Carlanderska

Carlandersparken 1, Göteborg

Carlanderska

Välkommen till Carlanderska – möjligheternas sjukhus!

Vi är en del av sjukvårdsutbudet i Västra Götaland. Därför har vi en nära samverkan med den offentliga vården såväl som med försäkringsbolag, enskilda företag och privatpersoner.

Verksamheten vid Carlanderska utförs av ett flertal vårdgivare i samspel. Stiftelsen består av följande operativa enheter: Operation-Vårdavdelning, Röntgen, Vårdcentral Carlanderska/BVC, Kirurg- och ortopedkliniken, Medicinkliniken, Vårdval Rehab och Forskningsenheten. Samarbetspartners inom huset uppgår till ett tiotal olika mottagningar.

Våra verksamheter:

Specialistläkare

Vi har ett stort antal specialistläkare knutna till oss; alla med gedigen erfarenhet och med en bredd som ger oss möjlighet att upprätthålla vår ambition om det kompletta sjukhuset med väl fungerande vårdkedjor under ett och samma tak.

Historien bakom Carlanderska

Carlanderska sjukhemmet byggdes 1927 efter ritningar av arkitekten Arvid Bjerke. Ursprunget var en donation till Göteborgs stadsfullmäktige på 750.000 kronor från två familjer Carlander (John Christofer med hustru Isabella samt Axel med hustru Hedvig).

Pengarna skänktes till uppförandet av ett privat sjukhem i Göteborg och skulle motsvara Sophiahemmet i Stockholm.

Idag är Carlanderska ett modernt sjukhus med ett stort utbud inom de flesta specialiteter.

Välkommen till Carlanderska – möjligheternas sjukhus!

Informationen uppdaterades 11:02 - 12 okt, 2023

17 maj, 2023

Skräp! Rekommenderas absolut inte! De enda de vill hjälpa, är de som de kan 'lyckas' med. Utmaningar är de INTE intresserade av.

22 maj, 2023 Carlanderska svarade:

Hej, Våra patienters synpunkter är viktiga för oss och vi vill gärna veta mer om din upplevelse. Har du möjlighet får du gärna fylla i en blankett med mer information och maila in till oss. Du hittar blanketten via länken. https://carlanderska.se/for-patienter/#patients-synpunkt-klagomal

28 mar, 2023

Snabb incheckning, tydlig vägledning på vart du ska till. Efter det blir man inropad för undersökningen, och det är en riktig proffsig upplevelse. Bra omhändertagande, tydliga instruktioner, och supertrevlig personal. Tänk om alla vårdinrättningar skulle vara så här bra…..

11 jul, 2022

Världens underbaraste sjuksköterskor. Önska det fanns fler som dem inom vården

1 jul, 2021

Efter att inte ens kunna få plats i telefonkö får man vänta ett dygn på återkoppling. Man möts av en mycket sur och stressad receptionist som meddelar att man får vänta tre månader på tid. Tre månader! När man ringer upp chefen för vårdcentralen får man veta att det beror på att man har så stor andel unga patienter OCH många fall av misstänta hjärtinfarkter man måste prioritera.

19 mar, 2020

Ett helt fantastisk bemötanda av alla, från receptionisten till läkaren! Jag lider av en helt otrolig sjukhusskräck som avtog för varje minut jag var där, mycket tack vare de underbara sköterskorna som var där. Önskade att alla på avdelningen kunde få en riktig björnkram av mig men det går ju tyvärr inte under rådande omständigheter... Speciellt Tack till Stefan som gav mig mitt människovärde tillbaka och Bettan som skötte om mig efteråt.

Öppettider reception: