Ivar Vidfamnes gata 2, Hägersten - Visa på karta

• Onsdag - Fredag 08:00 - 17:00

4,9

Logo Mälarvikens Naprapater

Hägersten-Liljeholmen, Stockholm

Varmt välkommen till Mälarvikens Naprapater!

Hos Mälarvikens Naprapater kan du få hjälp med akuta och kroniska besvär som uppkommit i rörelseapparaten. Vårt mål är att varje individ ska känna sig väl omhändertagen och få ett professionellt bemötande. Vi kan till exempel behandla:

• Ryggskott
  • Nackspärr
  • Diskbråck
  • Tennisarmbåge
  • Axelbesvär
  • Hälsporre/plantarfascit
  • Idrottsskador

Naprapati betyder "att korrigera orsak till smärta" och innebär att undersöka, diagnostisera, behandla och rehabilitera smärttillstånd och nedsatt funktion i hela det neuromuskuloskeletala systemet.

Vi är legitimerade naprapater

Vi som driver Mälarvikens Naprapater, Endre Andersen och Sara Ljusterfors, är legitimerade naprapater och har lång erfarenhet inom yrket. Mottagningen ligger i samma lokaler som Aspuddens sport och rehab. Vi driver även två kliniker i Norge, en timme söder om Oslo sedan 2007. Vi erbjuder också företagshälsovård genom förebyggande naprapatbehandlingar, träning och ergonomi.

Varmt välkommen att boka en tid hos oss!

Informationen uppdaterades 04 oktober 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Mälarvikens Naprapater

Naprapatbehandling hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Hur går en naprapatbehandling till? Vid ett besök hos oss gör någon av våra legitimerade naprapater en grundlig undersökning av muskler, ...

Hur går en naprapatbehandling till?

Vid ett besök hos oss gör någon av våra legitimerade naprapater en grundlig undersökning av muskler, leder och nervsystem för att hitta orsaken till dina besvär och kunna ställa en diagnos.

Därefter behandlas detta genom justering av stela leder (manipulation/mobilisering), triggerpunktsbehandling med pressur eller akupunkturnålar, massage, stretching och/eller andra behandlingstekniker.

Vi ger alltid rådgivning angående ergonomi och träning for att förhindra att besvären återkommer. Vi skräddarsyr ett individanpassad träningsprogram efter dina behov där grundprincipen är att skapa en god balans mellan styrka och rörlighet.

Kontakta oss på Mälarvikens Naprapater för att boka en tid!

Diskbråck hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Hos oss på Mälarvikens Naprapater kan vi hjälpa dig som fått diskbråck genom att minska smärtan och få tillbaka musklerna samt ledarnas normala rörlighet och funktion.

Vad innebär diskbråck?

Vid diskbråck har en disk som ligger mellan ryggradens kotor brustit och buktar in mot ryggradskanalen. Det är vanligt och gör oftast inte ont, men om disken trycker mot ryggmärgen eller nervrötterna kan det hända att du får ont i ryggen eller ischias.

Smärtan kan komma mycket snabbt eller utvecklas under en längre tid. Diskbråck är vanligast att få i ländryggen men kan uppstå i hela ryggen.

Det är oklart vad som orsakar diskbråck men det är större risk att få diskbråck om någon i släkten har det.

Kontakta oss för att boka en tid för behandling av diskbråck!

Ryggskott hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfrestning såsom ett lyft eller en vridning. Smärtan är oftast ofarlig men kan vara påfrestande. Att få hjälp bidrar till att lindra och snabba på läkeprocessen.

Vilka symtom brukar förekomma?

Många gånger kommer smärtan väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande. Ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta, och då ökar oftast smärtan gradvis.

Vad kan jag själv göra om jag har fått ryggskott?

• Värme kan lindra smärtan en aning. Ta hjälp av till exempel en värmedyna, en varm dusch eller bastu.
  • Kyla kan också vara lindrande, använd exempelvis en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.
  • Att röra sig är alltid bra. Blodcirkulationen kommer då igång vilket är bra för hela kroppen. Så om möjligt överväg promenader.

Kontakta oss på Mälarvikens Naprapater för att få hjälp med ditt ryggskott!

Nackspärr hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när du vrider på huvudet. Va...

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om du har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om du har gjort en allt förhastad rörelse med nacken.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en värmd vetesäck. En varm dusch kan också göra nacken gott.
  • Det är bra att röra på sig om du har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

Kontakta oss på Mälarvikens Naprapater för att behandla din nackspärr!

Tennisarmbåge hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Vad är tennisarmbåge? Tennisarmbåge uppstår av en överbelastning i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ov...

Vad är tennisarmbåge?

Tennisarmbåge uppstår av en överbelastning i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, det beror lite på armens och handens position.

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom förekommer vid tennisarmbåge?

Vanliga symtom för tennisarmbåge är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Du är också stel och har minskad kraft i armen, och kan känna dig begränsad i dina arbetssysslor på grund av smärtan.

Välkommen att boka en tid hos Mälarvikens Naprapater för behandling!

