• Reception:
    08-656 04 14

Gjörwellsgatan 12, Stockholm - Visa på karta

Logo Optimal Fysik Kungsholmen

Kungsholmen, Stockholm

Varmt välkommen till Optimal Fysik på Kungsholmen!

Optimal Fysik har en unik kombination av fystränare, naprapater, fysioterapeuter, näringsterapeuter och annan idrottsmedicinsk personal. Vi har lång och gedigen erfarenhet och kunskap.

Vi ser människan som en helhet

På Optimal Fysik ser vi på människan som en helhet. För att lyckas med din hälsa och prestation måste alla aspekter utvärderas och tas om hand. Tillsammans försöker vårt team utreda vad du behöver för att din kropp ska må bra och kunna prestera på högsta nivå.

Vi lyssnar, utreder och sätter alltid av tid för varje enskild individ. Beroende på dina behov gör vi utvärderingar av din fysik, kosthållning, muskel- och ledfunktion, rörelseförmåga och mentala hälsa. Resultatet av utvärderingen blir grunden till ditt personliga upplägg.

Välkommen att kontakta oss, hälsar Christer Söderberg, VD på Optimal Fysik!

Informationen uppdaterades 06 mars 2018 av Vården.se

Behandlingar hos Optimal Fysik Kungsholmen

Fysioterapi hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

Fysioterapi genomförs för att underhålla eller få tillbaka, rehabilitera, och möjliggöra bästa rörelseförmåga för att uppnå ett bra arbets- och vardagsliv.

Under ett fysioterapibesök

Fysioterapeuten kommer börja med att ta reda på mer om dina besvär, detta görs genom att du får berätta om dina besvär och vad som har hänt. Samtidigt undersöker fysioterapeuten din rörelseförmåga och genomför olika enklare tester.

Som fysioterapeut kan man använda sig av många olika metoder. Hos oss har vi bland annat kompetensen att arbeta med OMT (ortopedisk manuell terapi).

Vi använder oss också av akupunktur om det hjälper dig som patient.

Efter besöket

Oftast mår du bättre efter ett besök och upplever en ökad rörlighet. Men vissa kan känna sig lite trötta och att de har "träningsvärk" i de muskler som man behandlat.

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka tid för fysioterapi!

Kost- och livsstilsrådgivning hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

Grunden för vår hälsa - hur vi mår, presterar och tänker - börjar med vad vi väljer att stoppa i våra kroppar. Rätt mat är medicin - rät...

Rätt mat är medicin - rätt mat för just dig. Vi måste göra det enkelt som inte ska förväxlas med bekvämt. Vi består av av vatten, kolhydrater, fett, proteiner, vitaminer och mineraler - det är precis vad kroppen behöver, i de rätta proportionerna och i så naturlig form som möjligt, för att nå sin optimala potential.

Vilken diet är rätt för dig?

Likt våra fingeravtryck är vi alla unika även på insidan - vi har vår egna unika metabolism. Det är en av anledningar till att det inte finns en universal diet som passar alla människor.

På Optimal Fysik har vi en unik och oslagbar kombination av erfarenheter med utbildning från världens alla hörn. I samband med våra konsultationer tar vi, efter behov, hjälpa av olika tester som tex Scanlabs - Es Teck Hälsoanalyer/Sport Evalueringar.

Våga prioritera dig själv & ge dig själv förutsättningarna att nå din optimala fysik.

Naprapatbehandling hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar både muskler och leder.

Vi behandlar akuta och kroniska besvär.

Under en naprapatbehandling

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och att minska smärta. De vanligaste behandlingsmetoderna är mobilisering, manipulation, massage, töjning och naprapaten kan ibland även utföra akupunktur.

Efter besöket

Du mår oftast bättre direkt efter ditt besök, du känner dig mer rörlig och har mindre smärta. Ibland kan man dock bli lite trött och uppleva att man har ”träningsvärk”.

När man genomgått en serie naprapatbehandlingar och blivit kvitt sitt besvär så kvarstår en viktig del - att se till att besväret inte kommer tillbaka. Av det skälet kommer du som patient få råd och hjälp kring ergonomi och hur du kan träna upp din muskulatur för att undvika att besväret återkommer.

Hur många gånger behöver man få en naprapatbehandling?

