Trafikmedicinska enheten Kalix sjukhus, Division Länssjukvård 1

Trafikmedicinska enheten Kalix sjukhus, Division Länssjukvård 1

, Kalix

Kalix Sjukhus, Skolgatan 1, 952 82 KALIX, 95282

Trafikmedicinska enheten i Kalix tillhör Kompetenscentrum Rehabiliteringsmedicin. Vi är till för personer som behöver utredning beträffande lämplighet för fortsatt bilkörning eller körkortstillstånd vid sjukdom/skada. Vi kan även hjälpa till vid ärenden som rör bilstöd/bilanpassning. Vid bilkörning krävs det att många av människans olika funktioner fungerar och att man kan samordna dessa. Utöver fysisk förmåga att manövrera bilen krävs uppmärksamhet, förmåga att uppfatta vad som händer och finns omkring en, reaktionsförmåga, koncentration, uthållighet, att kunna göra och uppfatta flera saker samtidigt mm. Det är viktigt att en bedömning görs så att de som kör bil gör det på ett säkert sätt. Hos oss arbetar ett team bestående av arbetsterapeut, neuropsykolog och läkare. Läkare kan remittera personer till den trafikmedicinska enheten när fortsatt körkortsinnehav/körkortstillstånd bedöms tveksamt. Personer kan själva ta kontakt via egen vårdbegäran, t ex behov av intyg vid föreläggande från Transportstyrelsen.

Informationen uppdaterades 08:39 - 19 mar, 2024

Besökstider