BUP Start, Lövhaga, Västerås
mental health

BUP Start

, Västerås

Rosenfinksgatan 12, Västerås, 72189 Lövhaga, Västerås

Den 1 mars 2024 öppnar EVI: En väg in för barn och unga med psykisk ohälsa Barn och ungdomar under 18 år med psykisk ohälsa, till exempel nedstämdhet/depression, oro/ångest och svårigheter att hantera känslor och relationer till andra och med svårigheter att fokusera och koncentrera sig söker i första hand kontakt med "En Väg In" (EVI) på Barn- och Ungdomshälsan. Om "En Väg In" (EVI) på Barn- och Ungdomshälsan därefter bedömer att ditt barn bör ha en kontakt inom Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP), skickar de en remiss till oss på BUP. BUP utreder, behandlar och ger stöd till barn och ungdomar under 18 år med allvarlig psykisk ohälsa. Första besök på BUP är som regel på nybesöksenheten BUP-start, en länsövergripande mottagning placerad på Lövhaga i Västerås. Dit kommer man på remiss.
Vi strävar efter att erbjuda nybesök på BUP-start så fort som möjligt. Tyvärr klarar vi inte alltid att erbjuda en första tid inom 30 dagar men vi gör alltid en medicinsk prioritering så att de med allra störst behov får tid snabbt medan övriga dessvärre kan behöva vänta lite. Vi arbetar med barnens och ungdomarnas behov i fokus. Arbetet utgår från evidensbaserade metoder som har visat sig fungera inom barnpsykiatri. All personal arbetar under sekretess och har därmed tystnadsplikt. Samverkan med barn- och ungdomskliniken och barn- och ungdomshabiliteringen samt skola, förskola och socialtjänstens familjeenheter i kommunerna är en viktig del av BUP:s arbete. Besök hos oss är kostnadsfria men uteblir man från ett bokat besök utan att höra av sig debiteras det, likaså debiteras för sent avbokade besök.

Informationen uppdaterades 09:39 - 29 feb, 2024

Psykiatri, barn och ungdom