Detta är väldigt individuellt och beror på vilken typ av besvär man har och hur länge man haft besväret, men tre till fem gånger är vanligt.

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka en tid!

Personlig träning hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

Vi på Optimal Fysik har mycket goda kunskaper om hur kroppen fungerar. Därför ser vi om det ligger något bakom det uppenbara problemet. ...

Under det första besöket görs en grundlig genomgång av historik och grundstatus. Därefter sätter vi upp korta och långsiktiga mål för vad du vill uppnå i framtiden.

Vi har delat in träningen i tre olika faser

1. Analys och rehabilitering
Grundliga tester och utvärderingar fastställer din fysiska, fysiologiska och mentala status. Ett specialutformat individuellt träningsprogram komponeras som optimerar effekten av träning och/eller rehabilitering. I denna fas kan med andra ord alltifrån naprapati till mental träning ingå.

2. Skräddarsytt personligt program
Ditt individuella program baseras på grundliga mätningar och analyser av din rörelseförmåga och kapacitet.

• Dina styrkor och svagheter kartläggs.
  • Träningen fokuseras på faktumet att kroppen inte är starkare än den svagaste länken.

Våra fystränare och medicinska personal coachar dig med din skräddarsydda träning, den som anpassats efter det behov eller den typ av skada eller besvär som du har.

3. Optimal träning
När behandlingen har gett resultat är det dags för en återuppbyggnad. Då flyttas rehabiliteringen från behandlingsrum till träningsyta. Där får du hjälp av en personlig tränare, eller så tränar du på egen hand eller i en grupp om fyra .

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka personlig träning!

Kiropraktorbehandling hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

Om en led inte har normal rörelseförmåga påverkar det ofta kringliggande nerver och muskler och smärta eller annat obehag kan uppstå. Genom att behandla leden förbättras både nervsystemets funktion och muskulaturens spänningstillstånd medan smärta och värk lindras.

Ryggen består av många leder mellan kotorna och det är ofta ryggen som kiropraktorn behandlar även om den upplevda smärtan inte sitter på ryggraden.

Hur går en kiropraktorbehandling till?

Besöket inleds med att vi gör en ordentlig undersökning för att förstå vad ditt besvär är och vad det beror på. Behandlingen utförs främst med händerna och en behandlingsmetod som många känner till är kiropraktisk justering. När kiropraktorer justerar en led kan gas som finns mellan lederna frigöras och på grund av tryckutjämningen kan då ett ljud, ett ”knäpp”, uppstå.

Efter kiropraktorbehandlingen

Det flesta upplever att besväret minskar redan under behandlingen. Ibland kan man uppleva en känsla som påminner om träningsvärk efter en behandling, men det är ingen fara. Efter behandling kan det vara bra att ta det lugnt någon dag, men det är olika från fall till fall.

Hur många gånger behöver man genomgå en kiropraktorbehandling?

Det är individuellt, men mellan 3-6 gånger är vanligast.

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka tid för kiropraktorbehandling!

Ultraljudsdiagnostik hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

På Optimal Fysik erbjuder vi diagnostiskt ultraljud hos en av Sveriges främsta utövare inom området. Undersökningsmetoden är mycket effe...

Undersökningsmetoden är mycket effektiv och du får ett snabbt svar på vad som kan vara orsaken till din smärta. Det gör att vi sedan kan använda oss av relevanta behandlingsmetoder och uppnå ett bra behandlingsresultat.

Undersökningen riktar sig främst mot problematik i leder, senor samt muskler.

Hur går diagnostiken med ultraljud till?

Vid muskuloskeletal ultraljudsdiagnostik används högfrekventa ljudvågor som studsar på strukturer i kroppen. Dessa ljudvågor transformeras sedan och ger en bild av de strukturer som man scannar, ungefär som ett ekolod.

Fördelarna med ultraljudsdiagnostik:

• Ger en tydlig bild i realtid av såväl mjukdelar som benvävnad.
  • Billigare än andra avbildningsmetoder.
  • Dynamiska tester kan genomföras samtidigt som vi scannar strukturen.
  • Undersökningen påverkar inte pacemaker, ferromagnetiska implantat eller andra fragment i kroppen.

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka tid!

