Österlånggatan 18, Stockholm - Visa på karta

4,9

Logo Naprapat Tommy Efraimsson

Gamla stan, Stockholm

Välkommen till Naprapat Tommy Efraimsson!

Med över 30 år som naprapat, med egen praktik, har jag erfarenheter som är värt mycket när du som patient är i behov av behandling.

Hos mig blir du sedd

Det är viktig att du blir nöjd med besöket. Jag ställer frågor – undersöker – behandlar och ger rådgivning, allt för att skapa en bra helhetssyn.

En vanlig behandling består av massage, mobilisering, manipulation (vid behov) och stretching.Mitt mål är att hjälpa dig med dina akuta besvär, samt att du får en förståelse varför problemen uppstått och hur du ska förebygga dessa.

Om du vill kan jag lägga upp ett personligt träningsprogram. Du får även många värdefulla tips som du själv kan använda i din vardag.

Akuttider

Besvär kan komma akut och då är det viktigt att du får hjälp snabbt. Därför finns det oftast lediga tider varje dag.

Bakgrund

Utbildning via Naprapathögskolan i Stockholm, och är ansvarsförsäkrad. Genom åren har jag arbetat mycket inom idrott, både elit och breddidrott:

• Sportchef Ungdom Reymersholm
  • Ledarinstruktör Stockholms Fotbollförbund
  • Fotboll, aktiv och senaste 20 åren som huvudtränare
  • Ishockey, som naprapat för Hammarby A-lag (80-talet)
  • Idrottslärare, ungdomsidrott
  • Gyminstruktör
  • Övrig breddidrott, aktiv och som naprapat

Detta har gett mig en bred kunskap om hur olika besvär och skador kan uppstå.

Informationen uppdaterades 19 april 2017 av Vården.se

Behandlingar hos Naprapat Tommy Efraimsson

Naprapatbehandling hos Naprapat Tommy Efraimsson i Stockholm

580 kr 40 minuters behandling

En naprapatbehandling utförs för att du ska få hjälp med besvär som lett till ömma och eller stela leder och muskler. En naprapat behandlar därmed både muskler och leder.

Före besöket

Du behöver inte förbereda något inför ditt besök.

Under en naprapatbehandling

Innan en behandling utförs kommer du att genomgå en grundlig undersökning där naprapaten ställer frågor och försöker förstå vad du har för besvär och hur de uppstått.

Syftet med behandlingen är att jobba med rörlighet i muskler och leder och för att minska smärta. De vanligaste behandlingsmetoderna är mobilisering, manipulation, massage, töjning och naprapaten utför även akupunktur.

Efter besöket

Du mår oftast bättre direkt efter ditt besök, du känner dig mer rörlig och har mindre smärta. Ibland kan man dock bli lite trött och uppleva att man har ”träningsvärk”.

När man genomgått en serie naprapatbehandlingar och blivit kvitt sitt besvär så kvarstår en viktig del - att se till att besväret inte kommer tillbaka. Av det skälet kommer du som patient få råd och hjälp kring ergonomi och hur du kan träna upp din muskelatur för att undvika att besväret återkommer.

Visa kanske måste bromsas i sin ambition och iver, andra behöver få en lite spark i ändan för att lösa sina bekymmer.

Hur många gånger behöver man få en naprapatbehandling?

Detta är väldigt individuellt och beror på vilken typ av besvär man har och hur länge man haft besväret etc. Men tre till fem gånger är vanligt.

40 minuters behandling

Klassisk massage hos Naprapat Tommy Efraimsson i Stockholm

580 kr

Klassisk svensk massage är en relativt kraftig massage där jag bearbetar huden och musklerna både ytligt och på djupet. Detta är den metod som oftast avses när man bara säger massage.

Jag använder mig av knådningar, tryck och strykningar. Ökar rörligheten, mjukar upp spända och stela muskler, något som ger avslappning och som stärker immunförsvaret.

