Vällingby Läkarhus, Indalsbacken 1

Vaccination TBE

Vaccination mot bältros

Vaccinationsgruppen är ett familjeföretag som funnits i 36 år och som erbjuder vaccinationer inom alla områden, oavsett om du vill fylla på grundskyddet, ska ut och resa eller om du vill skydda dig mot influensa, livmoderhalscancer eller kanske TBE.

Vaccinationsgruppen kan även vägleda dig med en vaccinationsguide som ger dig en fingervisning om vilka vacciner du behöver för ett visst resmål.

Var ligger Vaccinationsgruppen Vällingby?

Sedan ett antal år tillbaka sitter de i Vällingby Läkarhus nybyggda och fräscha lokaler, i samma byggnad som Apoteket.

Vaccinationsbuss (mobila vaccinationer)

Under våren och sommaren åker de runt i länet med sina bussar och vaccinerar mot TBE i samarbete med ICA och IKEA.

Informationen uppdaterades 15:27 - 5 apr, 2024

2 maj, 2023

Nöjd

12 feb, 2022

Vaccinatören spritade inte området innan hon sprutade in vaccinet. Det borde de lära sig att göra för att minska den lokala infektionsrisken.

14 feb, 2022 Vaccinationsgruppen Vällingby svarade:

Hej Sara, Hygienrutinerna på våra mottagningar följer FHMs rekommendationer och framförallt sådana som är specifika för vaccinationer. Behovet av sterilitet när man vaccinerar är inte alls på samma nivå som när man opererar eller tar ett blodprov. Det beror på att man injicerar vaccinet in i en muskel och inte i en ven. Det som är viktigt är att föremålet som penetrerar huden och tränger in i muskeln är sterilt, vilket våra engångsnålar naturligtvis är. Förutsatt att personen som kommer in inte är täckt av gyttja så föreligger det således ingen lokal infektionsrisk. Mvh Peter Gutniak

5 jan, 2022

Mkt trevlig personal och har rekommenderat stället till nära och kära

20 dec, 2021

Fantastiskt fint bemötande och alltid lika hjälpsamma.

16 dec, 2021

3:e dos Covidvaccination, kanonsmidigt, ingen väntetid!

16 dec, 2021 Vaccinationsgruppen Vällingby svarade:

Hej Ulrika, Vad glada vi blir över att du är nöjd och att du har fått din tredje dos :) Allt gott! Ida, sjuksköterska

Fråga ställd 10:37 - 3 dec, 2019

Måste man boka tid? Eller har ni även drop-in?

Vaccinationsgruppen Vällingby svarar:

Hej, Vi har drop-in som gäller under hela våra öppettider. MVH Maria Thelin Vaccinationsgruppen

Fråga ställd 11:21 - 30 nov, 2019

ger ni vaccinet mot meningokocker (Menveo) i så fall, hur mycket kostar det?

Vaccinationsgruppen Vällingby svarar:

Hej Samina! Vi ger vaccination mot meningokocker typ ACWY (Menveo) och även typ B. Priset för vaccin mot ACWY: 730kr. En dos behövs för att erhålla skydd. Pris för typ B vaccin 1400kr/dos, 2st behövs för att erhålla skydd. Dessa tar men med en månads mellanrum. Välkommen in till en av våra mottagningar för rådgivning! Mvh Jesper Vaccinationsgruppen AB

Fråga ställd 06:42 - 2 jul, 2019

Mitt barnbarn är 14 månader - är vaccination mot TBE lämpligt? Eller är hon för liten? Ev. risker?

Vaccinationsgruppen Vällingby svarar:

Hej Annika, Gränsen för att vaccinera barn mot TBE är 12 månader och rent åldersmässigt är det därför fullt lämpligt. Befinner sig barnet i ett riskområde, exempelvis någonstans i Mälardalen eller kring Stockholm, så är risken att drabbas av TBE betydligt högre jämfört med risken att drabbas av allvarliga biverkningar av vaccinet. De relativt vanliga biverkningar som finns är feber, huvudvärk och sjukdomskänsla som oftast går fort. Förekomsten för dessa är någonstans mellan 1/10 och 1/100. Utöver detta blir fler än 1/10 ömma lokalt vid instickningsstället. Om du undrar något mer eller känner att du inte fick tillräckligt med svar så mer än välkommen att ringa till vår mottagning på 08-5000 33 00. Med vänliga hälsningar, Andreas, läkarassisten på Vaccinationsgruppen

Fråga ställd 12:59 - 12 dec, 2017

Har ni fått in Pneumovax i Vällingby?

Vaccinationsgruppen Vällingby svarar:

Hej! Ja det finns Pneumovax i Vällingby. Med vänlig hälsning Sofia Sjuksköterska

Fråga ställd 11:33 - 17 nov, 2017

Är 63 år vill vaccineras mot influensa phur kan beställa tid

Vaccinationsgruppen Vällingby svarar:

hej, Om du vill boka en tid för vaccination gör du det på www.sticka.se Med vänlig hälsning Lina Vaccinationsgruppen

(Lunchstängt kl 12-13)

(Lunchstängt kl 12-12:30)

Avvikande öppettider kan förekomma. Du hittar alltid aktuella tider på vår hemsida.