EPI® TECHNIQUE hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

Elektrolys Perkutan Intratissiue, EPI, är en ny behandlingsmetod i Skandinavien och Optimal Fysik var först med att ta in det som behandlingsform på vår klinik i Stockholm.

Behandlingsmetoden bygger på en kombination av akupunktur och likström, och har visat sig vara särskilt effektiv vid skador i muskler och senor.

Vad innebär EPI?

Metoden tillämpas genom att det skadade området lokaliseras med hjälp av ultraljudsdiagnostik, sedan förs akupunkturnål in mot den skadade vävnaden med guidning av ultraljudet. När nålen är i det avsedda området sätter terapeuten på likströmmen vilket startar en lokal inflammatorisk process.

EPI kombineras med excentrisk träning för att optimera läkprocessen.

Metoden är väldigt säker och exakt då ingen annan vävnad än den skadade påverkas vid behandling. Detta möjliggör återbildning och läkning i den drabbade vävnaden.

Kontakta oss på Optimal Fysik för att boka tid!

Ryggskott hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

Plötsliga smärtor eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av någon påfrestning som ett lyft eller en vridning. Smärtan är oftast ofarlig men ofta påfrestande.

Att få hjälp av oss på Optimal Fysik kan ofta lindra och snabba på läkeprocessen.

Vilka symtom brukar förekomma vid ryggskott?

Många gånger kommer smärtan väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande. Men ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta som ofta ökar gradvis.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en ryggskott?

• Värme kan lindra smärtan en aning. Ta hjälp av till exempel en värmedyna, en varm dusch eller bastu.

• Ibland är kyla också lindrande, till exempel med hjälp av en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.

• Att röra sig är alltid bra eftersom blodcirkulationen kommer igång. Så om möjligt överväg promenader.

Välkommen att boka tid hos Optimal Fysik!

Nackspärr hos Optimal Fysik Kungsholmen i Stockholm

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när du vrider på huvudet. V...

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om du har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om du har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som du kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

Det är bra att röra på sig om du har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

Kontakta oss på Optimal Fysik för hjälp med din nackspärr!

Christer Söderberg

Mateja Fritz

Mateja Fritz

Telefon: 073-722 78 61

E-post: mateja@optimalfysik.se

Klinikansvarig, Leg. Sjukgymnast, Mag. Ultraljuddiagnostik, EPI® Neurofunctional Accupuncture

Gunnar Bokneberg

Johan Axelsson

Dipl. Massageterapeut

Karta - Gjörwellsgatan 12, Stockholm

• 21:14 - 07 mar, 2018 skrev:

Jag har länge haft problem med min rygg. Efter några behandlingar av Björn är ryggen nu perfekt.

• 14:42 - 05 mar, 2018 skrev:

Björn är väldigt kunnig och hjälpsam. Jag kom in med mycket besvär med min axel och har sett stora förbättringar på kort tid. Rekommenderas!

• 20:51 - 21 feb, 2018 skrev:

Superbra bemötande och hög kompetens! Blev hjälpt med mina besvär. Kan varmt rekommendera Björn! Tack!

• 14:57 - 06 jul, 2017 skrev:

De bästa i Sverige och bästa kunskapen

• 21:35 - 14 jul, 2016 skrev:

Helt enkelt se bästa!

• 12:20 - 06 jul, 2016

• 18:29 - 04 jul, 2016 skrev:

Efter att ha varit hos ett 10 tal olika naprapater/sjukgymnaster under 3 års tid så har jag äntligen hittat en som kan hjälpa mig! Så tacksam!

• 18:08 - 01 jun, 2015 skrev:

Ett mirakel! 😀

• 07:41 - 14 maj, 2015

• 21:45 - 13 maj, 2015

• Fråga ställd 15:04 05 apr 2017

Hur bokar man av ? Jag bokade till fel terapeut.

Optimal Fysik Kungsholmen svarar:

Hej! Det ska gå att boka av på webben annars kan du ringa oss på 08-6560414 så hjälper vi dig :)

• Fråga ställd 19:50 12 nov 2016

Hej,
    Gäller högkostnadskortet hos er?
    Med vänlig hälsning, Carro

Optimal Fysik Kungsholmen svarar:

Hej Carro!
    Nej, högkostnadskortet gäller inte hos oss.

MVH,
    Rebecca Stenberg