanden lagas.

Hur går behandlingen till?

Behandlingen inleds alltid med en undersökning. De flesta brukar vilja ha bedövning men det är något som man bestämmer själv. Vi tar sedan bort den skadade delen av tanden genom att borra innan hålet lagas med en plastfyllning.

Om du har fått bedövning så sitter den ofta i ett par timmar efter behandlingen men du kan använda tanden som vanligt även om det är bra att vara lite försiktig.

I priset ingår alla moment i behandlingen inklusive material.

1 695 kr

Lagning med plastfyllning, inklusive material.

Rotfyllning av framtand hos Laholms Tandvårdsklinik

*3 858 kr

När behövs en rotfyllning?

En vanlig orsak till att en rotfyllning behövs är att pulpan (det som sitter inne i tanden) blivit infekterad, det vill säga att man fått karies. Om pulpan blir infekterad kan inte kroppens försvar skydda mot bakterier.

Rotfyllningen innebär då att man gör rent tanden och rotfyller den så att bakterierna försvinner och inte längre kan attackera.

Vilket material används vid rotbehandling?

Det vanligaste materialet kallas guttaperka och är ett gummiliknande material som klistras fast i rotkanalen och sluter den.

Bedövning

Du får oftast lokalbedövning innan rotfyllning. Om pulpan i den drabbade tanden är död behövs i regel ingen bedövning då risken för att känna smärta är mycket liten.

Efter en rotfyllning

Du kan känna visst obehag efter behandlingen men det brukar försvinna efter någon dag.

För mer information om rotfyllning, välkommen att kontakta oss på Laholms Tandvårdsklinik!

*3 858 kr

Upprensning och rotfyllning av en framtand med en rotkanal, inklusive alla moment och allt material.

Krona på enstaka tand, metall och porslin hos Laholms Tandvårdsklinik

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
*5 195 kr

Tandkronan är den synliga delen av tanden som täcker tandroten. Dina kronor kan av olika anledningar skadas. Det kan till exempel röra sig om karies, slitage eller av en specifik händelse.

Om tanden är så pass förstörd att det inte räcker med att göra en plastfyllning eller att klistra fast en ersättningsdel kan din tandläkare behöva göra en helt ny krona. Den förstörda kronan byts då ut mot en konstgjord.

Vad ingår i priset?

Krona med metall och porslin; helkeramisk krona. Priset gäller när man gör en enda krona. I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

*5 195 kr

Priset gäller när man gör en enda krona.; I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.

Krona på enstaka tand, helkeramisk hos Laholms Tandvårdsklinik

• - Priset gäller när man gör en enda krona.
  • - I priset ingår allt material och tandtekniskt arbete.
*5 595 kr

Vad ingår i priset?

*5 595 kr

Ulf Olson

Leg. Tandläkare

Karta - Trädgårdsgatan 11B, Laholm

• 17:14 - 14 jan, 2018 skrev:

Jag listade mig enkelt på deras hemsida efter rekommendationer från flera vänner. Jag bokade även en kostnadsfri rådgivning inför estetisk tandvård. Lagoms Tandvårdsklinik ska då ta fram ett kostnadsförslag för skalfasader i över- och underkäken.

• 16:08 - 14 jan, 2018 skrev:

Min systers tandläkare sedan flera år. Jag listade mig enkelt på deras hemsida som innehåller nästan allt om tandvård. Jag sökte information om tandimplantat och fick mer än svar på alla mina frågor. När det är dags väljer jag Laholms Tandvårdsklinik med huvudinriktningen tandimplantat.

• 18:03 - 11 dec, 2017 skrev:

Kan varmt rekommendera Laholms tandvårdsklinik. Var där för kosultation för tandimplantat och jag blev verkligen positivt överraskad . Trevligt bemötande och en riktigt kompetent tandläkare, Ulf Olson. Varit i kontakt med Folktandvården i Skåne tidigare ang just tandimplantat i tron att det skulle vara mera prisvärt. Istället skulle jag blivit slussad från en "specialist" till en annan utan något konkret kostnadsförslag. När jag kom till Laholms tandvårdsklinik som dessutom är en privat sådan, blev jag glatt överraskad att jag haft fel. Ulf är specialiserad och allt görs på kliniken och priset är definitivt intressant och skräddarsytt enbart för mig. Rekommenderar starkt Laholms tandvårdsklinik!!

• 21:03 - 29 apr, 2017 skrev:

Jag är över 80 år och rädd om de tänder jag har kvar. Det är Ulf Olson min tandläkare Laholm uppskattar liksom jag. Hela personalen är väldigt omhändertagande. Man känner sig lite speciell och uppskattad som kund. Om du bara gått till Folktandvården Laholm innan råder jag dig att pröva privat tandvård. Behandlingen är bättre hos en privat tandläkare.

• 20:11 - 28 apr, 2017 skrev:

Efter flera rekommendationer på Facebook valde jag att boka en tid hos Ulf Olson. Hans personal är vid första kontakt bemötande och inställd på att erbjuda de tjänster man efterfrågar. Det är med nöje jag ser fram emot mitt första besök hos tandläkare Ulf Olson på så populära Laholms Tandvårdsklinik på social media.

• 17:50 - 26 mar, 2017 skrev:

Jag genomgick nyligen ett större ingrepp då jag bytte ut flertalet tänder i överkäken mot implantat. För mig som har en viss tandläkarskräck blev jag positivt överraskad av det varma och professionella bemötande jag fick av Laholms Tandvårdsklinik. Behandlingen utfördes utan vare sig obehag eller smärta, och jag är oerhört nöjd med det perfekta resultatet.
    // Mats Cullin

• 10:27 - 25 mar, 2017 skrev:

När du ska göra större implantat arbeten är Ulf Olson mannen som passionerat förbättrar leenden på Laholmarna. En patient i taget. Estetisk tandvård och tandkirurgi är tydligen vad han brinner för. För en smärtfri behandling gå till Laholms Tandvårdsklinik. Tack för ett vackert arbete för ett bra pris Ulf.

• 04:50 - 25 mar, 2017 skrev:

Först var han på Folktandvården Laholm. Jag följde honom när han övertog Laholms Tandvårdsklinik. Jag vill tacka Tandläkare Ulf för att han sköter om mina tänder så bra. Den omfattande implantat behandlingen du gör på Calle blir riktigt bra. Min favorit praktik.

• 20:38 - 11 jan, 2017 skrev:

Laholms Tandvårdsklinik ger i särklass den bästa tandvården av alla privata tandläkare i Laholm. Tandläkare Ulf Ohlsson har gedigen erfarenhet inom alla aspekter av tandvård med kundens behov i fokus. Enligt mig och rekommendationer är han bästa tandläkaren i Laholm. Prissättningen är noggrant justerad för att vara kostnadseffektiv för kund och praktik. Tack för ett fantastiskt hantverk till rätt pris.