Tegnérsgatan 20, Göteborg

Psykodynamisk terapi

Behandling av ångest

Behandling av depression

Pris efter konsultation

Välkommen till Cognova och leg psykoterapeut Jan Strömfors!

Jag är socialpsykolog och utbildad i kognitiv psykoterapi (steg 1) och psykodynamisk psykoterapi (steg 2).

Med en socialpsykologisk grund är det naturligt för mig att fokusera på de relationer som format oss som individer och som Du kan få hjälp att hantera genom ett terapeutiskt arbete.

Psykodynamisk eller kognitiv skola?

Att besitta färdigheter i både den psykodynamiska och kognitiva skolan innebär att jag kan erbjuda Dig att arbeta med insikter som rör Din livshistoria och bakgrund såväl som mer handfasta kognitiva verktyg som Du får användning för här och nu. Oftast berikar de båda metoderna varandra.

Idag hör man ofta att den kognitiva psykoterapin endast går på ytan och den psykodynamiska berör djupare skikt inom människor. Till viss del kan väl det stämma, men för mig är det viktigaste med att erbjuda Dig båda skolorna att Du som klient får tillgång till den terapivariant som Du känner dig trygg att arbeta inom – tillsammans med mig.

För en del människor kan det kännas viktigt att få en förståelse för hur dessa föreställningar uppkommit för att det ska kunna ske en utveckling, för andra är själva förändringen i fokus för vårt arbete tillsammans.

Hur går det till och vad kostar det?

Du är välkommen att kontakta mig för ett första sonderande och förutsättningslöst samtal där vi också kommer överens om kostnaden och omfattningen av vårt arbete.

Vi finns i centrala Göteborg

Vi finns i centrala Göteborg vid två mottagningar: Tegnérsgatan 20 och Storgatan 41.

På mottagningarna erbjuder Cognova enskilda psykoterapier enligt ovan.

På mottagningen Storgatan har Cognova, i samarbete med Capaxum/Agera, utvecklat en unik process för att skräddarsy behandlingar för risk- och missbruk av alkohol och droger. Vi har därmed möjligheter att arbeta med beroendeproblematik såväl enskilt som i grupp. Läs mer på:

http://www.capaxum.se/ http://www.ageragoteborg.se/

Förutom 12-stegsinriktning och Community Reinforcement Strategy (CRA) erbjuder vi en helhetsinsats med inslag av Acceptance and Commitment Therapy (ACT) och Affektfokuserad korttidsterapi, en metod som visat sig mycket verksam för just beroendeproblematik.

Som ytterligare del i behandlingen kan vi erbjuda Traditionell Kinesisk Medicinsk Akupunktur och Biofeedback.

Främst vänder vi oss mot HR-avdelningar inom företag och offentlig förvaltning, men också enskilda sökanden är välkomna. Kontakta oss gärna för ytterligare information!

För mig är det angeläget att Du som klient verkligen ser förändringar hos dig själv och i din vardag.

Våra behandlingar

• Samtalsterapi
  • Stödsamtal
  • Traumabearbetning
  • Ångest

Välkommen att kontakta oss för mer information!

Informationen uppdaterades 16:16 - 23 nov, 2022

Jan Strömfors

1 mar, 2022

Tycker han är bra. Han är den femte personen jag har gått till och är den första som jag upplever förstår mig och kan ge mig rätt hjälp.

12 jun, 2021

En god vän rekommenderade Jan när mitt äktenskap hade nått vägs ände och min partner inte ville gå i parterapi. Min tanke var att Jan skulle vara mitt stöd genom och efter skilsmässan. Det blev ingen skilsmässa. Med Jans hjälp har jag ett halvår senare hittat min röst, utforskat min oceaniska längtan och funnit vägar till en tryggare make och ett varmare familjeliv. Jan är fenomenal på att känna in vad det hela handlar om, och till synes intuitivt leverera en klockren analys som får mig att förstå både mig själv och min omvärld så mycket klarare. Alla borde unna sig att få samtala med Jan.

27 aug, 2020

Jan har hjälpt mig otroligt mycket på min resa. Jag har fått hjälp att komma till insikter om mina relationer, min uppväxt och mitt förhållningssätt till mig själv och andra. Jag har känt mig sedd, uppmuntrad och respekterad under terapin. Denna tid har varit ovärderlig för mig och jag är otroligt tacksam över terapin. Jag har fått utforska mig själv i ett tryggt sällskap, vilket jag har haft ett behov av. Många visa ord, härliga skratt och fina stunder har jag fått dela med Jan.

7 okt, 2019

Otroligt varm och fin människa, man lämnade alltid sessionen och mådde betydligt bättre än innan. Hans goda råd och verktygen jag lärt mig är något jag alltid kommer att ta med mig i livet. Jag rekommenderar verkligen Jan.

24 jun, 2019

Jag är supernöjd med hjälpen jag fick av Jan. Jag rekommenderar honom starkt!!!

Fråga ställd 16:22 - 28 sep, 2019

Vad är priserna för en EMDR Behandling ?

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg svarar:

Hej Emma! Tack för din förfrågan. Den gängse kostnaden för en session är 900:- per tillfälle. En EMDR-session tar lite längre tid och kostar 1200:- per gång. Kostnad för en behandling i sin helhet går inte att förutse innan vi har talats vid och fått en gemensam förståelse för din situation och det som drabbat dig. Cognova tillämpar individuell prissättning, dvs kostnaden är beroende av de omständigheter som behöver tas hänsyn till vid varje given klientrelation. Vänligen, Jan Strömfors Socialpsykolog, Leg Psykoterapeut, Handledare

Fråga ställd 00:42 - 3 maj, 2018

Ingår ni i Landstinget eller är det privat

Cognova - Psykoterapeut Jan Strömfors, Göteborg svarar:

Hek Catrin! Vi är privatpraktiserande legitimerade psykoterapeuter. Vänligen, Jan Strömfors

Enligt överenskommelse