Dry needling hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Hos oss på Mälarvikens Naprapater erbjuder vi dry needling som behandlingsform vid en naprapatbehandling. Vad är dry needling? Dry nee...

Vad är dry needling?

Dry needling är en effektiv behandlingsmetod där akupunkturnålar används för att komma åt triggerpunkter och spända stråk i musklerna.

Tekniken används ofta i kombination med andra behandlingsmetoder och har visat sig vara mycket effektivt vid besvär såsom tennisarmbåge, hälsporre, löparknä och axelbesvär.

Varmt välkommen att boka en tid hos oss!

Axelbesvär hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Hos oss på Mälarvikens Naprapater kan vi hjälpa dig som har olika typer av besvär med dina axlar. Smärta i axeln kan begränsa din rörlighet och ge problem i ditt vardagliga liv, därför är det viktigt att behandla.

Smärtan från axelbesvär kan stråla ut i armen

Axelproblem är vanliga och smärtan kan ha många olika orsaker. Besvären kan sitta i själva axeln eller stråla ut i armen. Axelbesvär kan vara komplicerade eftersom många andra besvär kan påminna om det, exempelvis besvär från nacke.

Kontakta oss för att boka en tid!

Idrottsskador hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

Hos Mälarvikens Naprapater hjälper vi dig med bedömning, behandling och rehabilitering av idrottsskador. Vi arbetar utifrån din idrott, din träningsnivå och din ambition för att hitta en individuell lösning.

Kontakta oss för att boka tid för behandling!

Hälsporre/plantarfascit hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

fr. 500 kr Student/Pensionär 500 kr, Övriga 600 kr

En hälsporre frambringas av en överbelastning av bindvävsstrukturer i hålfoten. Denna bindväv utgör ett viktigt stöd för foten då den belastas när vi står, går och springer.

Vanliga symtom på hälsporre/plantarfascit

Ett vanligt symtom vid hälsporre är känslan av smärta och ömhet i hälen i de första stegen du går efter stillasittande. Till exempel när du kliver upp ur sängen på morgonen.

Smärtan känns ofta under eller på insidan av hälen, och smärtans styrka kan variera från lättare obehag till kraftigt brännande.

Egenvård vid hälsporre

Se till att du har ett par ordentliga skor som passar dina fötter. Det finns en speciellt utformad hälkopp att lägga i skorna som trycker ihop fettkudden under hälen vilket kan ge avlastning.

Undvik träningsformer som löpning och längre promenader, framförallt på hårt underlag. Ersätt istället den träningen med cykling och simning där hälen inte utsätts för belastning.

Kontakta oss på Mälarvikens Naprapater för att få hjälp med hälsporre!

Företagshälsovård hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

Vi kan hjälpa ditt företag att minska sjukfrånvaron med olika förebyggande behandlingsmetoder. Du som arbetsgivare kan göra avdrag för ko...

Du som arbetsgivare kan göra avdrag för kostnader för förebyggande naprapatbehandling.

Vad kan vi bidra med?

• Hitta orsaken till samt behandla belastningsskador och andra besvär.
  • Ha ergonomisk genomgång av arbetsplatsen och informera om förebyggande åtgärder.
  • Ge övningar och råd om träning.

Varför bör mitt företag ta hjälp av en naprapat?

Muskel- och ledbesvär är den vanligaste orsaken till sjukskrivning på arbetsplatsen. Naprapatbehandlingar gör det möjligt att komma snabbare tillbaka till arbetslivet efter en sjukskrivning. (Källa: Björnstudien)

Genom ett gott samarbete kan vi lägga upp åtgärdsprogram som hjälper anställda tillbaka till arbetet och vardagen. Vi skräddarsyr förslag så att de passar just ert företag.

Anpassning av iläggssulor hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

På Mälarvikens Naprapater erbjuder vi anpassning av iläggssulor hos Endre Andersen. Vi undersöker dina fötter, ger övningar för att stärka fotstabiliteten samt anpassar med sulor om det är nödvändigt.

Anpassning av iläggssulor

Fotställningen kan ha en stor påverkan på belastningen av din kropp. Upp till 80 % har en eller annan form av felställning i foten. Plantarfascit, hälsporre, hälsenebesvär, benhinneinflammation och hallux valgus är vanliga diagnoser som är lokaliserade till underben och fot, bland annat på grund av överpronation av fötterna.

Sulorna ger en bättre kontakt med underlaget, stabiliserar fötterna, omfördelar vikt och korrigerar kroppshållningen.

Naprapatbehandling för gravida hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

600 kr

Vad är en gravidbehandling? Hos oss på Mälarvikens Naprapater kan du som är gravid få naprapatbehandling. Behandlingen utförs från vecka ...

Vad är en gravidbehandling?

Hos oss på Mälarvikens Naprapater kan du som är gravid få naprapatbehandling. Behandlingen utförs från vecka 15 och framåt. Gravidbehandling är en mycket framgångsrik metod som syftar till att minska smärta och värk i till exempel nacke, bröstrygg eller bäcken under din graviditet.

Hur går behandlingen till?