Nackspärr hos Naprapat Tommy Efraimsson i Stockholm

580 kr

Nackspärr innebär plötslig smärta och stelhet i nackmuskulaturen. Ofta är smärtan mer påtaglig åt ena hållet när man vrider på huvudet. En nackspärr kan sitta i flera veckor.

Vad kan orsaka nackspärr?

En orsak kan vara om man har suttit med nacken i direkt vinddrag och blivit kall om den. Den kan också utlösas av en olämplig sovposition eller om man har gjort en allt förhastad rörelse med nacken. Ibland behöver nackspärr inte ha någon påtaglig orsak.

Om du har nackspärr och vill att den ska försvinna snarast möjligast kan jag hjälpa dig med det genom mina behandlingsmetoder.

Vad kan jag själv göra om jag har fått nackspärr?

• Se till att hålla din nacke varm. Förse gärna nacken med en halsduk eller en vetesäck som man kan värma i mikron. En varm dusch kan också göra nacken gott.

• Det är bra att röra på sig om man har fått nackspärr, dock med viss försiktighet.

• Receptfria värktabletter innehållande Paracetamol bidrar också till minskad smärta.

Finns det något jag kan göra för att förebygga nackspärr?

Regelbunden motion och stärkt nackmuskulatur kan minska risken för nackspärr. Att tänka på sin arbetsposition, både på jobbet och privat, är också viktigt. Om man ofta vaknar med stel nacke kan man behöva se över sin kudde.

Välkommen att kontakta mig!

Tennisarmbåge hos Naprapat Tommy Efraimsson i Stockholm

580 kr

En tennisarmbåge uppstår av en inflammation i muskelfästen på armbågens utsida. Ofta upplevs smärta i underarmens ovansida samt i armbågen, detta beror lite på armens och handens position. Det finns flera olika tekniker som naprapaten kan använda för att behandla tennisarmbågen lokalt. Det är viktigt att titta på helheten som till exempel funktionen i skuldra och nacke.

Vad kan orsaka en tennisarmbåge?

Orsaken till tennisarmbåge kan vara överansträngning i musklerna på grund av ensidiga och upprepade rörelser i handleden samt även andra funktionella orsaker.

Vilka symtom brukar förekomma?

Vanliga symtom är smärta längst underarmens ovansida eller armbåge samt ömhet på utsidan av armbågen. Stelhet och minskad kraft i armen. Vissa personer känner sig begränsade gällande arbetssysslor på grund av smärtan. Man kan få svårt att lyfta tunga och otympliga föremål.

Hos mig kan du få din tennisarmbåge behandlad då besvären annars kan bli långvariga och besvärliga.

Vad kan jag själv göra om jag har fått en tennisarmbåge?

• Om du har ett arbete som innebär mycket tid framför datorn kan det vara bra att införskaffa ett ergonomisk anpassat tangentbord. Du bör också undvika ensidiga och smärtsamma rörelser.

• Använd ett handledsstöd.

Välkommen att kontakta mig för vidare information!

Ryggskott hos Naprapat Tommy Efraimsson i Stockholm

580 kr

Plötslig smärta och/eller stelhet i ländryggen brukar kallas för ryggskott. Vad som har hänt är ofta oklart men smärtan kan utlösas av påfrestning såsom ett lyft eller en vridning. Smärtan är oftast ofarlig men kan vara påfrestande.

Att få hjälp bidrar till att lindra och snabba på läkeprocessen.

Vilka symtom brukar förekomma?

Många gånger kommer smärtan väldigt plötsligt och känns då skärande eller huggande. Ibland kan ryggskott komma smygande med en molande smärta. Ofta ökar då smärtan gradvis.

Vad kan jag själv göra om jag har fått ryggskott?

• Värme kan lindra smärtan en aning. Ta hjälp av till exempel en värmedyna, en varm dusch eller bastu.

