• Johan
    070-359 51 25

Lagerlöfsgatan 1, Stockholm - Visa på karta

Logo Friskvårdskollen

Kungsholmen, Stockholm

Naprapati betyder att man vill ”korrigera kroppens lidande”. Inom naprapatin finns ett helhetstänk där målsättningen med behandlingen är just att arbeta med kroppen som helhet. Man behandlar leder, muskler och andra mjukdelar för att återställa funktionen i kroppen.

Vi på Friskvårdskollen jobbar utifrån ditt problem eller besvär du söker för och skapar en arbetsdiagnos utifrån det. Diagnosen är det som styr val av behandling, men om man behöver ta det ett steg längre kan vi erbjuda en skräddarsydd kropps- och träningsprofil för just dig.

Tanken är att man utgår från din kropp och förmåga och bygger ett anpassat träningsprogram för det problem du söker för.

I dagens samhälle jobbar vi ofta under långa perioder i statiska positioner eller med monotona rörelser samt använder kroppen felaktigt vid tunga och upprepade lyft.

Naprapati kan användas i förebyggande syfte t.ex. för att undvika onödiga kostnader till följd av sjukskrivningar . Naprapati kan också tillämpas både vid kroniska och akuta besvär, bl.a. huvudvärk, höft-/knäsmärta, nackspärr, ryggskott etc.

Om du har problem och vill komma till rätta med dem är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Informationen uppdaterades 12 februari 2016 av Vården.se

Behandlingar hos Friskvårdskollen

Massage hos Friskvårdskollen i Stockholm

620 kr 40 min

Det finns olika typer av massage som en naprapat utför. Den vanligaste är klassisk massage och där använder man grepp som saxningar, knådningar, strykningar, kantningar och friktioner.

Vi utför även idrottsmassage där man är tuffare i behandlingen och vill jobba igenom trötta och slitna muskler. Målet med massagen är att bryta den onda smärtcirkeln samt att öka cirkulationen och därmed få en avslappning.

Hur är massagebehandlingen?

Behandlingen 40 minuter.

40 min

Naprapatbehandling hos Friskvårdskollen i Stockholm

620 kr

Vi rekommenderar olika typer av Naprapatbehandlingar beroende på problem. Manipulation En manipulation syftar till att återställa en i...

Vi rekommenderar olika typer av Naprapatbehandlingar beroende på problem.

Manipulation

En manipulation syftar till att återställa en inskränkt funktion i den rygg-/extremitetsled man syftar till att behandla. För att vara så specifik som möjligt använder Naprapaten sina händer för att ta ut en så liten rörelse som möjligt i de omkringliggande lederna och ger samtidigt en snabb impuls i den inskränkta leden.

Under utförandet av en manipulation befinner man sig hela tiden inom den fysiologiska gränsen för ledens rörelseutslag i alla riktningar.

Mobilisering

Mobilisering är ett alternativ till manipulation som beskrivits ovan.

Naprapaten försöker ta ut den önskade rörelsen man vill uppnå med sina händer. När man har kommit så långt man kan i den önskade rörelsen kommer terapeuten INTE att utföra en snabb impuls som ovan.

Istället får patienten vara delaktig och jobba tillbaka från den uttagna rörelsen under ett isometrisk arbete. När man jobbar isometriskt utnyttjas senspolarna i muskeln så att den ökade tonusen hämmas och man får en avslappning i muskeln.

Triggerpunkter

Myofasicala triggerpunkter är en delspänning i muskelns fibrer som kan ge lokal eller projicerande smärta.

Behandlingens mål är att lösa upp delspänningen och bryta en ond smärtcirkel. Vanligtvis anlägger man ett lokalt och specifikt tryck som får smärtan att långsamt avta.

Exempel på en vanlig triggerpunkt är den/de som sitter i kappmuskeln, men har sin smärtutbredning till nacken och pannan och uppfattas som spänningshuvudvärk.

Muskelpressur
När man är överansträngd och spänd i musklerna är muskelpressur en bra behandlingsform.

Man anlägger ett tryck över den muskel som är spänd och som man vill få att slappna av. Efter ett tag ger muskeln efter vilket ger avslappning och minskad smärta.

Stretch/muskeltöj
Målet med muskeltöj är att återfå en normal funktion och spänningstillstånd i muskeln.

Den vanligaste metoden som vi använder kallas PNF (proprioceptiv neuromuskulär facilitering). Man jobbar med muskeln och senpolens samspel för att få en avslappning och återfå full rörlighet och minskad smärta.

Muskeltöj kan utföras av Naprapaten eller av patienten själv som en hemövning efter instruktion av terapeuten.

Aktiveringsträning och rehabiliteringsträning
Aktiveringsträning syftar till att ta reda på om patienten har den funktion det ställs krav på.

Om funktionen inte är optimal vill vi få igång och aktivera muskeln innan man kan gå vidare och träna upp den.

När funktionen finns kan man skräddarsy ett träningsprogram utifrån patientens kunskap, styrka och nivå av övningar och rikta in sig på det specifika problemet.

Redcordbehandling hos Friskvårdskollen i Stockholm

625 kr 40 min

Har du en axel som aldrig blir bra? Redcord är produkten som alla pratar om, de röda banden som hänger över behandlingsbänken. Men när vi...

Har du en axel som aldrig blir bra?

Redcord är produkten som alla pratar om, de röda banden som hänger över behandlingsbänken. Men när vi ska jobba med din axel i Redcord kommer vi att jobba med en metod som heter Neurac. Det är en metod där vi kan analysera om det finns svaga länkar i tex din axel och sedan stärka och träna upp den. Det som är specifikt och är att vi kan jobba med din axel på den nivån på idag och sedan stärka upp den så det blir en balans mellan höger och vänster sida.

Vill du veta mer är du välkommen att höra av dig.

625 kr

40 min

Nackspärr hos Friskvårdskollen i Stockholm

620 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan vi på Friskvårdskollen hjälpa dig med det genom våra behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta oss!

Hälsporre hos Friskvårdskollen i Stockholm

620 kr

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Finns det några vanliga symtom?

Ett vanligt symtom är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen man går efter stillasittande. Exempelvis när man kliver upp ur sängen på morgonen. Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen. Smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Hos oss på Friskvårdskollen kan vi hjälpa dig med dina besvär kring hälsporre. Utan behandling kan det ta upp till ett år för hälsporren att försvinna.

Nedan följer exempel på egenvård för hälsporre:

• Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

• Stretching av vadmuskel. Rådgör gärna med oss för tips på bra övningar.

• Tejpning (för att ge stabilitet).

• Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Går det att förebygga en hälsporre?

Att se över sina skor är det första man kan göra. Se också till att alltid värma upp och varva ner ordentligt i samband med träning.

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Tennisarmbåge hos Friskvårdskollen i Stockholm

620 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos oss på Friskvårdskollen kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta oss för vidare information!

Karta - Lagerlöfsgatan 1, Stockholm