• 08 - 501 310 70

• Måndag - Onsdag 08:00 - 17:00

4,9

Logo BRY Barnavårdscentral

Järfälla

I ljusa, fräscha lokaler på Järfällavägen 106 hittar du BRY Barnavårdscentral. Vi är en privat barnavårdscentral som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting. Vi följer dig och ditt barn fram till skolstart och alla besök hos oss är kostnadsfria.

Regelbundna hälsokontroller

Har du listat ditt barn hos oss får ni komma på regelbundna kontroller där vi följer ditt barns hälsa och utveckling. Vi följer barnhälsans basprogram som du kan läsa mer om här.

Stöd för föräldrar

Vi på BRY hjälper och stöttar dig i föräldrarollen, och kan ge dig råd och tips. Vi erbjuder även föräldragrupper där du kan utbyta tankar och erfarenheter med andra nyblivna föräldrar i området.

Vi som arbetar på BRY Barnavårdscentral

Hos oss hittar du specialistutbildade barnsjuksköterskor och distriktssköterskor. Vi har även nära samarbete med läkare, som du får träffa vid hälsokontroller.

Varmt välkomna till BRY Barnavårdscentral!

Informationen uppdaterades 06 september 2018 av Vården.se

Behandlingar hos BRY Barnavårdscentral

Barnhälsovård (BVC) hos BRY Barnavårdscentral i Järfälla

Vad kan BRY Barnavårdscentral hjälpa dig med? Vi arbetar på uppdrag av landstinget och hos oss kan du få hjälp med hälsokontroller för ba...

Vad kan BRY Barnavårdscentral hjälpa dig med?

Vi arbetar på uppdrag av landstinget och hos oss kan du få hjälp med hälsokontroller för barn från 0-6 år. Tillsammans med er som föräldrar följer vi barnets utveckling fram till skolstart och kan ge er tips och råd kring föräldrarollen och allt som rör barnets utveckling.

Vi erbjuder även föräldragrupper. Där får ni lära känna andra nyblivna föräldrar och deras barn, och har möjlighet att utbyta tankar och erfarenheter. Alla nyblivna föräldrar har dessutom möjlighet att få ett hembesök som första besök.

Vi följer barnhälsovårdens basprogram.

Personalen på BRY

På BRY Barnavårdscentral får du träffa specialistutbildade barnsköterskor och distriktssköterskor. Vi har även ett nära samarbete med läkare som ni får träffa i samband med hälsokontroller.

Varmt välkommen till oss på BRY Barnavårdscentral!

Hälsokontroll barn 0-6 år hos BRY Barnavårdscentral i Järfälla

Vad gör Barnhälsovården/BVC? Barnhälsovården gör med jämna mellanrum hälsokontroller av nyfödda och yngre barn, upp till sex års ålder. V...

Vad gör Barnhälsovården/BVC?

Barnhälsovården gör med jämna mellanrum hälsokontroller av nyfödda och yngre barn, upp till sex års ålder. Vi följer barnets utveckling fram till skolstart och ger råd till er som föräldrar.

Regelbundna hälsokontroller

Det är viktigt att göra kontroller av hur barnet växer och utvecklas, speciellt under den första månaden. Då bör barnet vägas varje eller varannan vecka. Upp till fyra månader bör man väga barnet en gång i månaden, och därefter varannan månad upp till ett års ålder. Efter det gör vi kontroller när barnet är 18 månader och sedan när barnet är tre, fyra och fem år.

Att välja BVC

Om du vill komma till oss på BRY Barnavårdscentral kan du välja att lista ditt barn hos oss. Då fyller du i en blankett för val av BVC som du lämnar till oss.

Kontakta BRY Barnavårdscentral för mer information!

Basprogram BVC hos BRY Barnavårdscentral i Järfälla

Om du har listat ditt barn hos BRY Barnavårdscentral har du tillgång till barnhälsovårdens basprogram. Vad gör BVC? Vi hjälper dig me...

Vad gör BVC?