• Kyla kan också vara lindrande, använd exempelvis en kylklamp eller en plastpåse fylld med is.

• Att röra sig är alltid bra. Blodcirkulationen kommer då igång vilket är bra för hela kroppen. Så om möjligt överväg promenader.

Välkommen att kontakta oss för mer information om hur vi kan hjälpa dig!

Karta - Österlånggatan 18, Stockholm

4,9

• 00:49 - 04 okt, 2018

• 19:34 - 05 sep, 2018 skrev:

Tommy ser till helheten! Rekommenderas!

• 15:04 - 06 maj, 2018

• 19:06 - 10 okt, 2017

• 08:42 - 27 feb, 2017

• 23:08 - 25 okt, 2016 skrev:

Har under senaste året drabbats av ryggproblem i ländryggen och gick till Tommy på rekommendation. Fick snabbt hjälp med de akuta besvären och en bra samtalspartner kring träning för förebyggande av besvär. Efter ett antal behandlingar är jag nu besvärsfri. Tommy är väldigt trevlig och man känner sig trygg i hans händer. De 30 åren av erfarenhet märks i varje handgrepp.

• 13:54 - 26 maj, 2016 skrev:

Jag har gått hos Tommy i många år för besvär med nacke och rygg. Får alltid bra behandling och trevligt mottagande, han lyssnar på om man har ont någon stans och fixar det. Jag kan varmt rekommendera honom om man har några problem.

• 20:08 - 07 jan, 2015 skrev:

För första gången på länge har jag ingen värk eller domning i min axel och arm! Underbart! Stort tack, Tommy!

• 10:00 - 02 dec, 2014 skrev:

Bästa naprapaten!

Tommy är mycket skicklig och erfaren naprapat. Han pratar och förklarar vad han gör. Man känner sig lugn och säker med Tommy och han är den första naprapaten som löst mitt ryggproblem! Jag är oerhört nöjd och skulle aldrig gå till någon annan!

• 15:12 - 26 mar, 2014 skrev:

Har gått hos Tommy sedan slutet på 90-talet.Gick tidigare hos sjukgymnast ibland men där hände ingenting. Hos Tommy ger det resultat. Får behandling en gång i kvartalet i förebyggande syfte, men har även varit där för akut ryggskott och då, efter 30 minuter, inträder miraklet. Liksom i bibeln reser man sig upp och tar sin säng och går!
    Hos Tommy är det raka rör och behandlingen är handfast, men inte smärtsam och den ger resultat. Gå dit och prova själva!

• 16:43 - 21 mar, 2014 skrev:

Jag har mångårig erfarenhet av Tommy. Han är oerhört duktig och kompetent och ödmjuk. Går regelbundet hos honom, varit en liten krokig gumma idag annars. Jag kan verkligen rekommendera Tommy.

• 09:00 - 05 mar, 2014 skrev:

Vi har en mångårig erfarenhet av Tommys gediget, kompetenta behandling. Maken kröp in på mottagningen ,vid ett svårt ryggskott, gick ut efter behandling.
    Tommy är gediget intresserad att hjälpa sina patienter snabbt, effektivt och med stor kunskap.
    Han har ett helhetsperspektiv på människan när han genomför sina behandlingar och ger råd för egenvård.

• 08:40 - 02 mar, 2014 skrev:

Tommy är genuint intresserad av att hjälpa sina patienter! Efter att tröstlöst sökt mig genom vården efter hjälp var du den första som sa"såhär kan du ju inte ha det". Du sa genast att du kunde hjälpa mig med vissa saker men var inte säker på att du kunde lösa alla mina besvär.

Tommy är ödmjuk, genuint intresserad och oerhört kunnig!

Idag är jag hel och frisk, och det tackar jag dig för :-)

Jag kan verkligen rekommendera Tommy. Han är en riktigt seriös naprapat som ger det där extra!

