LSS Råd och Stöd Luleå

Om LSS Råd och Stöd Luleå

LSS, Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade 9§ är en rättighetslag som gäller för personer med omfattande och varaktiga funktionshinder så att de får den hjälp de behöver i det dagliga livet och att de kan påverka vilket stöd och vilken service de får. Målet är att få möjlighet att leva som andra med ett fungerande vardagsliv, god livskvalitet och delaktighet i samhället. LSS Råd och Stöd verksamhet i Norrbotten består av fyra team placerad på fem orter i länet. Varje team består av flera yrkesgrupper; socionom, arbetsterapeut, fysioterapeut och administratör. Teamen kompletteras av länsgemensamma resurser; sjuksköterska, psykolog och läkare. Råd och Stöd kan exempelvis innebära att du får mer kunskap om vad funktionshindret innebär och får veta vad samhället kan erbjuda för att underlätta din livssituation. Din situation och ditt behov av hjälp är utgångspunkten för insatsen Råd och Stöd.

Ej angivet Växelnummer
Köpmangatan 37, 972 33 Luleå - visa på karta