Fruängsgången 2

Yrsel

Vaxproppar

Nästäppa

Snarkningar

Fruängens Öron-, Näsa- och Halsmottagning är en specialistläkarmottagning inom öron-, näsa- och halssjukdomar.

Mitt i Fruängens Centrum

Mottagningen finns i nyrenoverade och fräscha lokaler, lättillgängligt intill Fruängens Centrum och tunnelbana, i ett läkarhus där det finns flera andra specialiteter. Dessutom ligger den bredvid Fruängens Vårdcentral.

Vårt team

På mottagningen jobbar en öron-, näs- och halsspecialist, överläkare Dr Samir Alkhali som också är verksamhetschefen, samt en sjuksköterska och en audionom.

Från och med 1 januari 2021 behöver du som vill boka ett nybesök hos oss ha remiss från din vårdcentral eller annan vårdgivare. För återbesök behövs ingen remiss.

Mottagningen är ansluten till Stockholms Läns Landsting och hos oss betalar du gällande patienttaxa.

Medicinsk och/eller kirurgisk behandling

Sjukdomar inom öron, näsa och halsområdet kan behandlas medicinskt och/eller kirurgiskt beroende på vilket sjukdomstillstånd du söker för. Som patient får du tillfälle att diskutera med doktorn de alternativ som finns för dig.

Regler för avbokning och ombokning

Avbokning/ombokning ska ske senast 24 timmar före den inbokade tiden på en helgfri vardag. SMS är en ogiltig metod för att avboka eller omboka - du behöver ringa till mottagningen om du inte kan komma på din bokade tid. Uteblivet besök och sent återbud debiteras, även om besöket gäller barn under 18, äldre över 85 eller om du har frikort.

Informationen uppdaterades 10:01 - 5 okt, 2023

Dr Samir Alkhali

Rana

Athra

22 dec, 2023

Han e så duktig 2 veckor var jag sjuk o inga viste vad det e på akut o vc Men jag gick till dr alkhali o han hjälpte mig direkt Tack så mkt

16 nov, 2023

Jag blev remitterad av vårdcentralen till Dr. Samir Alkhali. Det var väldigt smidigt att få en tid då mitt läge var akut. Doktor Samir förstod mitt problem utan att jag behövde förklara så mycket. Jag kommer att fortsätta dit vid behov utan tvekan.

16 nov, 2023

Har varit patient i flera år hos Dr. Samir. Jag litar på Dr. Samir och han är mycket trevlig och snäll och är en bra lyssnare. En läkare med gott samvete och jag kommer alltid vara hos Dr. Samir patient. Mycket trevliga personal också.

16 nov, 2023

Dr Samir är bland dom bästa läkarna jag har varit hos. Väldigt lugn och har viljan att förstå patienten och bidrar till en väldigt lugn miljö på mottagningen. Vilket fick mig att känna mig bekväm vid besöket. Även personalen var väldigt snälla och hjälpsamma. Jag rekommenderar denna mottagning starkt för er som behöver denna typ vård.

16 nov, 2023

Min dotter fick remiss skickad till Dr. Samir Alkhali. Vi har inte fått den hjälpen hos någon annan vårdenhet, men hos Dr. Samir Alkhali fick vi rätt hjälp och vi kommer fortsätta gå dit. Tacksam för att det finns sån bra läkare som jobbar från hjärtat och har samvetet på rätt plats.

