Hantverkargatan 2D, Stockholm - Visa på karta

Logo Audionomkliniken - Serafen

Kungsholmen, Stockholm

Välkommen till Audionomkliniken - Serafen!

Audionomkliniken - Serafen arbetar på uppdrag av Stockholms Läns Landsting med kostnadsfria hörseltester, hörselutredningar och hörapparatutprovningar. Ingen remiss krävs för att träffa oss!

Du hittar oss i ljusa, anrika lokaler hos Serafens Specialistläkarmottagning på Hantverkargatan 2 där du även kan träffa Öron-Näsa-Hals-Läkare.

Vad vi på Audionomkliniken kan hjälpa dig med

Audionomkliniken är leverantörsoberoende och har patientens välmående som enda prioritet. Vi erbjuder service på din befintliga hörapparat och tillbehör, och kan bland annat hjälpa dig med justeringar, byte av batterier och annat praktiskt.

Våra audionomer kan också anpassa ditt hem t.ex. TV, telefon och musik, samt din arbetsplats med telefoni, möten, dator, videokonferenser eller annan kommunikationsutrustning. Kring arbetsplatsanpassning samarbetar vi med din arbetsgivare eller Försäkringskassan.

Vidare arbetar vi även med individuellt anpassade hörselskydd för påfrestande arbete, fritid eller jakt.

Leverantörsoberoende mottagning

Audionomkliniken är inte bunden till någon enskild leverantör eller kedja då vi anser att det är mycket viktigt att kunna skräddarsy bästa möjliga hörsellösning för våra patienter.

Kontakta oss för att boka en tid!

Informationen uppdaterades 22 maj 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Audionomkliniken - Serafen

Hörseltest hos Audionomkliniken - Serafen i Stockholm

Hos oss på Audionomkliniken utför vi hörseltest med marknadens senaste utrustning. Du behöver ingen remiss för att göra ett hörseltest hos o...

Hos oss på Audionomkliniken utför vi hörseltest med marknadens senaste utrustning. Du behöver ingen remiss för att göra ett hörseltest hos oss!

Hur går hörseltestet till?

Besöket tar cirka 60 min och då genomförs ett smärtfritt hörseltest, ett så kallat audiogram. Det visar hur stor din hörselnedsättning är på respektive öra, vilken typ av hörselnedsättning det är och vilka ljud som är påverkade. Utifrån det gör vi sedan en rekommendation på vilka rehabiliteringsåtgärder som kan vara aktuella för just dig.

Kontakta oss på Audionomkliniken om du har några frågor om hörseltest!

Hörapparater hos Audionomkliniken - Serafen i Stockholm

Våra legitimerade audionomer på Audionomkliniken kan hjälpa dig med utprovning och anpassning av hörapparater. Vad är en hörapparat? E...

Vad är en hörapparat?

En hörapparat är ett diskret hjälpmedel som förstärker ljud för att underlätta vid hörselproblem. Hörapparater kan placeras bakom eller i örat och de kan fås med olika tekniska egenskaper beroende på hur just ditt behov ser ut.

Vid första besöket görs ett hörselprov

Vid första besöket gör vi ett audiogram, ett hörselprov, som visar hur stor hörselnedsättningen är på respektive öra, vilken typ av hörselnedsättning det är och vilka ljud som är påverkade. Utifrån det gör sedan audionomen en rekommendation utifrån dina behov och önskemål vilken/vilka hörapparater som kan vara aktuella.

Om du föredrar i-örat-apparater gör vi avtryck av örat/öronen för tillverkning. Om du vill prova bakom-örat-apparater kan vi oftast påbörja utprovningen direkt.

Anpassning av hörapparaten

Vid andra besöket anpassas den valda hörapparaten efter din hörsel. Vi informerar om hur den fungerar och hur du bäst tar hand om den. Efter det får du ta med hörapparaten hem för träning. Under prövotiden ska du använda den så mycket som möjligt och i olika situationer för att se om den passar dig och dina behov.

Tredje besöket - utvärdering

Vid tredje besöket utvärderar vi tillsammans hur du hör med hörapparaten och justerar inställningarna vid behov.

Kontakta oss på Audionomkliniken om du har några frågor om hörapparater!

Batterier till hörapparater hos Audionomkliniken - Serafen i Stockholm

Idag är alla hörapparater batteridrivna och drivs av specialbatterier. Hos oss på Audionomkliniken kan vi erbjuda batterier till de flesta hörapparater.

Hur vet man om batteriet behövs bytas ut?

Generellt kan man säga att ett batteri räcker 5-7 dagar om hörapparaten används dagligen. Du hör två ljudsignaler när det är dags att byta batterier, och ljudet upprepas tills batteriet tar slut och hörapparaten stängs då av. När det sker hörs fyra ljudsignaler som indikerar att hörapparaten har slutat att fungera.

Kom ihåg att stänga av hörapparaten då den inte används för att spara på batterierna!

Tinnitus hos Audionomkliniken - Serafen i Stockholm

Tinnitus är ingen sjukdom utan ett symtom och innebär att man upplever ljud i huvudet eller i öronen. Denna ljudupplevelse kan nästan alltid bara uppfattas av personen själv.