Vi hjälper dig med hälsokontroller av barn mellan 0-6 år och ger dig råd om allt som rör barnets utveckling. Vi följer barnets utveckling fram tills dess att skolhälsovården tar över.

Vad ingår i barnhälsovårdens basprogram?

0-12 dagar: Hembesök av BVC-sjuksköterska
12 månader: Vaccination
18 månader: Utvecklingsbedömning och vaccination
3 år: Språkbedömning och hälsosamtal
4 år: Utvecklingsbedömning, syn- och hörselprövning, talscreening
5-5½ år: Utvecklingsbedömning av sjuksköterska, synprövning, vaccin och sammanfattande samtal av BVC-tiden

Kontakta oss på BRY Barnavårdscentral om du undrar något kring basprogrammet!

Föräldragrupper hos BRY Barnavårdscentral i Järfälla

Välkommen till BRY Barnavårdscentrals föräldragrupper! Hos oss är ni som nyblivna föräldrar välkomna att delta i en föräldragrupp under b...

Välkommen till BRY Barnavårdscentrals föräldragrupper!

Hos oss är ni som nyblivna föräldrar välkomna att delta i en föräldragrupp under barnets första år. Här får ni möjlighet att utbyta tankar och erfarenheter, och det är ett bra sätt att träffa andra föräldrar i området.

Innehållet i föräldragruppen kan ni som föräldrar bestämma tillsammans. Ämnen som tas upp kan till exempel vara amning, sömn, barnsäkerhet, infektioner och relationer och gränssättning.

Varmt välkommen till BRY Barnavårdscentral!

Vaccination barn hos BRY Barnavårdscentral i Järfälla

Hos BRY Barnavårdscentral erbjuder vi vaccin till barn enligt det svenska barnvaccinationsprogrammet. Syftet är att skydda barnet från sjukdomar och att förebygga smitta.

När genomförs vaccinationerna?

Vaccinationerna i programmet görs från det att barnet är nyfött tills dess att det fyller 16 år. Några av vaccinerna måste ges flera gånger för att ge ett långvarigt skydd och kan ibland ges tillsammans med andra vaccin i samma spruta.

Vilka vaccin ingår i barnvaccinationsprogrammet?

Hos BRY vaccinerar vi tills barnet är 6 år. För barn födda 2002 eller senare ingår följande i programmet:

3 månader: Difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib. Dessa vaccin ges som en kombinationsspruta, d.v.s. i en och samma spruta. Vid samma tillfälle får barnet även en spruta med vaccin mot pneumokocker.

5 månader: Andra vaccinering med kombinationsspruta mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib. Vid samma tillfälle får barnet även en andra spruta med vaccin mot pneumokocker.

12 månader: Vid ett års ålder får barnet den tredje kombinationssprutan mot difteri, stelkramp, kikhosta, polio och Haemophilus influenzae typ b, Hib, samt tredje dosen med vaccin mot pneumokocker.

18 månader: Vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund som en kombinationsspruta, d.v.s. i en och samma spruta.

5-6 år: Fjärde sprutan mot difteri, stelkramp, kikhosta och polio.

För barn som är födda 1 mars 2014 eller senare ingår även vaccination mot rotavirus. Det är ett oralt vaccin som ges via munnen tidigast vid 6 veckors ålder.

Ska ni åka utomlands?

Om ni ska åka utomlands kan ditt barn behöva andra vaccinationer, utanför vaccinationsprogrammet. Ni bör därför kontakta en vaccinationsmottagning för mer information och vaccinering om ni planerar en resa.

Det är också viktigt att ni meddelar oss på BVC om barnet fått vaccinationer utanför vaccinationsprogrammet, då det finns särskilda rekommendationer kring kombination och intervall mellan olika vacciner.

Välkommen till BRY Barnavårdscentral!

Karta - Järfällavägen 106, Järfälla

4,9

• 13:54 - 03 okt, 2018 skrev:

Mysiga och fräscha lokaler! Trevlig och kunnig personal

• 13:51 - 03 okt, 2018 skrev:

Superfina lokaler, förtroendeingivande personal och ett givet förstahandsval!