Barn- och ungdomshabiliteringen

Om Barn- och ungdomshabiliteringen

Barn- och ungdomshabiliteringens målgrupp är barn och ungdomar med:
• intellektuell funktionsnedsättning
• autism eller autismliknande tillstånd i kombination med intellektuell funktionsnedsättning
• betydande rörelsenedsättning, medfödd eller tidigt förvärvad
• förvärvad hjärnskada och långvarigt rehabiliteringsbehov

Vi arbetar på olika sätt med bedömnings- och behandlingsinsatser till barn och ungdomar, stödinsatser till närstående. Behandlingsinsatserna kan ske i grupp eller individuellt. Vi samverkar med många andra verksamheter inom hälso- och sjukvård och kommuner, exempelvis förskola och skola.

Barn- och ungdomshabiliteringen ska
• stärka barnet/ungdomen att utveckla egen förmåga och hantera sin situation.
• informera och ge stöd så att barnet/ungdomen kan få tillgång till samhällsstöd för en god livskvalité.
• ge riktat stöd till föräldrar och anhöriga, genom utbildning och särskilda åtgärder.

Sommarrovägen 49, Karlstad - visa på karta
Remiss eller egen vårdbegäran