• 20:30 - 26 mar, 2013 skrev:

Riktigt kompetent och lyhörd naprapat som även tar hänsyn till oss som älskar att träna hårt och hjälper en att rätta till kroppen både på plats men också genom att förklara vad som är viktigt att tänka på i gymmet och i vardagen!

• 17:41 - 22 mar, 2013 skrev:

Mycket duktig och kompetent En av de få som jag har varit hos som har sett till så att mina problem försvinner snabbt!

• 17:59 - 21 mar, 2013 skrev:

Jag har fått hjälp av Tommy sedan 1982, då han hade praktiken på Grevgatan. Vid akuta behov har han snabbt gett behandling och löst problemen. Vid flera tillfällen har jag haft akut ryggskott som gjort att jag inte har kunnat stå rakt upp. Efter en eller två behandlingar har besvären minskat avsevärt och försvunnit inom kort tid. Utan hans hjälp hade det varit svårt att fortsätta att jobba då ryggskottet slagit till. Tommy har även behandlat mig löpande med förebyggande behandlingar och konstruktiva råd och träningstips, vilket gjort att mina ryggbesvär har minskat avsevärt. Hans behandlingar och träningstips har varit ovärderliga för mig och min rygg.

• 20:34 - 01 mar, 2013 skrev:

Ont i ljumsken.
    *Tommy Efraimsson hittade att felet satt i ryggen! Har sluppit värk sedan dess.
    Bra och engagerat mottagande. Proffsigt!

• 13:34 - 14 dec, 2012 skrev:

Förstklassigt - både aktu (typ ryggskott) och underhållsbehandling.

• Fråga ställd 14:52 16 feb 2018

Hej!

Jag har en vän som tidigare opererat nyckelbenet och har en metallplatta som vi nu tror har orsakat hennes extrema stelhet i nacke och rygg samt huvudvärk.

Jag har gått till dig innan Tommy (fd danselev till Andreas Jidlow) och undrar om du skulle kunna hjälpa Alessandra med hennes besvär? Eller är en kiropraktor bättre?

Ser inga lediga tider hos dig under naprapatbehandling.

Hälsningar,
    Beatrice

Naprapat Tommy Efraimsson svarar:

Jag hjälper gärna - tider nästa vecka kommer ut ikväll - tommy

• Fråga ställd 00:20 24 maj 2017

Är ni knutna till landstinget? Gäller högkostnadskort?

Nej - tyvärr

• Fråga ställd 17:16 12 feb 2016

Hej Tommy
    Någon gång uppe på Grevgatan (tror jag det var) omkring 1989/90 räddade du mig från Ischias (tydligen för gott) och såg till att jag var i form. Lollo (som också gick hos dig då) och jag har flyttat till Småland och har långt till dig. Jag är allmänt redit frisker som man säger här men sedan några veckor så knastrar det i nacken, främst när jag jobbar i köket stående. Jag går 5 km om da´n med vovven och då märks det inte och inte när jag som nu sitter vid datorskärmen eller när jag ser på tv. När jag sover märker jag inget. Det gör inte ont men det är väldigt irriterande och obehagligt och eftersom jag är tom i bollen så nästan ekar det i huvudet.
    Har du något tips grundat på detta att lämna en gammal kund via e-post?

Naprapat Tommy Efraimsson svarar:

Hej Torbjörn - knaster brukar vara när det är lite inskränkt rörlighet - eftersom det inte gör ont och du inte har några andra symtom låter det inte farligt.
    Svårt att säga ngt annat utan att undersöka nacken - finns det ngn leg naprapat i din närhet? Mvh Tommy Efraimsson

• Fråga ställd 10:50 08 nov 2015

Hur gammal måste man vara för att gå till en naprapat?

Naprapat Tommy Efraimsson svarar:

Finns ingen egentligen bestämd ålder. Jag antar att du menar barn - har
    behandlat 12-åringar - självklart anpassas behandlingen till ålder.

Vänliga hälsningar,
    Tommy Efraimsson