Hur upplevs tinnitus?

Tinnitus beskrivs ofta att man hör ljudet som ett brus eller en ton, men det kan också vara andra ljudupplevelser som till exempel sirener, cirkelsåg eller ett flertal olika ljud samtidigt. Tinnitus kan upplevas i båda eller bara det ena örat, en del kan också uppleva att det sitter ”någonstans i huvudet” eller "utanför" huvudet.

Alla människor upplever någon gång temporär tinnitus som är övergående. Det kan exempelvis vara vid förkylning, öroninflammation, om man har spända nackmuskler eller när man har varit på ställen med höga ljudnivåer.

Vi hjälper dig!

Våra audionomer på Audionomkliniken kan hjälpa till att lindra dina besvär och förbättra upplevelsen av de besvärande ljuden som kommer av tinnitus. Om din tinnitus beror på flera orsaker kan du behöva hjälp av olika specialister. Vi har därför kontakt med sjukgymnaster, samtalsterapeuter och läkare som har god kännedom om vad det innebär att ha tinnitus.

Vänd dig till oss på Audionomkliniken om du vill ha hjälp med lindring av din tinnitus!

Hörselskydd hos Audionomkliniken - Serafen i Stockholm

Vi på Audionomkliniken säljer olika typer av hörselskydd, både standardhörselskydd och individuellt tillverkade. Individuella hörselskydd...

Individuella hörselskydd

Vår individuellt tillverkade hörselskydd används för jakt och inom industri. Hörselskydden är då speciellt framtagna för att skydda mot starka ljud samtidigt som det förstärker svaga ljud. Tack vare den unika konstruktionen och placeringen i ytterörat kan man få en bra riktningsverkan och använda mössa, hjälm och glasögon utan problem.

Om du önskar standardhörselskydd finns det ett flertal modeller att välja på.

Kontakta oss på Audionomkliniken om du har några frågor!

Verksamhetschef/Leg. Audionom

Johanna Söderhäll

Johanna Söderhäll

Leg. Audionom

Karta - Hantverkargatan 2D, Stockholm

• 11:01 - 11 okt, 2018 skrev:

Är mycket nöjd

• 16:58 - 21 sep, 2018 skrev:

Allt över förväntan! Lugn och skön miljö. Personalen fantastisk. Inga långa väntetider.

• 09:54 - 07 jul, 2018 skrev:

Rekomenderas! Kunnig och trevlig personal,jättefina lokaler.

• 09:10 - 07 jul, 2018 skrev:

Mycket bra och behagligt

• 10:09 - 30 maj, 2018 skrev:

Allt ok!

• 09:08 - 30 maj, 2018

• 12:26 - 25 maj, 2018 skrev:

Bra bemötande, uppskattade verkligen att det gick så fort vid det besöket då jag fick mina hörapparater! Val av utrustning, inställning av denna, information och betalning gick så snabbt och smidigt! Jag är väldigt nöjd!

• 08:54 - 25 maj, 2018 skrev:

Trevligt bemötande!

• 10:58 - 22 maj, 2018

• 16:00 - 07 maj, 2018 skrev:

Varmt tack för fin vård och bemötande

• 09:32 - 05 maj, 2018 skrev:

Mycket nöjd med audionomen och läkarmottagningen!

• 14:19 - 31 jan, 2018

• 15:09 - 30 jan, 2018

• 15:07 - 30 jan, 2018 skrev:

Bra mottagande, trevlig personal

• 10:05 - 08 dec, 2017 skrev:

Fanastiskt bra hörselmottagning! Kunnig, trevlig och engagerad audionom tog hand om mig o har hjälp mig på alla sätt jag önskat. Rekommenderas varmt!

• 11:27 - 07 dec, 2017

• 09:36 - 06 dec, 2017 skrev:

Bra information vid kallelse!
    Vacker miljö, bra bemötande, professionell audionom
    Finns tid att prata om problemen med hörseln.

• 08:21 - 16 okt, 2017

• 07:05 - 03 okt, 2017

• 16:24 - 27 sep, 2017 skrev:

Ett professionell mottagande och behandling. Det blir inte sämre av ett mycket trevligt bemötande.

4,2

• 10:42 - 01 sep, 2017 skrev:

Samordningen med läkare på plats och helhetssynen gör denna vårdinrättning unik. Jag känner mig väl omhändertagen av leg. audiolog Maria Chatziapostolou och spec.läkare Karl Magnus Westrin och tackar för det!

• 08:52 - 24 aug, 2017 skrev:

Perfekt, trevligt och flexibelt!
    ALLA RÄTT!

• Fråga ställd 20:55 28 maj 2018

Hej, har ni drop in på Audionomkliniken Serafen?

Audionomkliniken - Serafen svarar:

Hej Karin

Vi har drop-in på onsdagar kl 11:30 - 12:30 för justeringar, batteribyte eller andra kortare ärenden.
    Välkommen
    Med vänlig hälsning,