Gammakamera, Karlskrona

Om Gammakamera, Karlskrona

Gammakamera används vid scintigrafi, där man sprutar in ett svagt radioaktivt ämne i blodet, som söker sig till den kroppsdel man vill se. Bilder tas därefter ur olika vinklar med en gammakamera. Scintigrafi kan ge information om formen på den undersökta kroppsdelen, dess ämnesomsättning och cirkulation.

Scintigrafi görs vid misstanke om olika förändringar i skelettet, men också för att undersöka lungor, sköldkörtel och andra organ. Vid vissa undersökningar måste man vänta några timmar innan man kan ta bilder medan man vid andra undersökningar kan börja ta bilder ganska fort efter insprutningen.

Beroende på vilken undersökning man skall göra kan de ta mellan 30 minuter till flera timmar.

Blekingesjukhuset Lasarettsvägen Huvudentré - visa på karta
Ja