Fråga ställd 20:49 - 13 dec, 2019

Hej. Jag har fått knölar i munnen och halsen som inte går över. Jag var i Älvsjö halsklinik i somras han tittade i halsen men inte i munnen, Han kunde inte hitta något i halsen. Men jag känner att det är något som inte ska vara där. Jag har känt av det i över ett år. Dom tog bort köldkörteln för tretio år sedan ett år senare kom en ny knöl i halsen som läkaren tog bort. Det känns att en knöl är på gång på samma ställe. Är det något som ni kan titta på? Hälsningar Kjell

ÖNH-mottagningen Fruängens Läkarhus svarar:

Hej Kjell Vi kan visst titta i munnen. Det är dock svårt att, endast ur beskrivningen, veta vad dessa "knölar" är och om det finns något samband med sköldkörteln och/eller dess tidigare borttagna knölar. Man behöver först göra en anamnes-tagning, undersökning och bedömning och utifrån dessa och vid befintliga besvär ta ställning till om knölarna behöver åtgärdas och i så fall hur de ska åtgärdas. Mvh. Samir Alkhali

Fråga ställd 11:54 - 31 okt, 2019

Hej utför ni kontroll,hörseltest och ev scanning av barns öron ? Har en son på 16 månader och inte nöjd med föregående hörseltest mm, de säger bara att det är ” vatten” bakom membranet ,skyller på det istället för tar oss oroliga föräldrar på allvar, mvh danne

ÖNH-mottagningen Fruängens Läkarhus svarar:

Hej Danne Vi på Fruängens ÖNH-mottagning utför givetvis bl.a. undersökningar/ och kontroller av barns öron, tympanogram (tryckmätning av mellanöronen), samt har möjlighet till "screening" av barns hörsel (hörselscreening görs i så fall vid ett separat tillfälle). Om orsaken bakom en hörselnedsättning är kvarstående vätska innanför trumhinnan så kan vi remittera vidare för insättning av plaströr om indikation till detta föreligger. Hoppas att ni har fått ett tillfredsställande svar. Mvh. Samir Alkhali

Fråga ställd 11:32 - 30 aug, 2019

Hej! Jag undrar ifall ni enbart spolar vaxproppar eller om ni också har möjlighet att plocka ut dem som hört att man också kan göra? Tycker nämligen det är väldigt obehagligt att spola.

ÖNH-mottagningen Fruängens Läkarhus svarar:

Hej Vaxproppar i hörselgångarna kan behandlas/avlägsnas på olika sätt. Man kan spola ut dem med vatten (vilket oftast görs på vårdcentralen), suga ut dem med sugapparat (vilket är den vanligaste metoden hos oss), och att peta bort eller plocka bort dem i vissa fall. Vi har dock möjlighet till alla dessa metoder. Hoppas att ni har fått ett tillfredsställande svar. Mvh. ÖNH-specialist, Samir Alkhali

Fråga ställd 12:10 - 6 maj, 2019

Jag behöver ett kvitto från 24/4 öron näsa hals Med vänlig hälsning, Torgny petersson

ÖNH-mottagningen Fruängens Läkarhus svarar:

Hej Torgny Det går att skriva ut en kvittokopia i efterhand. Du är välkommen till oss på mottagningen för att hämta en kvittokopia. Vi varken postar eller mailar dokument med personuppgifter. Med vänliga hälsningar Samir Alkhali

Fråga ställd 20:54 - 18 jan, 2018

Hej om man har kroniskt nässtäppa, kan man då operera nässmusslorna? får man bra effekt efteråt ? hur funkar det. jag har nässtäppt några månader och nässprayer hjäplte inte.

ÖNH-mottagningen Fruängens Läkarhus svarar:

Hej Lina Nästäppa kan ha olika orsaker; bl.a. allergi, överkänslighet, sned nässkiljevägg, polyper ...mf. Om man har en kronisk nästäppa behöver man först undersöka näsa för att kartlägga de faktorer som ligger bakom. En del av nästäppepatienter blir hjälpta av långvarig behandling med så kallade kortisonsprayer. Men om man har svullna näsmusslor som inte svarat på konservativa behandlingar kan man givetvis övergå till att operera näsnusslorna genom att framför allt etsa/bränna dem i lokalbedövning med elektrokirurgisk metod och det brukar hjälpa dem flesta av patienterna som har denna typ av nästäppa. Hoppas du har fått ett tillfredsställande svar. Ha det bra. Mvh. Samir Alkhali. ÖNH-specialist

Besöksadress

Fruängsgången 2