Vid första tillfället av naprapatbehandlingen går vi igenom kroppen för att sedan kunna lägga upp en individuell behandlingsplan tillsammans med dig. Antal behandlingstillfällen är olika, det beror helt på hur din smärtproblematik ser ut. Vi kan även ge dig råd och tips på vilken träning/motion som passar just dig.

Välkommen att boka en tid hos Mälarvikens Naprapater!

Träning efter graviditet hos Mälarvikens Naprapater i Hägersten

600 kr

Träning efter graviditeten Vill du börja träna på ett säkert sätt efter din graviditet? Efter förlossningen får många kvinnor ont i rygge...

Träning efter graviditeten

Vill du börja träna på ett säkert sätt efter din graviditet? Efter förlossningen får många kvinnor ont i ryggen på grund av att magmusklerna inte ger det stödet dem har gjort tidigare. Det beror på att de har varit separerade under en längre tid.

Hur kan Mälarvikens Naprapater hjälpa dig?

Vi kan hjälpa dig genom att kontrollera om dina magmuskler gått ihop eller om det finns en diastas kvar (magmuskeldelning). Utifrån dina individuella behov jobbar vi sedan med lätta övningar för att få kontroll på djup magmuskulatur och stegrar sedan upp programmet allteftersom så att du ska kunna träna smärtfritt och tryggt på den nivå du vill.

Våra naprapater har mångårig erfarenhet av att behandla nyblivna mammor och mammor som många år efter förlossning har besvär med rygg och nacke.

Välkommen att kontakta oss på Mälarvikens Naprapater!

Endre Andersen

Endre Andersen

leg. Naprapat

Endre Andersen har inriktat sig på kroppens biomekaniska och funktionella helhet och jobbar utifrån att den optimala kroppen ska röra sig ohämmat med full funktion i alla delar. Han ett stort intresse och erfarenhet av fotboll-och idrottsrelaterade skador.

Vidareutbildad inom dry needling samt fotens anatomi och biomekanik med anpassning av inläggsulor. Utöver detta har han många års behandlingserfarenhet av traditionella smärttillstånd i rörelseapparaten.

Sara Ljusterfors

Sara Ljusterfors

leg. Naprapat

Sara Ljusterfors har mångårig erfarenhet av behandling av arbets- och vardagsrelaterade besvär samt idrottsskador. Hon har inriktat sig på träning av kroppens kärnmuskulatur (bålstabilitet) och vikten av en stark och fungerande sådan för god funktion och styrka i både vardagslivet och idrottandet.

Hon har utöver detta jobbat en hel del med stötvågsbehandlingar samt vidareutbildat sig inom dry needling – “triggerpunktsbehandling med nålar”.

Karta - Ivar Vidfamnes gata 2, Hägersten

4,9

• 10:29 - 17 apr, 2018 skrev:

De har koll på hur kroppen hänger i samman och ger alltid en perfekt balanserad behandling.

• 09:05 - 17 apr, 2018 skrev:

De är pålitliga, kunniga och engagerade. De hjälpte mig med mina besvär.

• 12:48 - 28 sep, 2017 skrev:

Bra helhetsintryck och behandling

• 15:39 - 12 jun, 2017

• 08:30 - 11 jun, 2017 skrev:

Får behandling av min rygg då jag har början till diskbråck . Bra övningar och han går noggrant igenom kroppen och förklarar vad som är del och vad som behöver göras. Har provat flera naprapater och Endre tillhör de bästa

• 12:51 - 05 jun, 2017 skrev:

• 09:12 - 14 mar, 2017 skrev:

Erica brandt

• 16:24 - 09 mar, 2017

• 11:56 - 08 mar, 2017 skrev:

Jättebra, lika nöjd varje gång. Längtar tills nästa gång!

• 11:55 - 08 mar, 2017

• 16:08 - 03 mar, 2017 skrev:

Duktig och kunnig. Trevligt bemötande

• 16:06 - 03 mar, 2017 skrev:

Suveränt & bra!

• 12:43 - 01 mar, 2017 skrev:

Vi är jätte nöjda!

• 12:40 - 01 mar, 2017 skrev:

Ni gör ett fantastiskt jobb, och är mycket duktiga med mycket bra kunskap.

• 12:37 - 01 mar, 2017

• 10:56 - 28 feb, 2017 skrev:

Endre är fantastiskt kompetent och jag får alltid bra resultat av hans behandlingar.

• 10:45 - 28 feb, 2017 skrev:

Vårt företag har anlitat dem och de kommer regelbundet till vårt kontor. Mycket uppskattat.

• 09:32 - 22 feb, 2017 skrev:

Väldig kunnig och kund fokuserad. Bra justering av kroppen.

• 09:23 - 22 feb, 2017 skrev:

Vänligt och kompetent bemötande

• 15:37 - 21 feb, 2017 skrev:

Mycket nöjd, fantastiskt bemötande och behandlingar

• 16:52 - 14 feb, 2017

• 11:03 - 14 feb, 2017 skrev:

Mycket bra rekomendera as!

• 10:29 - 14 feb, 2017

3,8