Habiliteringscentrum Västerås

Om Habiliteringscentrum Västerås

Habiliteringscentrum erbjuder stöd och behandling till barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning, autism eller medfödda, omfattande och bestående rörelsenedsättningar. Till vuxna med förvärvad hjärnskada erbjuds stöd kring kommunikation och kognition. Habiliteringscentrums synenhet erbjuder stöd och behandling till personer med omfattande och bestående synnedsättning.

Stödet är till för att underlätta vardagen och främja utvecklingen av bästa möjliga funktionsförmåga.

Habiliteringscentrum har mottagning i Fagersta, Köping och Västerås. Vilken mottagning du får insatser ifrån beror på vilken kommun du bor i.

Habiliteringscentrum Västerås ger stöd och behandling till dig som bor i Västerås och Sala kommun. I Västerås finns:
Enheten för utvecklingsstörning
Enheten för rörelsehinder
Enheten för neuropsykiatri
Habiliteringscentrums synenhet (Synenheten ligger i Västerås men ger insatser till hela länet och har även mottagning i Fagersta och Köping)

Västmanlands sjukhus Västerås, Västerås - visa på karta
Du behöver remiss för besök hos oss. Det vanligaste är att din läkare skickar en remiss till oss. Du kan också själv ansöka, det kallas egen vårdbegäran. Du kan göra en egen vårdbegäran via 1177 Vårdguidens e-tjänster eller skicka in en pappersblankett som du hittar under Egen vårdbegäran. Till ansökan ska läkarintyg och psykologutlåtande bifogas.